galéria megtekintése

Jön a közigazgatási csúcsbíróság

1 komment


Lencsés Károly

Átszabná a kormány a közigazgatási bíráskodás rendszerét. Létrehoznának például egy közigazgatási felső bíróságot. A tervezett változásra bírósági források hívták fel lapunk figyelmét, jelezve: az előterjesztés alkotmányossági aggályokat vethet fel.

A közigazgatási perrendtartásról szóló törvényjavaslat fontos eleme, hogy jövő nyárra önálló közigazgatási felső bíróságot hoznának létre, amelynek székhelye esetleg Székesfehérváron lehet. A közigazgatási perekben alapvetően továbbra is a megyénként működő közigazgatási és munkaügyi bíróságok járnának el, míg a fellebbezésekről a felső bíróság döntene. Viszont már első fokon ez utóbbi tárgyalná például a kormányhivatalok döntése elleni, a választási, közbeszerzési vagy médiaügyekben kezdeményezett, valamint a gyülekezési jog gyakorlásával összefüggő pereket.

Fotó: Népszabadság/archív

Ezek speciális szakértelmet igénylő ügyek – olvasható az előterjesztés indokolásában –, s ha speciálisan felkészült bírák döntenek, javul az ítélkezési tevékenység szakmai színvonala, gyorsabban születhet meg a verdikt. Több fontos ügycsoportban – illetve fellebbezés esetén – így olyan fórum ítélkezhetne, amelyet új szervezeti egységként, akár válogatott emberekből állíthatnának fel.

 

Egyes, az igazságszolgáltatás belső működését jól ismerő források tartanak azonban attól, hogy a bírák kiválasztásánál nem feltétlenül csak a szakmai szempontok érvényesülnek majd, hanem fontos lesz a lojalitás is. Ez azért érdekes, mert a közigazgatási bíráskodásnak fontos szerepe van a mindenkori hatalom ellenőrzésében, hiszen egyebek mellett arról kell dönteni, hogy az állami vagy önkormányzati hivatalok határozatai – amelyekben kötelezettséget rónak a polgárokra, illetve szervezetekre, esetleg valamit megtiltanak nekik – jogszerűek-e. Így ezen a területen különösen fontos, hogy a pártatlanság kétségbevonhatatlanul érvényesüljön.

A felső bíróság jelentősége azért is felértékelődhet, mert korlátozni kívánják a rendkívüli jogorvoslat igénybevételének lehetőségét. Tavaly 1600 felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be a Kúria polgári kollégiumához, de a tervezet szerint erre csak kivételesen lenne mód: akkor, ha törvény kifejezetten megnyitja ezt az utat. A kérelemmel pedig kizárólag akkor foglalkoznának érdemben, ha egy bírói döntés eltér a korábban közzétett jogegységi határozatoktól.

Ezzel a Kúriát megfoszthatják az ügyek legnagyobb részétől, ami azért jelentene gondot, mert az alaptörvény szerint ennek a fórumnak kell biztosítania a jogalkalmazás egységét. Ha viszont konkrét esetek híján nem ismerik a gyakorlatot, ennek a feladatnak aligha tudnak eleget tenni. Ez pedig forrásaink szerint alkotmányos probléma lehet. Ezért fontos kérdés az: mi lesz a közigazgatási felső bíróság és a Kúria közötti munkamegosztás. Erre az eddig ismertté vált előterjesztések nem adnak egyértelmű választ.

Többen úgy látják, bizonyos ügyekben a jogalkotó eleve megakadályozhatja, hogy a végső szót a legfőbb bírói szerv mondja majd ki. Szakértők szerint ez csak fordítva működhetne: a Kúriára kellene bízni – amire másutt is van példa –, hogy melyik felülvizsgálati kérelemmel kívánnak foglalkozni.Összességében évente körülbelül 15 ezer közigazgatási pert kezdeményeznek országszerte, miközben csak a kormányhivatalok és az önkormányzatok hét-nyolcmillió érdemi határozatot hoznak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.