galéria megtekintése

Bezárják a budapesti tranzitzónákat

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 19. számában
jelent meg.

Boda András – Szalai Anna
Népszabadság

A főváros vezetése úgy határozott, megszünteti a tranzitzónákat,mert azokra már nincs szükség a déli határ lezárása óta. A menekülteket segítő önkéntesek örültek volna, ha később döntenek a bezárásról, s jelezték: maradnak a pályaudvarokon, mert szerintük azért még akad tennivaló.

Még kint volt a tranzitzóna feliratú tábla péntek reggel a Nyugati pályaudvar mellett, de már másként festett a terület, mint a menekültcsúcs idején. A parkolóból eltűntek a sátrak, egy hete elvitték a zuhanyzót, csütörtökön a WC-ket is, és már halomban állnak elszállításra várva a megmaradt ásványvizes rekeszek.

A területen ügyeletet adó önkéntes azt mondta: csütörtök reggel jártak náluk utoljára menekültek, kilenc felnőtt és egy gyerek, de épp csak enni, inni adhattak nekik, mert már vitték is őket a rendőrök a bevándorlási hivatalba. Csomagoltak a Migration Aid önkéntesei a Keleti pályaudvarnál lévő tranzitzónában is, ahol péntek reggel összesen kilenc menekült volt. Csütörtökön kapták a telefont, hogy két napon belül ki kell üríteniük a rendelkezésükre bocsátott két helyiséget.

Tarlós István főpolgármester tegnap hivatalosan is bejelentette, hogy bezárják az alig több mint egy hónapja megnyitott tranzitzónákat. A kormány – a főpolgármester által egyébként helyesnek tartott – lépései nyomán ugyanis rendkívüli módon lecsökkent a Budapestre érkező menekültek száma, így a fővárosi pályaudvarokon az ellátásukra kialakított szociális blokkok működtetésére már nincs szükség.

 

A közmű-csatlakozási lehetőségeket azonban továbbra is fenntartják, hogy szükség esetén újra megnyithassák a korábbi tranzitzónákat. A Verseny utcai ideiglenes szociális blokk építését már korábban felfüggesztették. A terület a MÁV tulajdona, a főváros csak a menekültkrízis kezelésére kapta használatba. Ha az ok megszűnik, akkor a fővárosnak vissza kell adnia, így aligha várható, hogy ott hajléktalanoknak alakítanának ki ellátóhelyet. A menekültek elhelyezésére használt sátrakat egyébként hajléktalanellátó szervezeteknek adják.

Tarlós István tegnapi sajtótájékoztatóján kitért a menekültek szállítására használt BKV-buszokra is. Ennek költsége – beleértve a szükséges takarítás díját is – már meghaladja a 100 millió forintot. A kiadás fedezetére a Belügyminisztériumtól kérnek kompenzációt, de egyelőre még nem született megállapodás a kérdésben.

A Keleti pályaudvar egyik legismertebb önkéntese, a magát rendre csak Babaként bemutató férfi azt mondta, egyáltalán nem tartja jó döntésnek a zóna bezárását. Azért, mert szerinte nagyságrendekkel kevesebben vannak ugyan, mint korábban, de még mindig érkeznek menekültek, akiket segíteni kell. Megemlítette: nem volt „túl szép” a fővárostól, hogy két napot kaptak a több száz kilónyi adomány elszállítására.

Zsohár Zsuzsanna, a Migration Aid szóvivője érdeklődésünkre azt mondta, könnyebbséget jelentett volna, ha még egy darabig maradnak a zónák, ezzel együtt elfogadják a döntést, mert valóban nagyon kevés már a menekült a fővárosi pályaudvarok környékén. Ettől függetlenül a munkát folytatják, önkénteseik ott lesznek ezután is a fővárosi pályaudvarokon, hogy segíthessenek, ha szükséges.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.