Bonyolult jogszabályi módosítások sorával szabták át a sporttámogatási rendszert a szektort kiemelten kezelő kormánypártok. Az eredmény: milliárdokat veszít a költségvetés, sokat nyer a sport, s átláthatatlanabb lesz a struktúra.
Meglehetősen bonyolult módosításokkal szabták át a sporttámogatási rendszer elemeit a kormánypártok. A könnyen érthető változások egyike az lett volna, hogy – a Nemzetgazdasági Minisztérium kezdeményezésére – a sportági szakszövetségek működésével kapcsolatos adatokat kivonják az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény hatálya alól. Ez lényegében azt jelentette volna, hogy a milliárdos közvetlen és közvetett állami támogatásokkal gazdálkodó szervezetek titokban tarthatják, hogyan bántak a közpénzzel.
Az indítvány indoklása – különösen a Norvég Civil Alap elleni kormányzati akciók után – fölöttébb cinikusnak tűnik. Arra hivatkoznak: a sportági szövetségek valójában civil szervezetként működnek, így a működéssel kapcsolatos adatokat nem kell közzétenniük. E változatot végül kissé finomították: a módosítás módosítása arról szól, hogy az állami és önkormányzati támogatások közérdekű adatnak minősülnek. Csakhogy e látszólag jelentős változás kulcsügyekben mégis lehetőséget ad bizonyos titoktartásra. Merthogy Orbán Viktor és kollégái az úgynevezett látványsportágak támogatóinak társaságiadó-kedvezményt nyújtó jogszabályról következetesen azt állítják, nem állami támogatás. Pedig a juttatás nyilvánvalóan közvetett állami támogatás.
Mindenesetre ha a kormány szerint a tao-támogatások nem számítanak az állami támogatások közé, akkor a szövetségek titokban tarthatják, mely cégektől mennyit kaptak projektjeikre. Megkérdeztük az illetékes tárcát arról, mi az álláspontja arról, állami támogatás-e a tao, de lapzártánkig nem kaptunk választ. Mindenesetre az már most biztos: a szövetségek az egyéb forrásokról – például a szponzori pénzekről – az összesített adatok kiadásával is eleget tesznek majd beszámolási kötelezettségüknek. Azaz arról, hogy ki adja a pénzt, milyen méretű elemekből áll a teljes összeg, csak találgatni lehet. Így például szövetségi oldalról arról sem kell beszámolni, hogy olyan állami cégek, mint a Szerencsejáték Zrt. vagy a Magyar Villamos Művek mennyivel támogatják tevékenységüket.