galéria megtekintése

Megálljt parancsolnak a blokádnak

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 10. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Akár hosszabb időre is blokádot szervezne Büki Zoltán, ha a kormány nem teljesíti a követeléseit. A Magyar Helsinki Bizottság szakértője viszont állítja: autópályákat valószínűleg nem lehet törvényesen több napig elzárni.

Amennyiben a követeléseiket nem teljesítik, készek akár hosszabb időre is országszerte lezárni autópálya-szakaszokat – erősítette meg kérdésünkre Büki Zoltán, a Demokratikus Magyarországért Facebook-csoport szervezője. Hangsúlyozta, nem szeretnének a szükségesnél nagyobb kellemetlenséget okozni, ezért blokádot ott szerveznek, ahol az autósok elkerülő útvonalakat vehetnek igénybe, ugyanakkor minden lépésükről több héttel korábban tájékoztatást kívánnak adni. Ennek ellenére bizonyos benne, hogy óriási torlódásokat okoznak majd, ami a kormányt már előre dühíti.

Gyalogátkelő az Erzsébet téren 2012-ben, amikor Budapesten felvetődött az általános úthasználati díj ötlete. Autósztrádákat hetekig vagy hónapokig nem lehet elfoglalni
Gyalogátkelő az Erzsébet téren 2012-ben, amikor Budapesten felvetődött az általános úthasználati díj ötlete. Autósztrádákat hetekig vagy hónapokig nem lehet elfoglalni
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A tervezett útlezárásokról egyébként egyeztetni fognak a rendőrséggel – emelte ki –, de nem tartja kizártnak, hogy a folyamatok esetleg nehezen kontrollálhatóvá válnak, ha valahol előzetes bejelentés nélkül csatlakoznak az akcióhoz. Erre van is esély – tette hozzá –, mert a kabinet egyes intézkedései akkora felháborodást váltottak ki, hogy sokan olyan településekről is jelezték a csatlakozási szándékukat, amelyeket az útdíjrendszer átalakítása nem érint.

 

Egy demonstrációt a hatályos szabályok szerint kizárólag akkor lehet betiltani, ha a közlekedés más útvonalon nem biztosítható – jelentette ki Tóth Balázs, a Magyar Helsinki Bizottság programvezetője. Önmagában tehát az, ha a tüntetők egy vagy több autópályát lezárnak, a tiltásra bizonyosan nem adhat okot. A szakértő ugyanakkor azt nem tudta megmondani, hogy egy ilyen akció meddig tarthat. A gyülekezési törvény nem állapít meg semmilyen határidőt – magyarázta –, ezért lehet például sátorozni hónapokig a Kossuth téren.

Tóth ennek ellenére bizonyos abban, hogy autósztrádákat hetekig vagy hónapokig nem lehet elfoglalni, mert a véleménynyilvánítás szabadságának részét jelentő gyülekezési jog gyakorlása sem okozhat mások számára aránytalan sérelmet. Vagyis amennyiben a tüntetők egy-egy napra megbénítják az országot, azt a hatóságoknak tudomásul kell venniük. Más kérdés, ha valaki ennél hosszabb ideig tartó útlezárást tervez, de erre a helyzetre a jogvédő szerint nincs kialakult joggyakorlat, sőt, úgy tudja, hogy elhúzódó országos blokáddal kapcsolatos ügyben a strasbourgi emberi jogi bíróságnak sem kellett még döntenie.

Alapelv, hogy békés gyülekezést erőszakkal nem lehet feloszlatni – állítja Tóth. Mérlegelési szempont viszont – árnyalta a képet –, hogy a demonstráció mások számára nem jelent-e aránytalan jogsérelmet. Ezzel kapcsolatban utalt arra, hogy a strasbourgi fórum például hídblokád esetében a hatósági beavatkozást általában nem kifogásolja. Emlékeztetett rá, hogy erre magyar példa is van, hiszen a 2002-es hídfoglalás után tett rendőri intézkedéseket az emberi jogi bíróság elfogadhatónak találta.

Emlékezetes kép: az Örs vezér tér 1990. október 26-án a taxisblokád idején
Emlékezetes kép: az Örs vezér tér 1990. október 26-án a taxisblokád idején
Demes Zsolt / MTI

Mindezzel kapcsolatban Tóth utalt az 1990-es taxisblokádra, amikor a benzinárak emelése miatt tiltakozó személyfuvarozók három napra gyakorlatilag megbénították az országot. Arra sem találtak azonban megfelelő jogi megoldást, hanem az akkor hatályos törvények szerint is egyértelműen jogsértést elkövető taxisok a büntetést úgy kerülhették el, hogy a parlament törvényben mondta ki, hogy ők közkegyelemben részesülnek.

Most a jogvédő szerint más a helyzet, hiszen a blokád szervezője egyeztetni akar a rendőrséggel. A tárgyalások egyik tétje az, hogy kiderüljön, egy akár jogos követelés kifejezésre juttatása esetében a gyülekezési jogra hivatkozással milyen mértékben lehet mások alapjogait korlátozni. Azt bizonyosnak tartja, hogy a mentőknek és a tűzoltóknak szabad utat kell biztosítani, de hogy mások mozgásszabadságát meddig sérthetik büntetlenül, azt megegyezés híján a rendőrség, végső esetben pedig a bíróság mondja ki.

Százezrek zúdulhatnának lakott területekre

Néhány útszakasz lezárásával is óriási káoszt teremthet bárki, ha megfelelően választja ki az akció helyszínét. Pausz Ferenc közlekedési szakértő, a GRSP Magyarország – Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta: például az M1–M7-es autópálya most díjfizetőssé tett közös budapesti bevezető szakaszán naponta százezernél több autó közlekedik, és csúcsidőben a kihasználtság meghaladja az óránként nagyjából tízezer egységjárműnyi elméleti kapacitást (e tekintetben a személygépkocsi egy, míg például egy csuklós autóbusz vagy egy kamion két és fél egységnek számít). Hasonló a helyzet az M0-s autópálya egyes pontjain is, mert a 2013-as adatok szerint bizonyos pontokon egy-egy nap kilencvenezer körüli egységjármű halad át.

Ha tehát valakinek az a célja, hogy a közlekedés ellehetetlenítésével hívja fel a követeléseire a figyelmet, annak nem kell országos akciót hirdetnie, hanem elég pár útvonal forgalmát megbénítania – állítja a szakértő. Ilyen lehet például az M3-as bevezető szakasza is, amelyet nagyjából 66 ezer jármű vesz igénybe naponta, és ott csúcsidőben a négy sávnak az elméleti maximumhoz képest 115 százalékos a kihasználtsága. Amennyiben ezt a forgalmat más utakra terelnék, az Pausz szerint a közlekedési rendszer összeomlásához vezetne.

Hozzátette: szinte kiszámíthatatlan, hogy mi történnék akkor, ha egy két-három sávos autópálya forgalmát ideiglenesen például Budaörsön vagy Rákospalotán keresztül kellene átvezetni.

Ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet, hogy a rendőrségnek ügyelnie kell arra, hogy a lehetséges elkerülő útszakaszokon közlekedhetnek-e nehéz-tehergépjárművek, hiszen az autópályák tranzitforgalmának nagy részét e kategória teszi ki. (L. K.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.