galéria megtekintése

Kemény munka lesz helyrehozni a károkat Gaskó habzsi-dőzsije után

5 komment


Lencsés Károly

Súlyos erkölcsi károkat okozott Gaskó István volt Liga-vezető, de a kifogásolható ügyletei – például a luxusautója, illetve a borsos benzin- és szállodaszámlái – az utóda szerint kizárólag vasúti érdekszövetségekhez köthetők. A konföderációt anyagilag tehát nem rövidítette meg, viszont a szervezet hitelességének visszaszerzése érdekében az új elnök szerint sokat kell dolgozni.

Vitathatatlanul nehéz örökséggel, nehéz időszakkal kell szembenézniük, de a tagszervezetek támogatásával próbálják kezelni ezt a helyzetet – nyilatkozta lapunk kérdésére Doszpolyné Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek múlt héten megválasztott új elnöke, aki hétfői sajtótájékoztatóján először állt a nyilvánosság elé. Hangsúlyozta: a tervei szerint a társkonföderációkkal közösen – amelyekkel a korábbinál szorosabb kapcsolatokra törekszik – többéves bérfelzárkóztatási programot dolgoznak ki. Azt szeretnék – amit elsőként talán a Magyar Szakszervezeti Szövetség követelt –, hogy a minimálbér a teljes foglalkoztatottak esetében érje el a létminimum szintjét.

Doszpolyné Mészáros Melinda. nem akarja a luxust
Doszpolyné Mészáros Melinda. Nem akarja a luxust
Földi D. Attila / Népszabadság

A Liga várhatóan a jövő hét elején kezdi meg a tárgyalásokat a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) munkaadói oldalának képviselőivel, és egyebek mellett egyeztetnek majd a bérekről és az egyes területeket érintő sajátos problémákról is. Korrekt és konstruktív partnerként folytatni kívánják a kormánnyal a megszakadt tárgyalásokat a munka törvénykönyve és a sztrájktörvény módosításáról, valamint a korhatár előtti ellátások – a korengedményes és korkedvezményes nyugdíj – újragondolásáról is.

 

A Liga már a múlt heti közleményében jelezte, hogy a konszolidáció jegyében döntöttek a szervezet székházának hasznosításáról, esetleges értékesítéséről. Az újonnan megválasztott elnök pedig, szakítva elődjével, nem kíván beköltözni a sajtóban oly sokszor kifogásolt elnöki luxusirodába, sőt, felajánlotta, hogy azt a továbbiakban – a hatékony munkavégzés érdekében – a tagszervezetek és a munkatársak használják. Egyébként gazdasági okokból az apparátust is alaposan leépítették, ami Mészáros Melinda szerint nem fenyegeti a konföderáció működőképességét.

Arra a kérdésünkre, hogy változik-e a Liga politikához való viszonya – a szervezet korábbi elnöke látványosan jó kapcsolatokat ápolt Orbán Viktorral –, az érdekvédő leszögezte: a konföderáció alapszabálya rögzíti a pártsemlegességet. Ezért szerinte a szakszervezeti szövetség a politikai térben semmilyen szerepet nem tölthet be, mert feladata kizárólag a munkavállalók érdekeinek képviselete lehet. Ezzel kapcsolatban leszögezte, hogy a Liga korábban is alapvetően jó célok érdekében tevékenykedett, és ami értékes volt, azt meg kell őrizni.

Nem tagadta viszont: igen nagy erkölcsi károkat okozott Gaskó István volt elnök, aki egyszerre három posztot töltött be. Ő volt a Liga, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szövetség vezetője, de a kifogásolható ügyletei – például a luxusautója, illetve a borsos benzin- és szállodaszámlái – Mészáros Melinda szerint kizárólag a vasúti érdekszövetségekhez köthetők. Az eddigi adatok alapján közvetlenül a Ligának tehát Gaskó nem okozott pénzügyi veszteséget – mondta az elnök –, viszont súlyos örökséget hagyott maga után, és a szervezet hitelességének visszaszerzése érdekében sokat kell dolgozni.

A konföderáció gazdálkodását tételesen megvizsgálják – közölte az érdekvédő. Erre a múlt héten kérte fel a felügyelőbizottságot, azt viszont már most kijelentette: az eddigi adatok szerint a Liga a rendelkezésére álló forrásokat szabályosan használta fel, így az uniós támogatásokat is, bár ez utóbbiakkal kapcsolatban egyelőre nyomozás folyik. Mészáros Melinda sajnálatosnak tartja, hogy ezekről a vitatott ügyekről, s nem az érdekvédelmi tevékenységről kell beszélnie.

72 és fél százalék

Doszpolyné Mészáros Melinda az egri tanárképző főiskolán, majd a Miskolci Egyetem angol szakán szerzett diplomát, később az ELTE állam- és jogtudományi karán jogi tanulmányokat folytatott, jogi szakvizsgát tett, s munkajogi szakjogászi bizonyítvánnyal is rendelkezik. Korábban hivatásos katona volt, míg 2007-től a Honvédszakszervezet jogsegélyszolgálatának vezetője, illetve alelnöke, 2012-től a Liga vezető jogtanácsosa és főtitkára. A konföderáció elnökévé múlt csütörtökön választották meg 72 és fél százalékos szavazataránnyal.

Miközben lenne miről gondolkodniuk – mondta. Például arról, hogy Franciaországban, ahol a szervezett munkavállalók aránya mindössze nyolcszázalékos, a munka törvénykönyvének a dolgozók számára hátrányos módosítása miatt szinte megbénulhat az élet. Igaz, ott egészen más a mentalitás – magyarázta –, mert nálunk akkor is szót emelnek az emberek, ha két percet késik a hetes busz, arrafelé meg a közösségi közlekedés teljes leállását is tudomásul veszik, mondván, biztosan igazuk van azoknak, akik sztrájkot hirdettek.

Ezt kellene Magyarországon is elérni – hangsúlyozta a Liga-elnök. Szándékai szerint olyan szakszervezeteket kell működtetniük, amelyek képesek a munkahelyeken bárkinek közvetlenül segíteni, s azzal meggyőzhetik a dolgozókat, hogy érdemes belépni. Meg azt is szeretné mindenkinek elmagyarázni, hogy a vezetők önmagukban semmit nem tehetnek, ha az emberek nem állnak mögéjük.

Gaskó, illetve a Liga gyanúsnak vélt pénzügyei miatt tavaly több feljelentést is tettek. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás – amelynek élén 2015 nyaráig ugyancsak Gaskó állt – a konföderáció volt elnökének terhére rója, hogy százezres éttermi és hotelszámlákat fizettetett ki, s milliókat költött üzemanyagra – mindezt a vasutasok pénzén. Nyomozást rendeltek el emellett ismeretlen tettes ellen a Liga Szakszervezetek uniós pénzből finanszírozott projektjeinek működésével kapcsolatban költségvetési csalás gyanúja miatt, s ebben az ügyben a NAV a múlt héten iratokat foglalt le. A VDSZSZ Szolidaritás ugyancsak pereskedik, mert a szervezetet állítólagos tagdíjelmaradása, illetve a vezetők magatartása miatt kizárták a VDSZSZ Szövetségből – ennek több más vasúti érdekképviselet is a tagja –, amelynek elnöke változatlanul Gaskó. Első fokon a pert megnyerték.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.