galéria megtekintése

Újbudától Kőbányáig terjed a fizetős parkolás

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 28. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A parkolás évente 6-8 milliárd forint bevételt hoz a fővárosi önkormányzatoknak. De néhány kerületnek ez sem elég csábító ahhoz, hogy bevállalja a fizetős zónák bevezetésével, illetve bővítésével járó felzúdulást.

A külső kerületek egy része – IV., XVII., XIX., XX. és a XXII. – például mindmáig nem élt a törvény adta lehetőséggel. Másokat a választás riaszt el.

Józsefváros első embere például a bevezetés előtt két nappal döbbent rá, hogy a parkolásüzemeltetéssel megbízott cég márciustól jelentősen kibővítené a fizetős övezetet. Rögvest rendkívüli testületi ülést hívott össze, és legott meggyőzte a képviselőket, hogy az új zónákat csak a választás után egy héttel alakítsák ki. Kocsis Máté polgármester szerint az illetékes szervezetek nem tájékoztatták megfelelően a lakosságot. 

A kerületvezető nem titkolta, hogy a bővítésről nem tett le az önkormányzat, mert az a józsefvárosi autósok érdekeit szolgálja. A Csarnok, a Magdolna, a Szigony, a Losonci utcában, továbbá az Orczy negyed egyes részein parkolók így másfél hónap haladékot kaptak.

 

Az óbudaiak jóval többet: másfél évet. A III. kerületi önkormányzat még tavaly döntött arról, hogy idén január elsejétől a kerület déli részén bevezetik a fizetős parkolást, mivel az agglomerációból érkezők rendszeresen P+R parkolónak használják az óbudai utcákat, különösen azóta, hogy a szomszédos II. kerület egészen a határig terjesztette ki a díjfizetést. (Az óbudaiaknak jelentős kedvezményeket biztosítottak volna.)

A második autó joga

A négyes metró az Őrmezőre is elhozza a fizető parkolást
A négyes metró az Őrmezőre is elhozza a fizető parkolást
Teknős Miklós / Népszabadság

Csakhogy a „mentőakció” kudarcba fulladt, mivel a parkolóórák beszerzésére irányuló tender eredménytelenül zárult. (Egyetlen ajánlat sem érkezett.) De akadtak más okok is a halasztásra.

Így például a fővárossal mind a mai napig nem sikerült megállapodni az érintett, budapesti tulajdonban álló közterületek üzemeltetéséről. Másrészt a 17-es villamos teljes vonalának felújítása miatt úgysem lehet majd megállni a kijelölt utcák egy részében.

Az óbudai önkormányzat nem mondott le a tervről: a városhatárnál létesítendő új P+R parkolókról tárgyalnának a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK).

Az agglomerációból áradó autókra hivatkozva válna fizetős parkolóövezetté Őrmező is. Az önkormányzat arra hivatkozva kéri a Fővárosi Közgyűlés hozzájárulását, hogy a 4-es metró átadása után jelentősen megnő a városhatáron kívülről érkező azon autósok száma, akik itt hagynák a járműveiket, hogy átszállhassanak a metróra.

Csakhogy Őrmező parkolási kihasználtsága már így is 77 százalékos – érvel a XI. kerületi önkormányzat, amely úgy véli, „a város egyéb részeiből, illetve az agglomerációból érkezők nem élhetnek a helyiek jogaival”, akik két autóval továbbra is ingyen parkolhatnak, mások viszont fizessenek.

Újbuda azt is nehezményezi, hogy késik a 4-es metró beruházása részeként a lakótelep körül megvalósuló P+R parkolók kialakítása is. Bár akkor is kevés lesz, ha megépül. A helybeliek azonban nem fogadták kitörő örömmel az ötletet. Az őrmezői lakótelepen rendezett lakossági fórumon megjelent lakók hevesen tiltakoztak a fizetőparkolási rendszer ellen.

Az ígért ingyenes parkolásban sem bíznak, mivel egy fővárosi rendelet szerint a második autóra az órai díjtétel kétszázötvenszeres évi díjából a kerület maximum 30, 50, 70 százalékos engedményt adhat. (Csak az elektromos és gázüzemű második autó parkolása ingyenes. De a 2-3 ezer forintos kezelési költséget is sokallták.)

Parkolási domino

A XIII. kerület tavaly közel kétmillárd forinot kaszált
A XIII. kerület tavaly közel kétmilliárd forintot kaszált
Kurucz Árpád / Népszabadság

Kőbánya hivatalosan szintén az agglomerációs invázió miatt döntött a díjfizető zónák kialakítása mellett a Kerepesi út–Fehér út–Gyakorló utca–Hatház utca által határolt területen. A féléves próbaüzem után az önkormányzat sikeresnek ítélte a tavaly októberben bevezetett új rendszert.

