galéria megtekintése

Meghurcolja a vasutasokat a MÁV

6 komment


Lencsés Károly

Megfélemlíti a MÁV-Start a vasutasokat a szakszervezet szerint: a beteget jelentő kalauzokat rendkívüli munkaalkalmassági vizsgálatra küldték, azokat a háziorvosokat pedig, akik őket táppénzre vették, „feljelentették".

Nemrég több kalauz munkaviszonyát szüntette meg a MÁV-Start pusztán azért, mert betartották a rájuk vonatkozó utasításokat. A felháborító és jogsértő esetek után a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ) felszólította a munkáltatót a két vasutas azonnali visszavételére. Ez egyelőre eredménytelennek bizonyult, emiatt az érdekképviselet felhívásában arra kérte a vezető jegyvizsgálókat,

mondják fel a napi 16 órányi munkavégzésre vonatkozó megállapodásukat a társasággal,

és akkor egy szolgálatban csak maximum napi 12 órára oszthatók be.

 

A jegyvizsgálók munkaideje napi 12-ről 16 órára emelhető, ha ehhez az érintett munkavállaló hozzájárul, aki azonban bármikor visszavonhatja a hozzájárulását. Erre szólította fel most őket a szakszervezet. A két ártatlanul meghurcolt vasutas visszavételén túl azt remélik ettől, hogy a MÁV-Start vezetősége nem kényszerítheti a vezető jegyvizsgálókat arra, hogy az előírt létszámnormát megszegve, tehát akkor is egyedül továbbítsák a vonatokat, amikor a szabályzat szerint két főre lenne szükség, mert ez az utasok és a jegyvizsgálók testi épségét súlyosan és közvetlenül veszélyezteti.

Érdekesen reagált az eseményekre a MÁV-Start. A társaság szerdai elektronikus hírlevelében – amit a szakszervezet lapunkhoz is eljuttatott – az olvasható: az elmúlt időszakban azt tapasztalták, hogy „egy szakszervezet a vezető jegyvizsgáló kollegákat a munkáltatóval való együttműködés megtagadására szólítja fel", miközben a cég „folyamatosan és kitartóan munkálkodik a munkavállalók – kiemelten a jegyvizsgálók – keresetei lehetőségeinek és munkakörülményeinek javításán".

A cég arra is figyelmeztet, hogy a két „szolgálatmegtagadó" kalauz miatt két vonatot nem tudtak elindítani, és a „hőségriadó ideje alatt várakozó utasokat másik vonatra kellett átküldeni". Az érdekképviselet álláspontja persze más, mert állításuk szerint az elbocsátott kollégáik csupán a szabályoknak megfelelően kívánták ellátni a feladatukat.

A munkáltató a hírlevelében ugyanakkor – a vasutasok megfélemlítése érdekében – összefüggést keresett a „szolgálatmegtagadó" kalauzok és „a Budapest Nyugati telephelyen a vezető jegyvizsgálók hirtelen, váratlan, tömeges és egyidejű lebetegedése" között – hangsúlyozza a szakszervezet. A cég ugyanis „a további problémák megelőzése és a tervezhetőség érdekében" újabb lépést tett:

„az érintett munkavállalókat rendkívüli munkaalkalmassági vizsgálatra küldte és az érintett háziorvosokra felülellenőrzést kért".

A VDSZSZ ezt egyenesen felháborítónak tartja, hiszen a létszámhiány okozta folyamatos túlterhelés, az embert próbáló körülmények, a folyamatos presszió az utasításellenes munkavégzésre, a kalauzokat érő gyakori atrocitások miatt kialakult veszélyérzet mind-mind könyörtelenül megkéri az árát – fogalmaznak. A jegyvizsgálók zöme havonta akár kétszáz órát is dolgozik, ami jelentős fizikai és mentális megterhelést jelent számukra. A kalauzok így a túlóra évente háromszáz óra körüli felső határát is elérik.

A szakszervezet állítása szerint a felhíváshoz máris sokan csatlakoztak az ország minden pontjáról, ezért úgy látják, hogy

a MÁV-Start kénytelen lesz a menetrendjét több vonalon átalakítani.

A VDSZSZ szerint így a munkavállalók komoly nyomást tudnak gyakorolni a társaságra, amelynek vezetői a számtalan figyelmeztetés ellenére az elmúlt évek alatt keveset tettek a súlyos létszámhiány felszámolása érdekében.

Az érdekképviselet egyébként minden fórumon jelezte, hogy a tárgyalások folytatásában és a megállapodásban érdekelt.

MÁV: Nem változik a menetrend

A MÁV-Start Zrt.-nél nincs jegyvizsgálói létszámhiány és nincs szükség menetrend-módosításra sem – közölte a cég csütörtökön az MTI-vel. Bár a jegyvizsgálók egy része úgy nyilatkozott, hogy nem kíván 12 óránál többet dolgozni egy szolgálatban, ettől még nem kell menetrendet módosítani, a két dolognak semmi köze egymáshoz – hangsúlyozta a vasúttársaság, hozzátéve: ez csak annyit jelent, hogy az érintett dolgozóknak több alkalommal kell bemenniük dolgozni egy adott hónapban, hogy a havi kötelező óraszámuk meglegyen. A közlemény szerint a MÁV-Start Zrt.-nél foglalkoztatott 2653 jegyvizsgálóból 189-en kérték a 12 órás foglalkoztatást, és sokan egyáltalán nem a VDSZSZ jelenlegi akciója miatt. Példaként említették, hogy Debrecenben évek óta 24 kalauz inkább több napot dolgozik, mint hogy egy-egy alkalommal 12 óránál többet teljesítsen. De olyan terület is van, ahol egyetlen jegyvizsgáló sem kérte, hogy 12 óra legyen a maximális foglalkoztatási ideje – olvasható a vasúttársaság közleményében.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.