galéria megtekintése

Egy téli fecske és a nyár

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 09. számában
jelent meg.

Dr. Dávid Ferenc

Kifejezetten olyan információm volt, mely szerint egyetlen Vas megyei útszakasz sem lesz fizetős. Elfogadhatatlan nemcsak az intézkedés módja, hanem a körülményei is, hiszen egy olyan útról beszélünk, amely még nem készült el – fogalmazott dr. Hende Csaba honvédelmi miniszter, hozzátéve, hogy igazságtalan, diszkriminatív döntés született (Vas Népe Online). Hende úr saját bevallása szerint 2014. december 31. napján tudta meg, hogy január 1-jétől fizetős lesz a Szombathely–Szeleste útszakasz az M86-on. Jó lenne tudni, honnan szerzett erről információt: rokonoktól, barátoktól, képviselőktől, miniszterektől vagy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapjáról?

– Tessék! Ide vezet a kapkodás, az előkészítetlenség! A fizetős rendszerből csak úgy kimaradtak a bicikliutak, az áruházi mozgólépcsők és a reptéri kifutópályák!
Marabu rajza

A Vas megyéből származó honvédelmi vezető tehát, aki nem mellékesen Szombathely országgyűlési képviselője, semmit nem tudott arról, hogy a szülővárosa és Szeleste község közötti M86-os útszakasz útdíjköteles lesz. Mindössze 21,6 km-es útszakaszról van szó, a megye egyetlen fizetős útszelvényéről. Mondhatnánk, nem nagy ügy, a derék vasi emberek (meg a többiek) majd szépen „kipengetik” az éves bérlet vagy szakaszjegy árát. Több is veszett Budapestnél, Budaörsnél, Törökbálintnál, Gyálnál, Ferihegynél stb. – hogy csak a legnagyobb vereségek színhelyeit említsem.

 

Felhívom a miniszter úr figyelmét arra, hogy az el nem készült utak adóztatása nem idegen a kormánytól, hiszen az M0-s körgyűrű sem teljes. Budapestnek és az érintett településeknek sajnos nem volt (és most sincs) olyan befolyásos emberük, akik képesek lettek volna megóvni a díjtól a félkész M0-st és a Budapestre bevezető legfontosabb gyorsforgalmi utakat. A főpolgármester feladta a főváros és az agglomeráció érdekeinek védelmét, a környező kisvárosok és községek vezetőinek tisztességes kiállása és véleménye pedig nem befolyásolta a jogalkotókat.

Szombathely–Szeleste esetében tehát valami másról van szó. A kormány tekintélyes szombathelyi tagjának, parlamenti emberének és ismert lokálpatriótájának nem volt tudomása arról, hogy kedvenc megyéjében – ha csak nyúlfarknyi hosszú útszakaszon is, de – a jövőben fizetni kell az úthasználatért. Hogy történhetett ez meg? Nézzünk néhány lehetséges változatot.

1. Megeshetett, hogy a tizenegy tagú magyar kormány tagjai intézményesített módon e kérdéskörben nem egyeztettek egymással, illetve van olyan kormánytag (esetünkben a honvédelem első embere), aki nem ismerte a szóban forgó fontos normajavaslat és határozat részleteit, esetleg nem is olvasta az előterjesztést. Így azért érdekes lehetett szavazni a közbeszédet meghatározó sarkalatos ügyről.

2. Elképzelhető, hogy nem kollektív döntésről van szó, azaz két-három kormánytag és a szűk frakcióvezetés egymás közt simán elrendezte az útdíjkiterjesztést és a megyei matricarendszert, így számos miniszter és képviselő csak utólag értesülhetett az autósok megsarcolását célzó irracionális intézkedésről.

3. Életszerű változat, hogy a parlament plenáris fóruma most is Hivatásos Gombnyomók Egyesülete néven működött. Ésszerű korrekcióra feltehetően csak akkor lett volna bármilyen esély, ha a kormánypárti frakciók tagjai közül többen (pl.: képviselők, akik egyidejűleg miniszterek vagy államtitkárok) bátran és szakmailag felkészülten érveltek volna az intézkedés bevezetése ellen. Ilyen nem volt, ezért a többi városi/ fővárosi bevezető szakasszal és a félkész M0-s gyűrűvel együtt a Szombathely–Szeleste szakasz is a vesztes oldalra került. (Sztálin: „Ahol fát vágnak, ott hullik a forgács is” – vasi szemüvegen keresztül nézve az ügyet, pillanatnyilag ez a helyzet.)

Megint dr. Hende Csaba (Vas Népe Online): „Semmilyen észérv nincs, tiltakozom ezen döntés ellen, éppen ezért egyeztető tárgyalást kezdeményeztem a döntést hozó Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel, és szükség esetén a kormány elé viszem az ügyet”.

Erre szokás mondani a székesfővárosban, hogy ez aztán nem semmi! Egy jogvégzett képviselő-kormánytag – miután csendben végigasszisztálta az egész jogalkotási folyamatot – régi idők gyakorlatát felidézve utólag szeretné „kijárni” az illetékes minisztertársánál és a kormánynál, hogy hagyják sarcolatlanul a szülővárosa és Szeleste közötti 21,6 km-es szakaszt. Tetszik, nem tetszik, ez manapság (ismét) mehet így, a helyi ügyek mindennél fontosabbak, és nincs is nemesebb tulajdonság a lokálpatriotizmusnál. Ha sikerrel akar járni a „vasi útvédelmi miniszter”, akkor a tárgyalások elején tennie kell egy visszautasíthatatlan ajánlatot a fővároshoz sok szállal kötődő Seszták Miklós miniszter úrnak (aki Budapesten született és itt végezte jogi tanulmányait): a dolgos vasiak őszintén és szívből támogatják az M0-s körgyűrű és a díjköteles fővárosba vezető gyorsforgalmi szakaszok ismételt ingyenes használatát, de cserébe azt kérik, hogy a szelestei út a jövőben is díjmentes maradjon.

A két miniszter egyetértő kézfogása esetén minden érintett autós jól jár, arról nem is beszélve, hogy a regionális közmegegyezés keretében létrejön az egymástól távoli Vas és Pest megye – plusz a főváros – díjmentesített népének örök és megbonthatatlan barátsága. Ettől kezdve azt is „büszkén és jó érzéssel” kiálthatjuk a világnak, hogy hazánkban télen, katonai vezénylettel egy fecske is csinálhat nyarat. Reménykedjünk a csodában!

A szerző a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára.

*

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.