Videóink a diáksztrájkról
– Egyfelől az a baj, hogy egyszerűen nem jó, szakmailag több szempontból is kifogásolható az új atlasz. Másfelől elfogadhatatlan, hogy nem felmenő rendszerben vezették be – vette át a szót a diákok történelemtanára, Füle Piroska, és egy gyakorlati példát is említett, miért igazságtalan menet közben változtatni a szabályokon. – Vannak olyan évfolyamok, ahol a diákok még abból a régebbi atlaszból tanultak, amelyben ott volt a kronológia. Az újból viszont már hiányzik ez. Az persze nem baj, ha megtanulják az évszámokat, de az nem tisztességes, hogy visszamenőleg változtatják meg a szabályokat. Hogy
van, akinek másból kell majd érettségiznie, mint amiből több éven át tanult.
A szünetben tucatnyi diákot kérdeztünk a hétfői tiltakozó akcióról, s a beszámolókból kiderült, az osztályokból általában a tanulók fele, harmada hiányzott. Világossá vált az is: noha sokan bementek az iskolába, közülük a legtöbben egyetértenek a tiltakozással, csak éppen egy-egy fontos óra, dolgozat, megbeszélés miatt úgy érezték, most nem hiányozhatnak.
|
Szabó Miklós / Népszabadság |
– Abszolút a tiltakozók mellett állok, csak az idén érettségizek, és semmiképp nem akartam hiányozni – mondta egy végzős srác.
Akadt azonban olyan diák is, aki nem értett egyet a tiltakozással. Pontosabban: annak módját vitatta.
– A mi osztályunkból tizenkilencből kilencen jöttek ma suliba. Szerintem is muszáj valamit tenni, mert nem jó a mostani oktatási rendszer, például sokkal több pénzt kellene költeni az iskolákra, és az is baj, hogy a diákokat soha, senki nem kérdezi meg. Csakhogy szerintem nem a távolmaradással kell tiltakozni, ráadásul így nehezebb is eljuttatni az üzenetünket – vélekedett egy tizenkettedikes lány. – Én ezért inkább bejöttem, de kockás inget húztam. Szerintem a kockás inges tüntetéssel, vagy a gimnáziumunknál tartott fehér virágos akcióval világosabb kritikát fogalmaztunk meg.
Alternatív program
A Stúdió K Színházban alternatív foglalkozásokat hirdettek azoknak a tanulóknak, akik nem mentek iskolába hétfőn. Ottjártunkkor úgy húsz diák volt a színházban: az alsósok a Kassák Múzeum múzeumpedagógusának vezetésével kézműves foglalkozáson vettek részt, a nagyobbak pedig afféle közéleti klubban beszélgethettek az oktatásról, a tankönyvekről és az ország helyzetéről. Zubek Adrienn, a Stúdió K Színház ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre azt mondta, szolidárisak a megmozdulásban részt vevőkkel, egyetértenek céljaikkal, ezért a saját eszközeikkel igyekeztek támogatni őket. Felvetettük, sokan bírálják a tüntetést és annak szervezőit, támogatóit, mondván nem helyes, ha a diákok iskolai hiányzással tüntetnek, ám Zubek Adrienn úgy vélte, már a megközelítés is téves. Szerinte kifejezetten előremutató demonstráció az, amelyen a gyerekek és szüleik együtt tüntetnek saját magukért, jövőjükért és nem utolsósorban tanáraikért.