Nagy megtiszteltetés minden meghívás, és nagy izgalom minden utazás, mert a szigorúan titkolt új modell kipróbálását meghiúsíthatja pilótasztrájk, ónos eső, csatlakozó járat késése, törlése. Ezzel együtt inkább irigylik, mint sajnálják a szakírókat, akik műveikben is tükrözik megpróbáltatásaikat, sokszor több az információ erről, mint az autóról.
A dolgozatok felépítése változó, szerzőtől, szerkesztőségtől függően. Lehet akármilyen jó egy autó, nem biztos, hogy elnyeri a tesztelő tetszését, mert X. portál vagy újság szubjektív vagy objektív okokból nem szeretheti. Pláne ha a kolléga alvállalkozója a vetélytárs márkának, melynek bércikkeket ír, érthető okokból általában hozsannákat. Vannak persze kritikus szerzők olyan komoly szakértői megállapításokkal, mint hogy kopogós a kárpit, kevés a pohártartó stb. Különösen az olcsó kocsikkal divatos keménykedni, pláne ha nem német. És akkor ott a könnyebb és bevált recept: a gyárak által kiadott közlemények kimásolása és beillesztése az anyagba, melyhez már csak valami frappáns bevezetőt meg zárszót kell fogalmazni rengeteg jelzővel. Akármelyik márka autójáról írsz, ezzel biztosan nem lehet nagyot bukni.
AUTOBEST DÍJASOK
2015: Opel Corsa
2014: Hyundai i10
2013: Ford B-Max
2012: Hyundai Elantra
2011: Dacia Duster
2010: Chevrolet Cruze
2009: Renault Thalia
2008: FIAT Linea
2007: Opel Corsa
2006: Kia Rio
2005: Dacia Logan
2004: FIAT Panda
2003: Citroën C3
2002: Skoda Fabia
Összehasonlító mérések híján nehéz pontos véleményt formálni egy vagy több modellről, pláne eltérő árúról és méretűről. Pedig van rá megoldás, például az ársorompó: az AutoBest listájára például csak 17 ezer eurónál olcsóbb autó kerülhet. Van, amelyik évben bőséges a választék, van, amikor szűkös, idén négy modellt értékelt a tizenöt tagú zsűri, melyben pontoz bolgár, ciprusi, cseh, görög, horvát, lengyel, macedón, román, orosz, szerb, szlovák, szlovén, török, ukrán és magyar tag, utóbbi e sorok szerzője. Az AutoBestben a képviselt országok háromszázmillió lakost és évi hárommilliós autópiacot jelentenek. A tizennégy éves díj idei döntős modelljeit a Belgrád és Újvidék környéki – nem éppen tükörsima – országúti vezetés után a NAVAK tesztpályáján nyúzták a zsűritagok, szokás szerint volt jávorszarvasteszt, szakszerűbben kettős sávváltási manőver nyolcvanas, majd százas tempónál és állóra fékezés eltérő sebességekről.
Minden autót húszféle kritérium alapján kell pontozniuk a zsűritagoknak: értékelésre kerül a többi közt a biztonság, a fogyasztás, a külső és a belső dizájn, a stabilitás, kényelem, az utastér és a csomagtartó mérete, variálhatósága, a szervizhálózat, a környezetvédelem, az üzemeltetési költség, de az ár nyomja a legtöbbet a latban. A 2015-ös győztes az Opel Corsa lett 994 ponttal, 906 ponttal került a második helyre a Hyundai i20-as, a harmadik helyezett Skoda Fabia 871 pontot, a negyedik Citroën C4 Cactus 830 pontot kapott.
Az értékelés műszaki paraméterek alapján történik, és persze vannak szubjektív elemek, pontot ér a szép forma, de akárhogy dönt a zsűri, a végső ítéletet a vevő hozza meg, igaz, a hirdetésekben is megjelenő trófea nem jelent hátrányt.
Magyar motorral győzni
Ezer köbcentiméterrel 115 lóerőnyi teljesítmény, ezt tudja a szentgotthárdi SIDI Turbo, mely kevesebb alkatrészből áll, mint az azonos teljesítményű négyhengeres, miközben kisebb a súrlódási vesztesége, mérete, valamint tömege és olcsóbb gyártani. A súlycsökkentés érdekében alumínium présöntvény a motorblokk, a hengerfej és a forgattyús ház alaplemeze. Ezek együttes súlya 15,5 kg és a komplett motor is tíz százalékkal könnyebb a hasonló teljesítményű 1,6-osnál. A könnyített blokkot beültetett öntöttvas hengerperselyek merevítik, felül alumíniumréteggel lezárva, mely a hengerfej tömítését javítja.
A Corsa premierjét megelőző tesztvezetésen Karl-Thomas Neumann, a GM Europe elnöke, az Opel igazgatótanácsi tagja lapunknak elmondta, hogy az új modellhez egyértelműen a háromhengeres benzines turbó lesz a legkeresettebb motor, ez Szentgotthárdon készül, csakúgy, mint az 1,4 és 1,6 literes dízel. Eddig a legnagyobb piacon, Németországban az 1,4-es szívó benzinesből fogyott a legtöbb, de az új flex motorcsalád megjelenésével változni fog az összetétel, mert egyre keresettebbek a kisebb méretű és nagyobb teljesítményű hajtóművek. Neumann elmondta, hogy sokat remél az Opel az új modelljétől,mely eddig is sikeres volt, hiszen elődeinek négy generációjából összesen 11,7 millió kelt el 32 év alatt, Corsák készültek a németországi Eisenachban, a spanyolországi Saragosában és az angliai Elismer Portban Opel-, illetve Vauxhall-jelvénnyel. A szentgotthárdi SIDI Turbo hajtja a Corsát, az Adam minit és globális motorként pedig bekerül a nagyobb Opel, Vauxhall, Holden, valamint Chevrolet modellekbe is.