galéria megtekintése

Vasi hibrid után Amber One

0 komment

Boros Jenő

Ahogy a hazai buszgyártóknak, úgy az önálló autó- és motorépítőknek is komoly kihívásokkal kell megküzdeniük, de mindig akadnak lelkes kísérletezők, akik most villamos hajtású robogóval és sportkocsival is előrukkoltak.

Az első vasi Solo Duo premierje 2008-ban, a Párizsi Nemzetközi Autószalonon
Az első vasi Solo Duo premierje 2008-ban, a Párizsi Nemzetközi Autószalonon
Boros Jenő / Népszabadság

Több mint tíz éve jelent meg lapunkban cikk az érdekes projektről: a Zajtalan, szagtalan, de még csak ígéret a magyar hibrid című dolgozat egy Vas megyei vállalkozás járműfejlesztéséről szólt. A Taumobil akkumulátorait tetőbe épített napelemek táplálták parkoláskor. A pedálos famodell után működő koncepcióautót épített az őriszentpéteri csapat. A 2007 júniusában megjelent Vasi hibrid című cikk már így kezdődött: látványban gazdag, fogyasztásban szerény. A futurisztikus jármű érdekessége volt, hogy a hatszemélyes Duót negyedóra alatt házilag át lehetett alakítani két önálló haladásra képes – háromszemélyes – Solo modellre.

Terveztek pedállal kombinált villamos hajtásút, és szó volt forgótárcsás Wankel-motoros hibridről, üzemanyagnak pedig csak megújuló energiákkal számoltak. A hibrid jármű növényi olajat vagy alkoholt tankolt volna, ezek elégetésekor csupán annyi szén-dioxid szabadul fel, amennyit fejlődésekor a növény már megkötött, így a károsanyag-kibocsátása negyede lett volna a hagyományos járművekéhez képest. 2008 őszén bemutatták a rangos párizsi nemzetközi autókiállításon. Ott láttam utoljára a Solo Duo autót, mely az Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Társaság épített a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács támogatásával.

 
Az Amber One villanysportkocsi

Aztán jött az újabb projekt: 2011 áprilisában, a Közlekedési Múzeumban mutatták be a villanymotoros és összehajtogatható robogót, melynek legújabb változatát a hétvégi Autó Motor Tuning Show-n már 55 ezren láthatták. – Újragondoltuk a korábbi konstrukciót, hogy jobban megfeleljen a mai trendeknek és a fogyasztók elvárásainak. Javítottunk a jármű ergonómiáján, hogy biztonságosabb és szórakoztatóbb élményt nyújtson a vezetőnek – magyarázza Makai Zoltán konstruktőr. Formája a klasszikus robogókat idézi, mégis a modern minimalizmus és fiatalos frissesség jellemzi és Üveges Péter formatervező szerint pontosan ez a jármű üzenete.

A három karbon héjszerkezetes prototípus gyártása tavaly októberben fejeződött be, amelyet finomhangolások és tesztek követtek, közben fejlesztés alatt áll egy csővázas konstrukció is. – A héjszerkezetesek sorozatgyártásra készek, jelenleg partnereket keresünk a gyártásra – tájékoztat dr. Slezák Tamás tulajdonos. Az új robogók gyártása mellett a csapat tavaly vágott bele az össz­kerékhajtású elektromos agymotorokkal szerelt autó építésébe. A karbonvázas Amber One prototípus technológiai kutatási céllal készült. Székely Béla konstrukciós vezető szerint már most figyelembe vették a későbbi engedélyezéshez szükséges jogszabályokat is, ám kell még pár év fejlesztési idő ahhoz, hogy piacképes legyen az autó, melynek több komponensét házon belül gyártanák.

Összecsukható Moveo robogó

A finanszírozása magántőkéből indult uniós K+F-pályázati támogatással, melynek témája a szálerősített kompozitok járműipari felhasználásáról és a villamos, illetve kombinált hajtáslánc kutatás-fejlesztéséről szóltak. Az új projektekben tizenöt fős tervezői mérnökgárda dolgozott a járműveken, a gyártási fázisában részt vett még 6-8 technológus is. A csapattagok többsége Formula Student-múlttal rendelkezik.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.