galéria megtekintése

Felcsút, a foci fővárosa

6 komment


Pető Péter
NOL

Adókedvezménytől a szövetségek megszállásáig: az Orbán-kormány sportpolitikája.

Orbán Viktor kevés konkrét ígéretet tett a 2010-es választások előtt. Ezek egyike az volt: a Fidesz stratégiai ágazattá teszi a sportot. A párt teljesítette e vállalását. Nem maradt olyan szeglete a szektornak, amely ne jutott ­volna – a korábbiakkal összevetve – elképesztő összeghez. Nem csupán a bővülő források, hanem a jogszabály-módosítások és az elindított programok is hozzájárultak ahhoz, hogy a sportstruktúra alapvetően megváltozott. Egy ciklus története az adókedvezménytől a posztok elfoglalásáig.

TAO

Az utóbbi négy év kiemelkedő intézkedéseinek egyike az úgynevezett látványsportágak – futball, jégkorong, kézilabda, kosárlabda, vízilabda – támogatói számára nyújtott adókedvezmény bevezetése, amely új alapra helyezte a sportfinanszírozást. A hazai szakértők hosszú egyeztetéseket folytattak az Európai Bizottság képviselőivel, mire sikerült az uniós joggal harmonizáló jogszabályt megalkotni. A megállapodásnak köszönhetően elindulhatott az üdítő szellemiségű program. Azért e jelző, mert a projekt keretében juthatott pénz az aprófalvak miniegyesületeihez, miközben arra ösztönözte a kisközösségeket, hogy együtt gondolkodjanak, dolgozzanak. A tao sok községben revitalizálhatta a sportéletet.

 

Pedig a támogatási folyamatot nem az egyszerűség jellemzi. Az ­első lépés az, hogy az egylet kidolgozza sportfejlesztési koncepcióját, amelyet a szakszövetség elbírál. Ha a kvázi pályázat zöld utat kap, akkor az egyesületnek nyereséges vállalkozást kell találnia, amely hajlandó az államkassza helyett a klub számlájára utalni a társasági adója vonatkozó részét.

A modell – az efféle adminisztrációs követelményekhez nem szokott sportközegben is – működik: több tízmilliárd forint áramlott a szektorba. A summából több nagy beruházásra is futotta, ám úgy véljük, az igazi társadalmi hasznot inkább a kis projektek hajtották. Mert e programnak köszönhetően stabilizálódott megannyi túlélésért küzdő kis klub hely­zete. Sokuknak régen nem volt lehetősége mez és labda vásárlására, az öltöző kifestésére vagy a vizesblokk felújítására.

A futball fiktív temploma
A futball fiktív temploma


Koszticsák Szilárd / MTI


Ám a remek kezdeményezés – ­szélsőséges esetben – katasztrófába is sodorhatja a rendszert. Több tényező is komoly dilemmákat vet fel. Például az üzleti alapú szponzoráció visszaszorulása. Ez dermesztő fejlemény, mert a magánszektor forintjainak eltűnése egyúttal a teljes állami függés kialakulását jelenti. (A tao közvetett állami támogatás, azaz nem a cégek marketingbüdzséjét terheli. A rendszer keretében elköltött pénzt ­amúgy leadóznák.) Ugyancsak a szisztéma aggasztó eredménye, hogy a klubok többségének működése a taobevé­telekre épül, így a program kivezetése a struktúra összeomlásához vezetne. A sportvezetők megannyi konferencián hangsúlyozták: jelenleg nincs B tervük, azaz a támogatási forma megszűnése esetén szakosztályok, akadémiák sora zárhatná be azonnal a kapuját. Korábban a részt vevő cégek jelentős profittal számolhattak, ha közvetlen adóbefizetés helyett a taorendszert választották. Az Országgyűlés viszont változtatott a jogszabályon, minek nyomán a szerepvállalás sokkal kisebb hasznot hajt. Ezért aztán sok vállalat búcsút intett a programnak, így kevesebb pénz van a rendszerben, mint egy évvel korábban.

