Hazai pályán buktak az angolok, a japánok és a németek a beruházások jegelésével fenyegetnek.
Drámai fordulatokban gazdag az Egyesült Királyság járműiparának krónikája, annak ellenére, hogy történetét patinás márkák fémjelzik, többségük már eltűnt a süllyesztőben. Ahogy a britek szerepe is zsugorodott a globális autóvilágon belül, pedig ahogy az 1970-es években, úgy tavaly is 1,6 millió autó készült, ám ez egykor hatszázalékos, napjainkban már csak másfél százalékos részesedést jelent.
BMW-tulajdonú Mini-gyár Oxfordban |
Az első nagy olajválságot is a brit járműipar sínylette meg leginkább, de fals lenne mindent a dráguló benzinárakra kenni. A klasszikus márkák very british szlogenje már korábban sem pótolta a minőséget és a korszerűséget. Hiába tömörültek állandóan változó összetételű és nevű cégcsoportokba (BMC, BLMC, BMH, C-R), tucatnyi patinás cég tűnt el a süllyesztőben, és a túlélők között ma is több a vegetáló, mint a sikeres. A tulajdonviszonyok változásáról pedig annyit, hogy az Egyesült Királyságban az 1976-ban gyártott személyautók harmada készült külföldi tulajdonú gyárakban, napjainkban ez az arány már 96 százalékos.