Miközben a személyautó-gyártás szárnyal, a magyarországi buszipar soha nem látott mélypontjára érkezett, pedig egykoron valóban a világelsők közé tartozott. Idén még egyetlen hazai új modell sem kapott rendszámot.
Fénykorában, pontosan harminc éve még 13,5 ezer buszt gyártott az Ikarus, napjainkban azonban ennek századára sem futja az ágazatnak. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke lapunknak elmondta, hogy a korábbi évek teljesítményének töredékét sem érte el az immár két gyártóra szűkült ágazat: tavaly 121 busz készült.
A néhány éve még működő öt cég közül mára csak ketten maradtak talpon: a külföldi megrendelésre is dolgozó Kravtex győri és mosonmagyaróvári telephelyén tavaly száznál kevesebb, eddig összesen 1100 jármű készült, modellfejlesztésre pedig négymilliárd forintot költött a cég.
Az ágazat új szereplője a MABI. Ez az előd NABI kompozit buszának továbbfejlesztéséből hozta össze az Evopro midit, amelyből elkészült a villamos hajtású és hibrid változat is. A modellcsaládot másfél milliárd forintnyi uniós és egyéb forrásból fejlesztették.