galéria megtekintése

Nyerő gépek

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 17. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Cikkírás, fotózás autóról? Hálás dolog, pláne ha egy nemzetközi zsűri egyetlen magyar tagjaként elsőként próbálgathatod ideális körülmények között a legújabb modelleket, tehát zárt pályán, bójázott sikánokkal, műszeres értékelő csapattal, kiváló technikai stábbal.

Szerbiai utakon és a NAVAK pályán lehetett nyúzni a kocsikat: Citroën C4 Cactus, a győztes Opel Corsa, Skoda Fabia és a Hyundai i20-as
Szerbiai utakon és a NAVAK pályán lehetett nyúzni a kocsikat: Citroën C4 Cactus, a győztes Opel Corsa, Skoda Fabia és a Hyundai i20-as

Nem vagyok egy nagy tesztelő, legalábbis abban az értelemben nem, ahogy az egyre népesebb szakíró mezőny. Pedig a menetrend egyszerű: felajánlanak az újságírónak egy autót, amellyel néhány napig, olykor egy-két hétig járhat, aztán írhat róla. Csak el kell érte menni valamelyik főváros környéki településre, aztán szépen lemosva, teletankolva és lehetőleg sérülésmentesen visszavinni. Van, amelyiktől könnyű elbúcsúzni, van, amelyiket szívesen megtartanád. Aztán vannak a premier előtti külföldi bemutatók, ezek általában másfél napos repülőtéri várakozást, néhány órás repülést és jó esetben 100-200 kilométeres vezetést jelentenek valamelyik tükörsima úthálózatú nyugat-európai országban.

 

Nagy megtiszteltetés minden meghívás, és nagy izgalom minden utazás, mert a szigorúan titkolt új modell kipróbálását meghiúsíthatja pilótasztrájk, ónos eső, csatlakozó járat késése, törlése. Ezzel együtt inkább irigylik, mint sajnálják a szakírókat, akik műveikben is tükrözik megpróbáltatásaikat, sokszor több az információ erről, mint az autóról.

A dolgozatok felépítése változó, szerzőtől, szerkesztőségtől függően. Lehet akármilyen jó egy autó, nem biztos, hogy elnyeri a tesztelő tetszését, mert X. portál vagy újság szubjektív vagy objektív okokból nem szeretheti. Pláne ha a kolléga alvállalkozója a vetélytárs márkának, melynek bércikkeket ír, érthető okokból általában hozsannákat. Vannak persze kritikus szerzők olyan komoly szakértői megállapításokkal, mint hogy kopogós a kárpit, kevés a pohártartó stb. Különösen az olcsó kocsikkal divatos keménykedni, pláne ha nem német. És akkor ott a könnyebb és bevált recept: a gyárak által kiadott közlemények kimásolása és beillesztése az anyagba, melyhez már csak valami frappáns bevezetőt meg zárszót kell fogalmazni rengeteg jelzővel. Akármelyik márka autójáról írsz, ezzel biztosan nem lehet nagyot bukni.

AUTOBEST DÍJASOK

2015: Opel Corsa

2014: Hyundai i10

2013: Ford B-Max

2012: Hyundai Elantra

2011: Dacia Duster

2010: Chevrolet Cruze

2009: Renault Thalia

2008: FIAT Linea

2007: Opel Corsa

2006: Kia Rio

2005: Dacia Logan

2004: FIAT Panda

2003: Citroën C3

2002: Skoda Fabia

Összehasonlító mérések híján nehéz pontos véleményt formálni egy vagy több modellről, pláne eltérő árúról és méretűről. Pedig van rá megoldás, például az ársorompó: az AutoBest listájára például csak 17 ezer eurónál olcsóbb autó kerülhet. Van, amelyik évben bőséges a választék, van, amikor szűkös, idén négy modellt értékelt a tizenöt tagú zsűri, melyben pontoz bolgár, ciprusi, cseh, görög, horvát, lengyel, macedón, román, orosz, szerb, szlovák, szlovén, török, ukrán és magyar tag, utóbbi e sorok szerzője. Az AutoBestben a képviselt országok háromszázmillió lakost és évi hárommilliós autópiacot jelentenek. A tizennégy éves díj idei döntős modelljeit a Belgrád és Újvidék környéki – nem éppen tükörsima – országúti vezetés után a NAVAK tesztpályáján nyúzták a zsűritagok, szokás szerint volt jávorszarvasteszt, szakszerűbben kettős sávváltási manőver nyolcvanas, majd százas tempónál és állóra fékezés eltérő sebességekről.

Minden autót húszféle kritérium alapján kell pontozniuk a zsűritagoknak: értékelésre kerül a többi közt a biztonság, a fogyasztás, a külső és a belső dizájn, a stabilitás, kényelem, az utastér és a csomagtartó mérete, variálhatósága, a szervizhálózat, a környezetvédelem, az üzemeltetési költség, de az ár nyomja a legtöbbet a latban. A 2015-ös győztes az Opel Corsa lett 994 ponttal, 906 ponttal került a második helyre a Hyundai i20-as, a harmadik helyezett Skoda Fabia 871 pontot, a negyedik Citroën C4 Cactus 830 pontot kapott.

Az értékelés műszaki paraméterek alapján történik, és persze vannak szubjektív elemek, pontot ér a szép forma, de akárhogy dönt a zsűri, a végső ítéletet a vevő hozza meg, igaz, a hirdetésekben is megjelenő trófea nem jelent hátrányt.

Magyar motorral győzni

Ezer köbcentiméterrel 115 lóerőnyi teljesítmény, ezt tudja a szentgotthárdi SIDI Turbo, mely kevesebb alkatrészből áll, mint az azonos teljesítményű négyhengeres, miközben kisebb a súrlódási vesztesége, mérete, valamint tömege és olcsóbb gyártani. A súlycsökkentés érdekében alumínium présöntvény a motorblokk, a hengerfej és a forgattyús ház alaplemeze. Ezek együttes súlya 15,5 kg és a komplett motor is tíz százalékkal könnyebb a hasonló teljesítményű 1,6-osnál. A könnyített blokkot beültetett öntöttvas hengerperselyek merevítik, felül alumíniumréteggel lezárva, mely a hengerfej tömítését javítja.

A Corsa premierjét megelőző tesztvezetésen Karl-Thomas Neumann, a GM Europe elnöke, az Opel igazgatótanácsi tagja lapunknak elmondta, hogy az új modellhez egyértelműen a háromhengeres benzines turbó lesz a legkeresettebb motor, ez Szentgotthárdon készül, csakúgy, mint az 1,4 és 1,6 literes dízel. Eddig a legnagyobb piacon, Németországban az 1,4-es szívó benzinesből fogyott a legtöbb, de az új flex motorcsalád megjelenésével változni fog az összetétel, mert egyre keresettebbek a kisebb méretű és nagyobb teljesítményű hajtóművek. Neumann elmondta, hogy sokat remél az Opel az új modelljétől,mely eddig is sikeres volt, hiszen elődeinek négy generációjából összesen 11,7 millió kelt el 32 év alatt, Corsák készültek a németországi Eisenachban, a spanyolországi Saragosában és az angliai Elismer Portban Opel-, illetve Vauxhall-jelvénnyel. A szentgotthárdi SIDI Turbo hajtja a Corsát, az Adam minit és globális motorként pedig bekerül a nagyobb Opel, Vauxhall, Holden, valamint Chevrolet modellekbe is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.