galéria megtekintése

Nagy nyári kiállítás

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 27. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

Nem újdonság, az egri szemle csupán megerősíti, hogy a hajdanvolt akvarellidillnek vége. Az a vízpartra kiülős, tábori székes, vizestálkás Balaton-festés, amely a köztudatban okkal élt, mintha megszűnt volna, mintha végképp átadta volna magát az igazi műkedvelőknek.

Nem azért, mintha a Kepes Intézet nagy kínálatában nem volnának realisztikus, ábrázoló, figuratív művek. A hatvanöt éves Balogh Gyula oly bravúrosan fest minden valószínűség szerint nagyközségi főutcai házakat, hogy a lemeszelt egykori cégfeliratok, csupasz téglasorok, meg az akvarell elmosott és sejtelmes valószerűsége egymást erősítik. A huszonegy esztendős Kovács Veronika nem kevesebb elmélyültséggel és avatottsággal tanulmányozza egy darab élesztő tektonikáját, Kárpáti Gergely (1988) egy kockasajt romjait, míg Agg Lili – hogy távolodjunk a csendéletektől – huszonhárom évesen egy drámai csecsemőfejet.

Chilf Mária: Kijárat; 2011
Chilf Mária: Kijárat; 2011

Örvendetesen sok a fiatal résztvevő, és – ez mindig a nagy tárlatok hozadéka – sok a kevésbé ismert, ritkábban szereplő művésznév. A fődíjakat és díjakat adományozó polgármesterek és államtitkárságok (esetleg a nevükben döntő zsűri tagjai), ugyan most is azt vélték kockázatmentesnek, ha meglévő Kossuth-ordókat honorálnak, de az ezt bizonyító cédulák úgyis elsikkadnak az eredeti teljesítmények láttán.F. Balogh Erzsébet például a kitüntettek tőszomszédságában oly akvarellszerűen pompás és mégis visszafogott, fölényesen nonfiguratív és mégis vegetatív lüktetésű lapokat kínál, amelyek tökéletesen komolytalanná teszik a díjazott – nem díjazott kategóriákat. Igaz, méltánytalan volna nem elkülöníteni, a szintén díjas Urbán Tibor sorozatát, amely lendülettel és szakadozottsággal, körülzárt színmezőkkel és nagy lendületű ecsetfutamokkal, karikírozva és lírai gesztusokkal, egyszóval műfajszerű változatossággal érdemelhette ki Miskolc elismerését. Szakmai magabiztossággal, technikai fölénnyel, amely természetes feltétele az egri jelenlétnek. Száznál több akvarellista csaknem kétszer annyi lapját állítják ki a mostani triennálén, a csendes, ámde gyorsaságot követelő, türelmetlen technika minden változatban megtalálható. Közöttük az olyan, csak az oldódni hajlamos, állhatatlan vízfestéssel megjeleníthető mozgó-ködlő jelenségek, mint Földi Gergely talán traktorai, vagy a kilencvenegyben született Nguyen Lan Lilla finoman mosódó, távol-keleties kalligráfiatöredékei.

 

Nem haszontalan, hogy a műcédulákon ott a művész születési éve. Nem mintha mentegetésül szolgálna a fiatal kor, erre szoruló munkák nemigen kerültek be a válogatásba. Mégis más élményt kínál – eligazít –, ha tudja a néző, hogy a szabad színfutamokat finoman fegyelmező Baráth Anna tavaly készült sorozata idején huszonkét éves volt, a brit benyomásokat tömörré absztraháló Ferenc Réka meg ugyanakkor huszonhárom.

Egyébként is, a panoráma változatos és széles Egerben. Butak András súlyos, acéléles konstrukciókat meg sziklasúlyú tektonikákat épít szürkén, fáradt színnel alig-alig derítve, Antal Gábor fölényesen meggyőző ál-távol-keleti illusztrációkat rajzol-fest minden bizonnyal egy Amerikában született kínai könyvhöz, VancsuraRita és Bruncsák András a festésmódja teremtette bravúros kétellyel számol be kamrákról és lomtárakról.

Akárcsak a nyári országos bi- és triennálékon. Mert ha megszoktuk is, hogy a műfaji, műági nagy szemléket itthon és a nagyvilágban nyáron rendezik, tekintettel az idegenforgalomra, ez a télen nyitott, tavaszig nyitva tartó kiállítás sem más, mint a nyáriak. Mint a tartalmas nyáriak. A második egri triennále részeiben látványos, egészében pedig összegyűjt sok mindent abból, ami a mai képzőművészetet foglalkoztatja. Mutatja, és akvarellre hangolja. Chilf Mária titokteli abszurdjai lekötelezően perfekt akvarellnyelven szólalnak meg, Sóváradi Valéria Wellness-sorozata minuciózus és gonosz; persze Eszik Alajos cselekményben, színben és deformáltságban egyaránt féktelen, nagy szarkazmusához képest egyenesen megbocsátó.

A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ II. Országos Akvarell Triennále Kepes Intézet, Eger Nyitva március 15-ig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.