A legsúlyosabb probléma az ellenőrzési mechanizmusok kudarca. Az illetékesek eddig főként a formai előírások betartását vizsgálták, miközben megannyi – az abszurd műfaji kereteit feszegető – sztori ismert a visszaélési trükkökről. A legelterjedtebb módszer, hogy amatőr csapatok úgy adnak fizetést játékosaiknak, hogy utánpótlástrénerekké nevezik ki őket, mert az edzői díjazásra elkölthető a taotámogatás. (Természetesen a meghatározó többség el is végzi a munkát, ám sokan vannak olyanok, akik látszatállásban fiktív profikká váltak.) Különös történetek keringenek arról, hogy megyei ­ligában fellépő csapatok edzőtáborozásra pályáznak, ám az utazás inkább külföldi vakáció, semmint a felkészülést elősegítő rendezvény. Mindennek ellenére egyetlen olyan esetről sem tudunk, hogy machinálókat buktattak le, akiket ezért kizártak volna a taoszisztémából. Pedig meglehetősen valószerűtlennek tetszik, hogy a sport – a társadalom összes többi alrendszerével ellentétben – korrupciómentesen működik...

Kiemelt sportágak finanszírozása

A taorendszer kialakítása megoldotta a népszerű labdajátékok finanszírozását, ám nem jelentett orvosságot az egyéni sportágak problémáira. Az olimpiacentrikus országban legalábbis különösnek tetszett, hogy a sikersportágakat szervező szövetségek állandóan anyagi gondokkal birkóztak. Az Orbán-kormány véget vetett e korszaknak, s az említett kört ma már a pénzbőség jellemzi. A kabinet százharmincötmilliárd forintot szán 2014 és 2020 között az úgynevezett kiemelt sportágak támogatására. Az óriási összeg új dimenziót nyit a szervezetek előtt, amelyeknek megsokszorozódik a költségvetésük.

Igaz, a kulcskérdés a pénz felhasználása, s akadnak nem túl biztató jelek. Egészen lehangoló pél­dául néhány szakszövetség stratégiájának a nívója. Az állami sportirányítás deklarálta ugyan, hogy csak programalapon támogat, ám ez csupán hangzatos retorikai mutatvány maradt, mert az illetékesek nem dobtak vissza egyetlen – akármilyen silány – koncepciót sem. Pedig akadt a szövegek között olyan, amely – a közhelykollekción túl – a magyar nyelv alapvető ismeretének hiányáról tanúskodott. De a magas színvonalú dolgozatok is kérdéseket vetnek fel. A többség az iskolai toborzásra fókuszál, ám koordináció hiányában nehezen látható, mihez kezd egy átlagos oktatási intézmény, ha egyszerre kap tatamit, ringet, kenut és pástot.

Ez persze csak a jövő zenéje, a kiemelt klubok adósságrendezése viszont a jelené. A kormány nem elégedett meg a szövetségek anyagi helyzetének stabilizálásával, a kiválasztott műhelyeket is bőkezűen dotálta. Együttműködési megállapodást kötött hat kiemelt fővárosi klubbal, amelyeknek nem csupán a holnapját, hanem a tegnapját is széppé teszi, mivel átvállalta az egyesületek felhalmozott adósságát.

Jelentős intézkedés az edzőprogram létrehozása. Régi problémája a magyar testkultúrának, hogy legjobbjai közül sokan külföldön vállaltak munkát, mert idehaza nem kaptak versenyképes jövedelmet. Ez a korszak véget ért: a kiválasztott elit trénerek akár egymillió forintot is kasszírozhatnak havonta. Az ösztöndíjrendszer fő kedvezményezettjei persze a sportolók: az ötkarikás esélyeseknek csöpp okuk sincs a panaszra.

Létesítményfejlesztés

A rendszerváltás után – az első Orbán-kormány időszakát leszámítva – nem voltak érdemi sportinfrastruktúra-fejlesztési beruházások. E hosszú pe­riódus idején a stadionok állapota egyre csak romlott. A keserves emberöltőnek vetett véget a második Orbán-kormány, amely fejlesztési programot indított. Ennek eredményeként hamarosan átadják a debreceni stadiont, s elkészül az FTC szintén a legfrissebb trendeket kö­vető, ultramodern otthona is. Mi több, a kabinet elindítja a Nemzeti Stadionfejlesztési Programot, melynek kere­tében huszonhat létesítmény újulhat meg. (E körbe nem csupán nagy hagományú NB I-es klubok arénái tartoznak, hanem például a balmazújvárosi, a ceglédi vagy a kisvárdai pálya környezete is.) Ugyanakkor a legnagyobb projekt egyelőre előkészítés alatt áll: az új Puskás Ferenc stadion építése el sem kezdődött, pedig Budapest kandidál majd a 2020-as Európa-bajnokság néhány csoportmeccsének és egyik negyeddöntőjének megtartására. Ha a Fidesz-kormány újrázhat, szinte biztosan megvalósul a terv.

