Perek sarjadhatnak belőle.
De komoly bizonytalanságot jelent az átadás az utasok számára is akár a szolgáltatás szintje, akár a menetdíjak tekintetében.
Az agglomerációs vonalak jelenlegi működése ugyanis történelmi alapon kialakult „ jó gyakorlat”, amely a politikai felhatalmazások révén összetett jogi háttérrel és jelentős beruházásokkal is megerősítést nyert – hívja fel a döntéshozók figyelmét a BKK felügyelőbizottsága elé került határozati javaslat. Ebben arra is kitérnek, hogy a szolgáltatási jogok, illetve az infrastrukturális, vagyoni elemek átengedése olyan folyamatot indíthat el, ami jelentősen csökkenti a főváros közlekedésszervezői mozgásterét, és az európai uniós támogatások visszafizetési kötelezettségét vetheti fel.
A fenti aggályok jó része azonban egyszerűen kimaradt a Fővárosi Közgyűlésnek szánt előterjesztésből. A városatyák így azt sem tudhatják meg, hogy a BKK felügyelőbizottsága egy munkabizottság felállítását javasolta, amelyben a kormány, a főváros és az érintett települések együtt készítik elő az agglomerációs járatok átadására vonatkozó döntéseket.
|
Veres Viktor / Népszabadság |
Az viszont bekerült, hogy az átadás csak akkor támogatható, ha az átalakítás egyszeri – akár milliárdos költségét – is figyelembe véve a nyújtott szolgáltatás szintje nem romlik, az utasoknak nem kerül többe, és a módosítás hozzájárul a fővárosi és az elővárosi közlekedés integrációjához.
Ám erre aligha lesz idő. Tarlós István főpolgármester már a múlt héten jelezte, hogy a tárgyalásokat még a fővárosi költségvetési rendelet megalkotása előtt le kell zárni. A Fővárosi Közgyűlés elé kerülő előterjesztésben pedig március végét jelöli meg az átadás végső gyakorlati határidejének.
A BKK előzetes számításai szerint az agglomerációs járatok fővároson belüli pótlása 90-95 busz beállításával oldható meg. Csakhogy a BKV-nak nincs ennyi busza. A helyzetet tovább rontja, hogy az M3-as metró felújítása miatti pótláshoz további 150 buszra lesz szükség. A pótlás költsége évi 1,5-2,5 millió forint. Az új buszfordulók darabja 20-25 millió forint. A HÉV-ek pótlása fel sem merül.