galéria megtekintése

Range Rover mélyvízből a csúcsra

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 28. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Az Evoque stílusában újították meg a Range Rover Discoveryt, ami nem bizonyult rossz döntésnek. Fiatalos és sportos formája annyira bejött a Jaguar–Land Rover-csoportnak, hogy a megrendelések hatására bővítenie kell kapacitását.

Merülőképességben kategóriájában a legjobb a Range Rover Discovery Sport
Merülőképességben kategóriájában a legjobb a Range Rover Discovery Sport
A szerző felvétele

A jelenlegi tulajdonosi háttérnek köszönhetően virágzik a Jaguar–Land Rover-csoport. Pedig voltak nehéz évei a patinás brit márkáknak; a BMW után a Ford-birodalom részeként működtek, de lendületet az indiai Tata konszerntől kaptak. Új modelljeik sikeresek Európában, az USA-ban, Kínában és a közel-keleti országokban is. A Range Rover Discovery Sportjának bemutatásával egy időben jelentette be a JLR-csoport, hogy 1300 új munkahelyet létesít az angliai Halewoodban.

Bár idén befejeződik a klasszikus Defender sorozatgyártása, lesz méltó utódja, amely expedíciókat és hadseregeket is szolgálhat a legszélsőségesebb körülmények között. Tehát nem szűkül, inkább folyamatosan bővül a Land- és Range Rover-kínálat: a legújabb a Discovery Sport. Ebbe annyi újdonságot szorítottak bele, hogy az első pillantásra már pazarlásnak tűnik, pedig csak annyi történt: tervezői nem csak a benne ülők biztonságára gondoltak. Az elütött gyalogos vagy bringás sérüléseinek enyhítése már kötelező feladata minden autógyártónak: a Range Rover külső légzsákkal is enyhíti a baleseti sérüléseket. A motorerő kilencfokozatú automata sebességváltón át jut a hajtott kerekekhez, ha a terepkörülmények úgy kívánják, akár mind a négyhez. A nyomatékelosztás mindig az út- és terhelési viszonyoknak megfelelően, elektronikusan vezérelve, automatikusan történik. És nem csak elméletben.

 

„Csak bátran nyomd a gázt!” – így biztat a kézi rádión az instruktor, aki kívülről irányítja a manővert. Nem először vezetek terepjárót, Range Rovert sem, de amit az új Discovery Sport tud, az messze meghaladja képességeimet, és magamtól biztosan nem mernék nekirugaszkodni a szinte függőleges siratófalnak, amelynek zsebkendőnyi tetején meg kell fordulni,majd lejönni a csúcsról. Ez így leírva baromi egyszerűnek tűnik – és a Discoveryvel valóban az is. Persze kell hozzá komoly programválasztó, amely a talajnak megfelelően működteti az elektronikus szabályozású összkerékhajtást. A tengerparti homokdűnén a fekete sand gombot ajánlatos nyomni, és persze a gázt. Hasonló recepttel lehet átkelni a hótengeren, folyójáráshoz elég a normál üzemmód, igaz, a mederkövek miatt ajánlatos óvatosabban haladni. Ebben is kategóriájának legjobbja modelljük, állítják a gyáriak. A Range hatvan centiméteres vízen képes gond nélkül átgázolni, ez az érték a vetélytársak esetén legalább száz milliméterrel kevesebb, de van, amelyiknek még a harminc centiméter is sok.

Sorozatgyártása előtt kemény teszteken kellett bizonyítania: a 181 prototípust és 150 előszériás autót összesen 272 ezer órán és több mint egymillió kilométeren át nyúzták a legkülönbözőbb terepen, mínusz 37 és plusz 51 Celsius-fokos hőmérsékleten. A biztonsági vizsgálatok során nyolcvan autót törtek össze frontális, oldalirányú ütközésekkel és borulásokkal, az akciók mindegyik típusa esetén biztonságosnak bizonyult, és ötcsillagos értékelést kapott a hétüléses sportterepjáró, melyet 150 és 240 lóerős dízel- és benzines motorral gyártanak. Az 1,7 tonnás tömeg jóval a kategória átlaga alatt van, mert a kabin és a motorház teteje is alumínium. Könnyűfém a több lengőkaros futómű, magnéziumból készülnek a távtartók, ami a Range Rovernél nemcsak diétát, hanem tartósságot is jelent. Ez különösen fontos a szélsőséges terep- és időjárási viszonyok közt, az alacsonyabbra került súlypontról már nem is beszélve, hiszen azzal a stabilitás javul.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.