Nem csupán a labdarúgás profitál a beruházásokból: Angyalföldön nyolcmilliárd forintból építenek impozáns uszodakomplexumot, mivel a főváros ad otthont a 2021-es úszó-világbajnokságnak. Mindemellett az alap-infrastruktúrát is fejlesztik: összesen hatmilliárd forintot szánnak új tornatermekre és tanuszodákra.

Az utóbbiak gazdaságos működtetére jó sansz van, ám ez nem mond­ható el a több tízezer néző befogadására alkalmas arénákról. Ezek „nullás" üzemeltetéséhez még az is kevés, ha a meccsnapokon megtelnek. Márpedig a hazai futball nívója alapján erre sem mutatkozik reális esély.

Taotágas
Taotágas
Kurucz Árpád / Népszabadság

Sportállampárt

A sport lehetett volna a második Orbán-kormány legsikeresebb, legnagyobb társadalmi támogatottságot élvező szakpolitikája. Meglehet, így sincs, amelyik konkurálhatna vele, ám a testkultúrát érintő intézkedéssorozat sem lett általánosan ünnepelt sikertörténet. Mégpedig azért nem, mert a kultúra részének tekintett sportot pártpolitikai keretbe helyezték. Meghök­kentő a közvetlen intervenció, amelynek jellege az állampárti időket ­idézi: Kubatov Gábor pártigazgató az FTC, ­Deutsch Tamás az MTK, Szalay ­Ferenc a kosárlabda-, Csampa Zsolt a vívó-, Kósa Lajos a korcsolyaszövetség elnöke, a Magyar Olimpiai Bizottságot pedig Borkai Zsolt irányítja. A hokisok első embere Németh Miklós Közgép-vezérigazgató lett... Mindezt Orbán Viktor korlátlan futballszerelme tetőzi be. Ezzel nem lenne baj, ha az „első számú szurkoló" nem ke­verné össze a közhatalmi pozícióját a civil rajongással. Ezért lehetséges, hogy felcsúti házától néhány méterre valóságos ékszerdoboz épül, amelyről a The Guardian című brit és a The New York ­Times ­című amerikai lap egy­aránt cikket közölt. A kormányfő nyilvánvalóan hamisan érvel, amikor kijelenti: egyetlen forint közpénz sem járult a fa­lusi „templom" építéséhez. Állítása nem felel meg a valóságnak, mivel a stadiont tao- (azaz közvetett állami) támogatásból húzták fel. Ha pedig azt nem tekinti közpénznek, akkor a kormány nem segítette több tízmilliárd forinttal a sportstruktúrát...

Mindenesetre – a Magyar Labdarúgó Szövetség összesítése szerint – Felcsút a taorendszer abszolút nyertese: a magyar futball „fővárosa" az előző támogatási időszakban másfélszer annyit kasszírozott, mint a Tállai András államtitkárhoz köthető második helyezett Mezőkövesd. Azt fontos tudni a szisztémáról, hogy a beruházások minden esetben önerősek. Azok a sportszervezetek tudnak nagy projektet befejezni, amelyeknek jelentős a tőkeerejük. A magyar korrupció természetrajzának is tekinthető, hogy cégek sora igyekszik támogatni a felcsúti futballalapítványt, miközben az üzleti racionalitás nem indokolja a vidéki bázis patronálását. A felnőttcsapat nézőszáma minimális, több rivális akadémián sem zajlik gyengébb szakmai munka, nem szólva arról, hogy a kormányfőn kívül semmiféle komoly fogyasztói célcsoport nem köthető hozzá.

Ez pedig azt jelenti: a politikai kapcsolatrendszer, s nem a teljesítmény, az érdem határozza meg, ki mennyi pénzre számíthat, miből gazdálkodhat. Erről tanúskodik a Fidesz-politikusok sorának sportelöljárói megbízása is. A lehető legkárosabb magatartásminták honosodnak meg, mert semmiféle jelentősége nincs az elvégzett munkának, miközben a móriczi Rokonokat idéző az urambátyám szisztéma uralkodik ismét.

Mindennek tetejébe pártpolitikai kontextusba kerül a sportot érintő intézkedések sora. Ezzel pedig hitelét veszítheti a rendszerváltás utáni legnagyobb sportcélú fejlesztés, amelynek kapcsán nincs tisztázva: miből tarthatók fenn egyes grandiózus létesítmények. Elsőre úgy tetszett, a sport nyerésre áll, de az erős kezdés megbosszulhatja magát...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.