galéria megtekintése

Leszakadóban a TV2

Média

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 21. számában
jelent meg.


Bednárik Imre
Népszabadság

A két vezető kereskedelmi tévének létkérdéssé vált a jövő évi reklámbevétel.

Látványosan elhúzott a nézettségi versenyben az RTL Klub a TV2-től október eleje óta. A kereskedelmi tévéknek ősszel kiemelkedően fontos az aktuális nézettség, hiszen ezek az adatok határozzák meg tárgyalási pozícióikat a következő évi hirdetési csomagokról. Reklámadót fizetni kell, terjesztési díjat viszont egyelőre nem szedhetnek. Mindkét cég küzd.

Kipukkad?
Kipukkad?
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Lényegében összecsuklott a TV2 főműsoridős nézettsége október 6., a hazai bulvárszemélyiségeket felvonultató show-k indítása óta. Az RTL Klub Celeb vagyok, ments ki innen! című műsora hatalmas nézettségi fölénnyel vezet immár két hete az Édes élet című TV2-produkcióval szemben. A kereskedelmi tévék számára a hirdetési piacon legfontosabbnak tartott célcsoportban, a 18–49 évesek körében, de a teljes lakosság tekintetében is a „Celeb vagyok”-ot legalább háromszor annyian nézik, mint az Édes életet.

 

A TV2 csak a vasárnapi Sztárban sztár című show-műsorral tudta beelőzni az RTL-t. A Sztárban sztár a hét végén minden fontos célcsoportban piacvezető volt, maga mögé utasította az X-Faktort és a Celeb vagyok, ments ki innen!-t is. De nemcsak a Celeb vagyok nézettségi sikere okozta a főműsoridős fölényt az RTL Klub számára, az X-Faktor tehetségkutató műsor is kiemelkedően teljesít, a hétköznap esti műsorsáv – benne az Éjjel-nappal Budapest, a Barátok közt és a Celeb vagyok, ments ki innen! – toronymagasan vezet a TV2 programkínálatával szemben.

A TV2 hírműsora, a Tények ugyanakkor tartja piacvezető pozícióját.

A TV2 nem csak az elmúlt hetek nézettségi adatai miatt van nehéz helyzetben. A kereskedelmi tévék azért ősszel indítják el a nagy költségű szuperprodukcióikat, mert ekkor kezdik meg a tárgyalásokat a médiaügynökségekkel a következő évi hirdetési csomagokról. Az ügynökségek és megbízóik, a nagy hirdetők jórészt az őszi nézettségi adatok függvényében döntenek az éves reklámköltésről.

A jövő évi reklámbevétel alakulása létkérdéssé vált mindkét csatornánál, mivel reklámadót kell fizetni, és bizonytalanná vált a kábelszolgáltatók által utalt terjesztésidíj-bevétel. A magyarországi RTL-csatornák –RTL Klub, RTL II, Cool, Film+, Sorozat+, RTLPlusz, Film+2, Muzsika TV – a 2013-as adatokat is figyelembe véve idén 30 milliárd körüli árbevételre tehetnek szert, a TV2-csoport – TV2, Super TV2, Fem3, Pro4 – pedig hozzávetőleg ennek felére. Az RTL-t már idén sújtja a reklámadó, 4-5 milliárd forinttal csökkentve a cég eredményét, a kormánypártok viszont a veszteséges cégeket, így a TV2-t az idén még mentesítették a fizetési kötelezettség alól. Jövőre azonban a TV2-nek már hozzávetőleg kétmilliárdos pluszkiadást jelent a reklámadó.

Mindkét televíziónak hatalmas, 6-8 milliárd forintos bevételkiesést jelenthet jövőre, hogy egyelőre nem kérhetnek terjesztési díjat a kábelszolgáltató cégektől. Mindkét tévé előzetes üzleti tervében szerepelt már ez a bevétel, de a kormány ezt egy törvénnyel blokkolja. Iparági források szerint a két vezető kereskedelmi tévének havonta háztartásonként egy euró volt a tárgyalási ajánlata. Ez azt jelentette volna, hogy a kábelszolgáltatóknak legalább ezer forinttal kellett volna emelniük a 2-3 ezer forintos havi előfizetési díjaikat.

Nem kell kimenteni: Szabó Zsófi színésznő a TV2-től igazolt az RTL Klubhoz
Nem kell kimenteni: Szabó Zsófi színésznő a TV2-től igazolt az RTL Klubhoz
Völgyi Attila / RTL Sajtóklub

A kabinet a nézők, az előfizetők védelmére hivatkozik, de nyilvánvalóan médiapolitikai célja is van, hogy a két kereskedelmi tévé, különösen a kormánnyal kritikus RTL ne tudja mérsékelni a reklámadóból származó veszteségeit. Simon Zsolt, a TV2 ügyvezető igazgatója és résztulajdonosa idén februárban a Forbesnak még azt mondta,

legalább 6-8 milliárdos pluszbevételre számít a terjesztési díjból,

és abban reménykedik, hogy ez helyrebillenti cége mérlegét. Ha a TV2 nem tud újabb pluszforrásokhoz jutni, iparági források szerint nem kizárt, hogy külső tőkebevonásra szorul. Ezt a cég cáfolja. A TV2 kérdésünkre azt közölte, a törvényben foglaltak szerint egy jövőbeli szabályozásnak megfelelően terjesztési díjat fog kérni.Nem számolnak a bevétel kiesésével, maximum azzal, hogy a terjesztési díjat egy későbbi időponttól szedik be. A TV2-csoport azt közölte, hogy ezt a bevételt nem a működés finanszírozására fordítanák, mert a cég stabil pénzügyi alapokon áll. A stabilitást a működési hitelkeretük is erősíti. A TV2 szerint a konkurencia nézettsége csak az utóbbi időszakban ugrott meg főműsoridőben, hirdetői oldalról nézve azonban sokkal fontosabb a teljes napra vonatkozó, egész évben kiszámítható nézettség. Közlésük szerint a TV2 teljesíti ezt: a csatorna nézettsége január óta stabil, a TV2-csoport nézettsége portfóliószinten 16,58 százalékról 17,15 százalékra nőtt teljes napra vonatkozóan a 18–59-es célcsoportban, a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. A csatorna szerint az RTL Klub ráadásul nem a TV2-csoport kárára nőtt, így az semmilyen hatással nincs a pénzügyeikre.

– Zökkenőmentesen tudjuk kiszolgálni a hirdetői igényeket, a reklámbevételeink 8 százalékkal növekedtek – válaszolta a TV2.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.