Tarlós István már korábban bejelentette, hogy nem hívja meg Demszky Gábort, mivel elődje méltatlanná vált arra, hogy a metró átadásának fényében sütkérezzék. Majd hozzátette: „alapos okunk van feltételezni, hogy ok nélkül és gátlástalanul gyalázná a miniszterelnököt és engem, válaszul az udvariasságunkra.”
– Soha nem láttam, hogy Demszky Gábor a padlóra köpött volna vendégségben – válaszolta a felvetésre Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője, aki 5 ellenzéki párttal közösen alternatív átadó ünnepséget szervez holnap 11 órára a 4-es metró Szent Gellért téri állomásának bejáratához.
|
Keleti pályaudvar, végállomás Móricz Simon |
– A jelenlegi hatalom ünnepelni is csak szelektálva tud – állapítja meg Horváth Csaba. – A kormánypárt tagjaira és szimpatizánsaira nincs létszámlimit, az ellenzék soraiból viszont azok sem férnek be, akik valóban részt vettek a 4-es metró megvalósításában. De a jelenlegi fővárosi képviselők sem férnek be a több száz fős „szűk körben” megtartott ceremóniára.
Mindezek után aligha meglepő, hogy a fővárosi önkormányzat nem adott választ az átadó ünnepségre, illetve az esti fogadásra meghívottak létszámát, a ceremónia költségeit firtató kérdésünkre.
A rendszerváltással szinte egyidős – a Fővárosi Közgyűlés 1991-ben döntött a megvalósításról – beruházás a sötétüzemi teszt múlt heti teljesítésével az utolsó próbát is „biztonságkritikus hiba” nélkül teljesítette. Az ideiglenes használatbavételi engedélyt várhatóan ezen a héten adja ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
Tarlós István így anélkül jelentette be kedden a 4-es metró átadását, hogy a szükséges dokumentumok birtokában lett volna.
|
A Szent Gellért téri megálló a liftből nézve (a 4-es vonalon felvonó is van) Teknős Miklós / Népszabadság |
Szerdán kétszer is zavar támadt a gépezetben. Reggel az M2-es vonalán egy szoftverhiba miatt üzemképtelenné vált egy Metropolis-szerelvény a Batthyány térnél, amelyet egy másik szerelvénnyel kellett bevontatni. Délután kettőkor pedig a stadion megállónál vészfékezett egy szerelvény, mivel egy kapcsolószekrény kilazult ajtaja leesett és az áramszedő papucs alá szorult.
Az M2-es és az M4-es vonal metrókocsijait, illetve vonatvezérlő- és biztosítóberendezéseit ugyanaz a két cég – az Alstom és a Siemens – szállította. De a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sietett mindenkit megnyugtatni, hogy a két szerelvény között van különbség. Majd hozzátették: az üzemhiba miatt senki nem sérült meg, az alagútban rekedt szerelvényről 49 embert kellett kimenekíteni.
Azt nem tették hozzá, hogy csak azért ennyit, mivel a lerobbant szerelvény éppen a karbantartásból tért vissza, és ez volt az első megálló, ahol utasokat vett fel.
Mindezek után érthető, hogy az NKH, bár még nem adta ki az engedélyt, de azt előre közölte, hogy az M4-es vonalon csak járműfelügyelőkkel közlekedhetnek a szerelvények: mindkét végén egy-egynek kell utaznia, hogy probléma esetén beavatkozhassanak. A többi vonalról átvezényelt dolgozók a választásokig erősítik a 4-es metró személyzetét.