galéria megtekintése

Itthon is hódít az elektromos autó

1 komment


Boros Jenő

Jó hír, hogy hatodik éve nőnek az új autók eladásai, ám továbbra is kevés a magánvásárló, a céges beszerzések aránya nyolcvan százalék felett van. Az importőrök bíznak az új modellekben, de örülnének egy államilag támogatott kuponos roncsprémiumprogramnak.


Az első negyedévben nem drágulnak az autók, feltéve, ha az importot alapvetően meghatározó valutaárfolyamok stabilak maradnak. Erre alapozva is eltérő mértékű, öt-tíz százalékos bővüléssel számolnak az importőrök és kereskedők. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke, Erdélyi Péter szerint idén új személyautókból 4 százalékkal, kishaszonjárművekből 3 százalékkal, buszokból 10 százalékkal, motorkerékpárokból 5 százalékkal több kelhet el, míg a 7,5 tonna feletti kategóriában stagnálás várható.

Továbbra is a céges vásárlások dominálnak a kereskedésekben
Továbbra is a céges vásárlások dominálnak a kereskedésekben
Boros Jenő / Népszabadság

A Magyarországon tavaly forgalomba helyezett új autók között a kedvező áraknak köszönhetően továbbra is jelentős volt a reexport, mely több márkánál is elérte a tíz százalékot. Némileg növelték a forgalmat és a teljes újautó-piac két százalékát tették ki az Európai Unió által támogatott közbeszerzések, az áruszállítói szegmenst pedig az alacsony kamatozású növekedésihitel-program hajtotta.

 

Magyarországon tavaly 96 879 új gépkocsit helyeztek forgalomba, ami 14 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A JATO Dynamics adatai szerint az újaknál személyautókból 77 357 (+14%), kishaszonjárművekből 17 512 (+11%), míg nehéz-teherautókból 2010 (+42%) kapott magyar rendszámot. A márkák listáját vezető Fordnál 94 százalékos, a FIAT-nál 93 százalékos, a Skodánál 92 százalékos volt a céges vásárlások aránya, a piaci átlag 81 százalékos volt.

A ritkább kocsicsere miatt hiány van használtakból, ezért meglódult és tavaly már 125 ezer darab volt az import. Azzal mindenki egyetért, hogy legyen liberális a használtkocsi-behozatal, ám az is közügy, hogy korlátozni kellene az extrém környezetterhelő modellek forgalomba helyezését.

Ritka a kocsicsere
Ritka a kocsicsere

A használt kocsik többsége áfa megfizetése nélkül kap rendszámot, ráadásul a nem legális kereskedők többsége csak közvetítőként vesz részt a behozatalban, aminek további kockázata, hogy az eldobható kártyás mobiljuk egy idő után nem érhető el, felszámolt cégüknél pedig nem érvényesíthető a kötelező garancia sem. A behozott használt ­autók hatvan százaléka tizenöt évesnél öregebb: a használtkocsi-inváziónak is köszönhetően 14 év fölé ment a személyautópark átlagkora, és megnőtt a szakszervizek látogatottsága, ám az ezermilliárd forintos forgalomból csak 420-450 milliárd bonyolódik a legális szervizekben és alkatrészüzletekben.

A regisztráltak mellett harmincezer importroncsautó donorként szolgál, de a forgalomból kivont évi százezer kocsinak is csak harmada kerül legális bontóba. Az átláthatóságot segítheti az államilag ellenőrzött gépjármű-kórtörténeti nyilvántartás, melyben bárki ellenőrizheti a használt autó előéletét, futásteljesítményét és káreseményeit. Az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke, Knezsik István lapunknak elmondta, hogy a legális bontóban leadott autók után járjon kupon: a roncsprémium lényege, hogy minél tisztább új autót vesz valaki, annál nagyobb támogatást kap.

Az elektromos autók már nem csak az USÁ-ban hódítanak
Az elektromos autók már nem csak az USA-ban hódítanak

A legnagyobb hazai importőr, az immár huszonöt éves Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János lapunknak elmondta, hogy tavaly 30 ezer új autót értékesítettek, ennek harmada volt a magánvásárló, ami jóval a piaci átlag felett van. A növekedés mértéke 15 százalékos volt az Audi-, Seat-, Skoda-, Porsche-modelleket forgalmazó vállalatnál. Az ügyvezető elmondta, hogy a szeptemberben kirobbant dízelbotrány nem vette el sem a flotta-, sem a privát ügyfelek kedvét a gázolajos motoroktól, az érintett 34 ezer magyar rendszámú ­autót a VW költségén átvizsgálják és szoftverüket módosítják.

További piaci élénkülést és 8-10 százalékos növekedést prognosztizál Szamosi Viktor, a Ford magyarországi ügyvezető igazgatója, aki elsősorban a személygépkocsi-szegmensben lát potenciált. A tavaly eladott 12,3 ezer autóval a Ford vezeti a márkák listáját, és 4600 darabbal a kishaszonjárműveknél is első.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Informatikai nyelven copy-­paste év volt a tavalyi Opel-év, állítja Koncz Gábor igazgató, mert szinte darabra ugyanannyi, 10,2 ezer autót adtak el, mint egy évvel korábban. Az új modellekben és a növekvő magáneladásokban bízik a PSA márkák igazgatója, Balkányi György, aki szerint új Peugeot-kból 3200, új Citroënekből 2600 eladását tervezik, ami előbbi esetében 7,5 százalékos, utóbbinál 10 százalékos növekedést jelent. A Magyar Suzuki 58 százalékkal növelte eladásait, és tavaly 7500 autót adott el, Ruska Viktória kommunikációs menedzser szerint az új Vitarának (3733 db) köszönhetően.

A piaci átlag feletti növekedés biztosítéka az új modellpaletta, melyen tavasszal megjelenik az új Mégane, majd a Talisman. Maróthy Miklós, a Daciát is forgalmazó Renault Hungaria ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy tervezik villany­autóik importját is, és ha megvalósul a Jedlik Ányos-terv, akár már idén néhány százat forgalmaznak a magyar piacon a Zoe, Twizzy és Kangoo Express villanyautókból.

A villanyautók tömeges elterjedését a külföldön hatékony 4-5 ezer eurós támogatás gyorsíthatja, és persze az is, ha csökken a technológia, főleg az akkumulátor ára. A Nissan kommunikációs igazgatója, Hor­váth Gergely szerint továbbra is a Leaf a főszereplő, hiszen a 2016-os változat a kategória első 250 kilométeres hatótávú és 30 kWh akkukapacitású villanyautója, és megjelenik a magyar piacon az e-NV200 Evalia mikrobusz. A magyar piac legdinamikusabban növekvő szegmense a villanyautóké volt: ezekből két éve még csak 31, tavaly már 157 kelt el, nem véletlenül innen került ki a legnagyobb növekedést produkáló modell is: megnyolcszorozta az elektromos i3-as eladásait a BMW, ami azért még így is csak évi 49 darabot jelentett.

Két Jaguar is rajthoz áll a Formula E-ben
Forma-1-es villany Jaguár
Forma-1-es villany Jaguár

Az új versenysorozat növekvő népszerűségének köszönhetően egyre több a gyári csapat a Formula E szériában, amelybe az Audi, Mahindra, Peugeot és Renault után a Jaguar is beszáll. A Tata tulajdonú brit JLR a Williamsszel fejleszti villamos hajtású versenyautóját, korábban együtt készítették a legújabb Bond-filmben is szereplő benzines-elektromos C–X75-ös Jaguar szupersportkocsit, a hibrid rendszerteljesítménye 850 lóerő.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.