galéria megtekintése

Most mindent bevetnek a japánok

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 28. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Genf mértéktartóan elegáns, Frankfurt ipari méretű show, Tokió pedig visszafogott megjelenésű, miközben sokkal színesebb a többi nemzetközi szalonnál, mert tele van csak Japánban kreált és bemutatott csodabogarakkal és színes ötletekkel.

Kalapálni fog a szíved! Ezzel a jelmondattal próbálnak látogatókat és persze potenciális vásárlókat csábítani a Tokio Big Sight (Ariake, Kotoku, Tokyo) pavilonjaiba, ahol ma 44. alkalommal nyílik meg a nemzetközi autószalon. A Japán Autógyártók Szövetségének (JAMA) mindent be kell vetnie, mert csökken az autók iránti érdeklődés: az egyre idősebb japán lakosság inkább takarékoskodik és/vagy utazik, a fiatalok pedig a kézben elférő kütyük rabjai.

Suzuki Air Triser
Suzuki Air Triser

Színes a felhozatal, mert a tokiói expón, ahol a jövő közlekedésének bemutatása mellett igazán extravagáns kisautókat mutatnak be a cégek, igazolva, hogy otthon érezni igazán, hogy milyen gazdag is a japán konyha. A genfi, párizsi és frankfurti szalonokon általában ugyanazokat a tanulmánymodelleket mutogatják a japán márkák, hazai pályán viszont csillognak az egykori szövőgépgyártók: a Toyota és a Suzuki mellett mindegyik márka érdekes jövőgépekkel rukkolt elő.

 

A Suzuki kínálatában szerepel egy teljesen új Ignis crossover, a Mighty Deck mini, valamint a vidám és praktikus Air Triser tanulmánymodell: a viszonylag kisméretű (4,2 méter hosszú, 1,7 méter széles, 1,8 méter magas) és hatszemélyes dobozba hibrid rendszert építettek, az 1,4 literes benzines DualJet az első kerekeket, a villanymotor a hátsókat hajtja. A teljesen szimmetrikus fazonú kocsi belső tere társalgóvá vagy hálóhellyé alakítható.

A világ első számú járműgyártója, a tavaly több mint tízmillió autót gyártó Toyota standján könnyű és kissé retrós kétüléses, a mindössze 900 kilogrammos Kikai S-FR kupét 1,5 literes és 130 lóerős benzinmotor hajtja. Ezzel versenyez a Yamaha sportkocsija is. Igazi belsőépítészeti és műszaki bravúr a 3,8 méter hosszú és 3 méteres tengelytávú Toyota FCV Plus: a maximális helykihasználású jármű hátsó traktusába épített hidrogéntartály és tüzelőanyag-cella nemcsak a villanyautó hajtásához szolgáltat áramot, de egy családi házat is képes ellátni energiával. Nem kell kábel sem, mert a parkolóhelybe épített rendszer indukciósan működik. Az űrkompszerű járműbe két hatalmas üvegű ajtón át lehet bejutni, a járműadatokat szélvédőre vetítve láthatja a vezető.

Toyota FCV PlusToyota FCV Plus
Toyota FCV Plus

Japán specialitás a kei-kategória, amely nem lehet 3,4 méternél hosszabb és 1,48 méternél szélesebb, a magasság már közel 2 méter, viszont legfeljebb 660 köbcentiméteres motor megengedett. Ezekre az alapokra építette Tempo nevű büféskocsiját a Daihatsu, amely egyébként a Toyota család tagja. Nem kevésbé látványos a Teatro for Dayz, amelyet az élménymegosztásos nemzedéknek kreált a Nissan: minden helyet kihasználtak az információk megjelenítésére, mert a műszerfal meg az üléstámlák hátsó felülete és a kárpitok kijelzőként is szolgálnak. A puritán padokról kormánnyal és egyetlen pedállal vezethető a villanyautó. A Mitsubishi Emirai 3 xDAS tanulmányautót kézlegyintésekkel irányíthatja vezetője, akinek speciális ruhája rezgéssel figyelmeztet a vészhelyzetekre, az útviszonyok változásaira, miközben a folyamatosan figyelő kamera az arckifejezések alapján például pihenést javasló ikont vetít a szélvédőre. A koncepció mottója: Az érzés valósággá válik. És tényleg.

Daihatsu Teatro for Dayz
Daihatsu Teatro for Dayz

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.