Az elővárosi járatok üzemeltetésének költségeit a kormány, a főváros és az érintett települések között kellene felosztani – javasolja az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az agglomerációban közlekedő járatok államosítása ugyanis az érdekképviselet szerint káoszhoz vezethet. Kockázatos játékba kezdett a kormány és a főváros azzal, hogy a főpolgármester és a miniszterelnök megállapodott: az állam átveszi az elővárosi járatok működtetését – állítja a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ).
Határozott álláspontjuk, hogy ezzel visszafordíthatatlanul felborul a régióban az egységes közlekedési rend, káosz alakulhat ki, ráadásul behozhatatlanul hátrányos helyzetbe hozhatják a budapesti szolgáltatókat, a BKV munkavállalóit és a fővárosi utasokat is. A hírek szerint az állam jelentős pénzt fordít majd új tulajdonára, az agglomerációs közlekedésre, amely már csak azért is furcsa, mert eddig folyamatosan azt lehetett hallani, hogy nincs elég pénz a fővárosi és az agglomerációs járatok üzemeltetésére – emlékeztet Nemes Gábor, az EKSZ elnöke.
A szakszervezet szerint a változás drasztikusan befolyásolhatja majd a régióban működő szolgáltatók közötti viszonyt is, hiszen a „bérbe adott” járatokat üzemeltető cég alkalmazottai és a BKV-s járművezetők között már most is pattanásig feszült a helyzet. A vállalkozókat ugyanis a főváros eddig is az utolsó fillérig kifizette – holott az átvett szolgáltatást drágábban vállalják, mint korábban a BKV –, a járművezetők kedvezőbb feltételek mellett dolgoznak, esetenként más szabályok vonatkoznak rájuk, mint a hosszú évek óta folyamatosan alulfizetett fővárosi cég dolgozóira – állítja Nemes.
Az agglomerációs közlekedés átengedésével súlyos szakmai hibát követ el a főpolgármester, s ezzel beláthatatlan kárt okoz a régió közlekedésében a szakszervezet szerint. Az érdekképviselet határozottan állítja, hogy szakmai indokokat nélkülöző, felelőtlen döntés született, amely a kormány vagy éppen az önkormányzat önös érdekeit szolgálja. A szakszervezet – más országokban jól működő gyakorlat alapján – több alkalommal is javaslatot tett a finanszírozás rendszerének átalakítására. Ennek lényege a tényleges költségeknek az állam, a főváros, az érintett települések és esetleg a térségben működő nagyobb cégek közötti meghatározott arányú, mindenkire, mindenkor érvényes felosztása. Az EKSZ elvárja – fogalmaznak –, hogy a döntéshozók mérlegeljék ezt a megoldást is, mielőtt egy rossz megoldással tovább rontanák a fővárosi közösségi közlekedés helyzetét. (L. K.)