galéria megtekintése

Paksnál visszaüthet a metrótrükk

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 05. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

A Népszabadság értesülései szerint Kocsis István – az MSZP–SZDSZ-kormányok idején a Paksi Atomerőmű, illetve a létesítményt tulajdonló MVM vezérigazgatója – javaslata nyomán választotta az Orbán-kormány azt a megoldást, hogy egy új, a konkrét műszaki és finanszírozási konstrukcióra vonatkozó, a parlamentben végigtárgyalt külön törvény helyett – az érdemi országgyűlési vitát megkerülve – az 1966-ban aláírt orosz–magyar nukleáris együttműködési megállapodás meghosszabbításába csomagolva adja be a közvéleménynek a paksi bővítési beruházást.

Kocsis István
Kocsis István
Móricz Simon

E megoldás azonban a választás után visszaüthet: kormányváltás vagy a Fideszt kompromisszumra kényszerítő törékeny többség esetén a következő kabinet könnyen kihátrálhat a projektből, ugyanúgy, ahogyan az Orbán–Torgyán-kormány a 4-es metró építéséből. A Kocsis István közreműködéséről szóló márciusi Népszabadság-cikk megjelenése után Jávor Benedek, a PM képviselője írásbeli kérdéssel fordult Németh Lászlóné fejlesztési miniszterhez. A Mi volt a szerepe Kocsis Istvánnak az atompaktum előkészítésében? című iratban a politikus azt tudakolja a szaktárca vezetőjétől, milyen megfontolásból vette igénybe a kormány annak a Kocsis Istvánnak a segítségét, aki vádlottként szerepel egy olyan, jelenleg is zajló eljárásban, amelyben a vád szerint bűntársaival 15 milliárd forint értékben károsították meg az MVM-et.

 

Továbbá: milyen természetű volt a Kocsis által elvégzett tevékenység, és mindez milyen szerződés alapján,milyen díjazás, illetve egyéb előny vagy kedvezmény fejében történt? A miniszter most érkezett válasza mindössze egyetlen mondatból áll, és a kérdések közül csak egyre (de nem a lényegre) reflektál: a „Paksi Atomerőmű kapacitás-fenntartása ügyében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem kötött szerződést Kocsis István úrral”. Azaz Némethné nem felelt arra, hogy közreműködött-e Kocsis a projektben, mi volt a szerepe, és mekkora honoráriumot kapott, magát a közreműködés tényét azonban a válasz nem cáfolja. (Az üggyel kapcsolatban kerestük Kocsis Istvánt, de hívásunkra ezúttal sem reagált.)

Információink szerint a kormányokon átívelő karriert befutó üzletember részben a Roszatom bizalmának megszerzésében és a finanszírozásra vonatkozó álláspontok közelítésében, részben a fentebb említett törvényhozási konstrukció kiötlésében segített. Utóbbi azonban akár a paksi projekt kútba esését is okozhatja. Ahogyan arra az ügyet ismerő szakértők felhívták a figyelmünket, a metró építésről a Horn-kormány kötött finanszírozási szerződést annak idején, ugyanúgy, ahogyan most Orbánék szerződtek a paksi bővítésről, vállalva akkor is, hogy a beruházási hitel tőkerészét a központi költségvetés törleszti.

Az Orbán-kabinet azonban azonnal felmondta a megállapodást, mert sokallta a költségeket. A kifarolás nyomán indult perek végén pedig a Legfelsőbb Bíróság kimondta: a pénzügyminiszter (Medgyessy Péter) olyan kötelezettséget vállalt, amely érinti az államháztartást, ezért csak törvényi felhatalmazással tehette volna. Az idei orosz–magyar nukleáris megállapodást meghosszabbító államközi egyezményt jóváhagyta ugyan a parlament, ám abban a pénzügyi részletek nincsenek kibontva (sem a beruházás ára nem derül ki, sem az, hogy ki veszi fel, ki törleszti a hitelt). Ezek után ismét felhozható: a kormány anélkül vállalt pénzügyi kötelezettséget, hogy azt az Országgyűlés szentesítette volna – ez pedig jogalap lehet egy következő kabinet számára a nem teljesítésre.

Időközben a Greenpeace elkészíttette a hitelszerződés hivatalos magyar fordítását, és a dokumentum szerint – a napokkal ezelőtti kormányállításokkal ellentétben – nem lesz szükség külön parlamenti aktusra a hitelmegállapodás érvénybe lépéséhez. A szerződés szövege – benne a kamat- és törlesztési feltételekkel – adott, az aláírásáról pedig egy kormányközi megállapodás rendelkezik, amelyet az orosz fél kormányrendelet formájában hagyott jóvá. Így magyar részről is kormányrendelet kell ehhez, a kormányrendeletek pedig parlamenti döntés nélkül is érvényesek.

A fordításból az is kiderül, hogy a tízmilliárd eurós kölcsön után a kamat- és a tőketörlesztéseket folyamatosan euróban kell folyósítani, ami azt jelenti, hogy az árfolyamkockázat egyértelműen az államé (mivel az állami bevételek forintban keletkeznek). Az is olvasható a szövegben, hogy minden befogadott számla után, amelynek a teljesítésére a hitelt felhasználják, a számlaérték húsz százalékát a magyar félnek azonnal euróban kell kifizetnie az orosz meghatalmazott számára – ez utóbbi különösen a reménybeli magyar alvállalkozók szempontjából lehet rossz hír

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.