A sor ezzel folytatódott. Kőbányára hivatkozva védené a zuglóiakat a XIV. kerületi önkormányzat. Az M3-as autópályán érkezők, illetve az Örs vezér téren átszállók gyakorlatilag kiszorították a helyieket. A helyzet azóta vált tarthatatlanná, hogy Kőbánya fizetőssé tette a parkolást.

Zugló ezért szintén fizetőssé tenné a parkolást az Örs vezér tér környékén, valamint a Városligetben. A későbbiekben akár sorompóval zárnák ki az átmenő forgalmat a Ligetből. De az is lehet, hogy az ingázók visszaszorítására való hivatkozás tulajdonképpen álca, és az önkormányzatokat nem vezérli más, mint a bevételek növelése.

A fizetős parkolás ugyanis jó üzlet. (Még akkor is, ha a helyi lakosok jelentős kedvezményeket kapnak.) Nem véletlenül lobbiztak érte a fideszes polgármester-honatyák a parlamentben. Kérésük meghallgatásra talált. Az új önkormányzati törvény a kerületi önkormányzatok feladatává tette a parkolás üzemeltetését.

A zónahatárok kijelölését, illetve a díjak meghatározását ugyan a főváros kezében hagyta, ám a parkolók üzemeltetését saját köztereiken a kerületek látják el. Az érintettek többsége nem titkolja: jól jártak az átvétellel.

A teljes egészében fizető övezetként működő V. kerület önkormányzata tavaly 2,63 milliárd forintot szedett be az autósoktól, az idén ez várhatóan 100-150 millió forinttal több lesz, mivel 2013-ban a közterületi felújítások miatt 500 parkolóhellyel kevesebb működött.

Az üzemeltetőváltás évi 300 millióval növelte a parkoltatás eredményét. A belvárosi önkormányzat szerint egyértelmű, hogy a kerület cége sokkal hatékonyabban, kisebb költséggel látja el a feladatot.

Nem panaszkodhat a XIII. kerület sem. Tavaly 1,8 milliárd forint bevétele származott több mint 20 000 parkolóból. A felét az üzemeltetési költség vitte el, a másik felét az úthálózat, illetve a parkok és játszóterek fenntartására, felújítására költötték.

Tavaly a fővárosi tulajdonú utakon lévő parkolóhelyek üzemeltetését is átvették, ennek a 835 helynek a költség-bevétel aránya a kerületihez hasonlóan alakult. Tavaly további 928 parkoló kialakítására tettek javaslatot a fővárosi önkormányzatnál, de a közgyűlés egyelőre nem vette napirendre a rendeletmódosítást.

P+R-ből még nagy a hiány

Az agglomerációs nyomás mellett a 4-es metró támogatási szerződése is a P+R parkolók létesítésére készteti a BKK-t. Az uniós támogatási szerződésben ugyanis 1500 új ingyenes parkoló létesítését vállalta a főváros a metróvonal kelenföldi végállomása körül. Az erre vonatkozó tárgyalások 2011-ben kezdődtek el. A metró indításakor 300 férőhelyet adnak át az Etele téri oldalon.

A teljesítés érdekében a Kelenföldi vasútállomás Őrmező felőli 8 vágányának a helyén, valamint az Őrmező felé nyíló metrókijáratnál bővítenék a parkolóhelyek számát. A BKK építészeti tervpályázatot írt ki egy terminál jellegű autóbusz-pályaudvar, illetve a parkolók telepítésére. A tervezési munka jelenleg is zajlik. Az építkezés 2014 végén kezdődhet. A fővárosban jelenleg 978 P+R parkoló üzemel. A BKK további 3300 férőhely kialakítását tervezi.

A fejlesztés első ütemeként a januárban átvett KöKi-terminál kibővített háromszintes, 330 férőhelyes parkolóháza nyílik meg a korábbi ígéret szerint idén tavasszal. Következő lépésként Cinkotán, Csepelen, Kaszásdűlőn a HÉV mellett, az Etele téren, az Örs vezér téren és a Pillangó utcánál is a metró mellett, illetve a hűvösvölgyi villamos-végállomás közelében létesül parkoló, összesen 1500 férőhellyel. A tervezés nagyrészt lezárult, az engedélyeztetés most folyik. Az építkezés jövő tavasszal kezdődhet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.