galéria megtekintése

Alagút lehet a Ferdinánd híd

4 komment


Szalai Anna

Kormánydöntés előtt áll a Nyugati Liget. Ez lehetne az első projekt, amit a zöldek, az ellenzék és a fővárosiak nem utasítanak el elsőre zsigerből a Fidesz projektjei közül. Talán nem függetlenül attól, hogy ez lenne az első, amikor a kormány nem irtja, hanem ülteti a fákat.

A Nyugati Liget bemutatófilmje már elkészült, pénteken a hangot is felvették hozzá – tudta meg a Népszabadság. Elkészültek a Nyugati pályaudvar mögötti terület felülépítésének látványtervei, a kapcsolódó közvélemény-kutatás és a haszonszámítások, s már keresik az ide átcsoportosítható uniós forrásokat. A sínek fölötti „lebegő" park, illetve a széleken építendő különféle funkciójú dombházak, valamint a Ferdinánd híd alagútba süllyesztésének költségigénye 60-80 milliárd forint.

Ennél jóval többe kerülne a Nyugati pályaudvar főépületének és még inkább a mögötte lévő vágányoknak az átrendezése, illetve a pályaudvar irányító- és biztosítórendszerének ­korszerűsítése – ennek költségeiről változatosak a becslések. Az biztos, hogy a pályaudvar korszerűsítése elkerülhetetlen. A MÁV örömmel fogadta a terv részeként a földalatti végállomása környékén kialakítandó megálló tervét, míg a Liget projektnek kapóra jönne az M3-as autópálya bevezető szakasza mellé tervezett nagy befogadóképességű P+R parkoló, mivel így lezárható lenne a Kós Károly sétány.

A megvalósítás mellett szól az is, hogy egyre erősödik a kormányzati szándék az uniós források minél gyorsabb felhasználására. Márpedig a közösségi közlekedés, illetve zöldprojektek hasznosságáról minden másnál könnyebb meggyőzni az uniós döntéshozókat. Ennek farvizén halad a Déli–Kelenföldi vasútprojekt is.

 

Ezt támasztja alá a Levegő Munkacsoport által ­rendelt közvélemény-kutatás, illetve a ­jövő héten publikálni szándékozott társadalmi hasznosságra vonatkozó számítások is. Az Ipsos által készített felmérés szerint a kormány tervei közül a Nyugati Ligetet támogatják a legtöbben: a ­fővárosiak 85 százaléka, míg a Liget projektet és a budai Vár kormányzati negyeddé alakítását alig 9-16 százalék. Ráadásul az elképzelés mögé a nyugdíjasok éppúgy felsorakoznak, mint a fiatal felnőttek, és nincs lényeges különbség a lakhely szerint sem: a budaiak és a pestiek szinte egyformán – 82-89 százalékban – hívei az elképzelésnek. A jövedelmi helyzet szerinti bontásban kissé nagyobb az olló, a tehetősebbek 92 százaléka, de a külső segítségre szorulók kétharmada is támogatja a tervet.

Hatalmas területet foglalnak el a vágányok a Városligettől egészen a belvárosig. Az egészből közösségi tér lehetne
Hatalmas területet foglalnak el a vágányok a Városligettől egészen a belvárosig. Az egészből közösségi tér lehetne
Szabó Miklós / Népszabadság

A beruházás társadalmi hasznára vonatkozó számításokat a jövő héten hozza nyilvánosságra a Levegő Munkacsoport. A zöldszervezet elnöke, Lukács András azért annyit elárult a Népszabadságnak, hogy két fő szempontot vizsgálva nagyon jó eredményre jutottak. A beruházások által érintett városrészek ingatlanjainak összérték-növekedése elérheti a 400 mil­liárd forintot, míg a lakosság egészségi állapotának javulása 10 milliár­dos társadalmi haszonnal kecsegtet. Ezt a kevesebb megbetegedés ellátásának csökkenő költségéből, a jobb levegőre, a hosszabb életre és jobb közérzetre vonatkozó adatokból kalkulálták ki. Vagyis a beruházás bőven a megtérülő kategóriába sorolható. S ami a kormány számára – a látszat ellenére is – nagyon fontos, még népszerűnek is ígérkezik.

A Népszabadság információi szerint a projekt bírja a kormánytöbbség szimpátiáját, így a héten támogató döntés születhet. A hírek szerint már Baán László, a Liget projekt miniszteri biztosa sem zárkózik el a Városliget Nyugati pályaudvar mögötti folytatásának gondolatától. Persányi Miklós, az állatkert igazgatója pedig már korábban is támogatta. A héten a terven dolgozók várhatóan Lázár János kancelláriaminiszterrel is tárgyalnak.

A Nyugati Liget terv lényege

Mint arról elsőként a Népszabadság beszámolt, a Nyugati Ligetet a pályaudvar mögötti 20 hektáros vasúti terület felülépítésével alakítanák ki. A felülépítés azt jelenti, hogy a teljes sín- és forgalomirányító rendszert modernizálják, majd befedik. Így a vágányok nyomvonalán, de szintben a fölött létrehozható egy hatalmas zöld terület és közösségi tér. Rajta lehet bármi: domb, kisvasút, tó, vízesés, játszóterek, csónakázótó, csendes zugok és pezsgő sétányok kávézókkal, éttermekkel, melyek a városiak kényelmét szolgálják. A park szélén „dombházakat" lehet kialakítani, melyek múzeumi, közösségi funkciót kaphatnak. A Nyugati pályaudvar Eiffel tervezte fogadóépületének java részét közösségi térként hasznosítanák, míg a Podmaniczky utca a barcelonai La Rambla módjára születhetne újjá éttermekkel, boltokkal.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.