galéria megtekintése

Leendő tanárok vigyáztak a „lógósokra”

1 komment


Ungár Tamás

Jól telt a hétfő azoknak a gyerekeknek, akik iskola helyett a Pécsi Tudományegyetem (PTE) erre a napra meghirdetett játszóházában múlatták idejüket. A február 29-ei oktatást – szüleik ösztönzésére – ellógó diákok sakkal, logikai játékokkal, kártyázással, origamival, csocsóval, szellemi vetélkedővel, improvizációs feladatokkal, zenehallgatással, természettudományos kísérletek nézésével kötötték le magukat.

Írtunk róla, hogy a pedagógusok követeléseivel egyetértő szülők közül sokan úgy gondolták: február utolsó napján nem küldik iskolába a gyermeküket – így fejezik ki rokonszenvüket az oktatás robotosaival. A tanárokkal érző szülőknek akartak segíteni a PTE bölcsészkarának leendő pedagógusai azzal, hogy egész napos foglalkozást szerveztek a diákoknak. A pedagógus szak 250 hallgatója közül hatvanan szálltak be ebbe a munkába, tudtam meg Szekszárdi Balázstól, az akció szóvivőjétől, aki amúgy harmadikos a magyar-történelem szakon. A szervezők elmentek Baranya több mint félszáz iskolájába, és személyesen tájékoztatták az intézményvezetőket a sajátos szolgáltatás tervéről. Volt, ahol örömmel fogadták őket, volt, ahol teljes elutasítással találkoztak.

Hogy utóbbi magatartásban a kormánypártiság, a félelem vagy az oktatás jelenlegi rendszerével való elégedettség játszott-e szerepet, nem kutatták a szervezők. Szekszárdi Balázs nem állította, hogy a tanárképzősök maradéktalanul tisztában vannak az oktatás helyzetével, ám eljutottak hozzájuk olyan információk, amiből egyértelmű, hogy van alapja a pedagógusok követeléseinek. A kormány szándéka a Klikkel valószínűleg az volt, mondta Szekszárdi, hogy egyformán jó helyzetbe hozzák az iskolákat, ehelyett azonban úgy tűnik, hogy egyformán rossz helyzetbe hozták őket.

 

A PTE játszóházába 45 gyereket „adtak be” a szülők, akik közül – mint kiderült – sokan az egyetemen dolgoznak.  Reményi Péter, a földrajzi intézet 36 esztendős adjunktusa két gyermeket bízott a hallgatókra. Reményi szülőként szembesült azzal, hogy az iskolák és a tanárok helyzete rosszabb lett az elmúlt években. Egyrészt hiba volt korlátozni a tanárok tankönyvválasztási jogát, vélte az adjunktus, főleg, hogy a kötelezővé tett könyvek minősége gyakran gyatra, másrészt a szülők mást se hallanak az iskolában, mint hogy ez sincs, meg az sincs, amióta a Klik tartja fenn őket. Reményi egyébként azt mondta két gyermekének, hogy értük és a jobb oktatásért küzdenek, ezért mennek ma iskola helyett játszóházba.

A kisdiákok – természetesen – cseppet se bánták, hogy laza lett a hétfői programjuk. De a programváltozás okáról egyikük se tudott beszélni. Egy Pécs melletti községben lakó, hatodikos kislány, akinek apja, anyja pedagógus, ennyit mondott a hétfői „iskolakerülésről”:

– Apuék így látták jónak.

A Vajszlón élő, negyedikes Viktóriát a tanárképzőre járó nővére hozta magával. Ő kicsit jobban „képben volt”:

– Azt mondják a felnőttek, hogy az iskolában mi túl vagyunk dolgoztatva.

– És te hogy látod?

A teafilter zacskójából csillagot hajtogató kislány másodpercekig gondolkodott, aztán elnevette magát:

– Szerintem nem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.