– Előírták például, hogy kötelező az úgynevezett LED nappali menetfény az autóba – mondta Patyi Elemér, Bögöte polgármestere.
– Bevallom, eddig elképzelésem sem volt arról, hogy mi az a LED nappali menetfény, de aztán a szakemberek elmagyarázták, hogy olyan plusz lámpa elöl, ami nappal kiváltja a tompítottat. Igaz, azt furcsállták, hogy minek kellene mindenképpen ez a messze nem létfontosságú extra egy mikrobuszba.
Az általunk kiszemelt furgonból hiányzott ez az extra, de a kereskedésben megnyugtattak, ez utólag is könnyen beszerezhető, beszerelhető. Csakhogy kiderült, ez mégsem megoldás, mert a rendelet szerint csak a gyári berendezés fogadható el. Így viszont érthetetlen módon jó néhány már bevált márkát, típust kizártak a pályázatból.
A polgármester fontosnak tartotta jelezni: nem a versenyben maradó típusokkal van gondja, hanem azzal, hogy ezzel szinte teljesen leszűkítették a választás lehetőségét, ráadásul mivel a gyártók nincsenek valódi versenyhelyzetben, a vevő, vagyis az önkormányzat alkupozíciója romlik.
Nem véletlen, hogy Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese már napokkal ezelőtt élesen bírálta a pályázatot, illetve annak feltételrendszerét: szerinte nem lenne meglepő, ha az OLAF-nál, a Európai Csalás Elleni Hivatalnál kötne ki az ügy, hiszen nyilvánvalóan egyes márkák favorizálása érdekében, szándékosan próbálták szűkre szabni a szóba jöhető furgonok körét.
A pályázat körüli anomáliákat növeli, hogy felhívtunk több autókereskedést, s volt, ahol már egyenesen azt mondták, tudomásuk szerint
a jelenlegi magyar piacon nincs olyan furgon, amely maradéktalanul megfelelne az összes kritériumnak
– különösen tekintettel a kötelező LED-es nappali menetfény és függönylégzsák, a legalább 100 kw (136 lóerő) teljesítményű motor és a nyolcmilliós vételár együttállására. Emiatt pedig többen is azt jelezték lapunknak, úgy tudják, a kifogások miatt módosíthatják a rendeletet. Más azt említette meg, hogy a településeknek még az idén le kell zárniuk a pályázatot, ám ehhez szeptember végéig át kellene venniük a mikrobuszokat, ez viszont korántsem egyszerű. Kérdéses ugyanis, hogy sikerülhet-e a májusi, júniusi megrendelésű furgonokat – részben az autógyárak nyári leállása miatt szorossá váló határidő miatt – még szeptemberben átadni.
A kifogások miatt megkerestük a Miniszterelnökséget, ahol cáfolták, hogy ne lennének elérhetők megfelelő modellek. Mint írták, a rendelet által meghatározott műszaki paraméterek alapján hét gyártó összesen tizenegyféle mikrobusza felel meg az előírásoknak. Arra a kérdésünkre viszont nem kívántak válaszolni, hogy konkrétan mely márkák mely típusait tartják maradéktalanul megfelelőnek.
– Lehet, hogy vannak ilyen típusok, de nem könnyű a nyomukra bukkanni. Öt napja keressük a minden feltételt teljesítő típusokat, de eddig csak egyet találtunk, ami jó lehet, és még erre is várjuk a megerősítést a kereskedőtől.
Árulkodó egyébként az is, hogy a márkakereskedések nemhogy ajánlatokkal bombáznának, az értékesítők időt kérnek az érdeklődőktől
– mondta megkeresésünkre egy névtelenséget kérő pályázatíró, aki szerint teljesen érthetetlen, miért kellett az extrák sokaságával korlátozni a szóba jöhető autók körét.
További bizonytalanságot teremt, hogy a Miniszterelnökség értesülésünket megerősítve közölte, hogy „az ügyfelek érdekében, az eddigi visszajelzések és észrevételek alapján" módosítják az alig egyhetes rendeletet. Mint írták, erre egyfelől azért van szükség, hogy több időt biztosítsanak a pályázóknak a beszerzésre. Másfelől pedig azért, mert szeretnék, hogy az ügyfeleknek „nagyobb választási lehetőségük legyen a számukra legmegfelelőbb teljesítménnyel rendelkező gépjárműtípus kiválasztására."