Magyarországon tavaly 96 879 új gépkocsit helyeztek forgalomba, ami 14 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A JATO Dynamics adatai szerint az újaknál személyautókból 77 357 (+14%), kishaszonjárművekből 17 512 (+11%), míg nehéz-teherautókból 2010 (+42%) kapott magyar rendszámot. A márkák listáját vezető Fordnál 94 százalékos, a FIAT-nál 93 százalékos, a Skodánál 92 százalékos volt a céges vásárlások aránya, a piaci átlag 81 százalékos volt.
A ritkább kocsicsere miatt hiány van használtakból, ezért meglódult és tavaly már 125 ezer darab volt az import. Azzal mindenki egyetért, hogy legyen liberális a használtkocsi-behozatal, ám az is közügy, hogy korlátozni kellene az extrém környezetterhelő modellek forgalomba helyezését.
A használt kocsik többsége áfa megfizetése nélkül kap rendszámot, ráadásul a nem legális kereskedők többsége csak közvetítőként vesz részt a behozatalban, aminek további kockázata, hogy az eldobható kártyás mobiljuk egy idő után nem érhető el, felszámolt cégüknél pedig nem érvényesíthető a kötelező garancia sem. A behozott használt autók hatvan százaléka tizenöt évesnél öregebb: a használtkocsi-inváziónak is köszönhetően 14 év fölé ment a személyautópark átlagkora, és megnőtt a szakszervizek látogatottsága, ám az ezermilliárd forintos forgalomból csak 420-450 milliárd bonyolódik a legális szervizekben és alkatrészüzletekben.
A regisztráltak mellett harmincezer importroncsautó donorként szolgál, de a forgalomból kivont évi százezer kocsinak is csak harmada kerül legális bontóba. Az átláthatóságot segítheti az államilag ellenőrzött gépjármű-kórtörténeti nyilvántartás, melyben bárki ellenőrizheti a használt autó előéletét, futásteljesítményét és káreseményeit. Az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke, Knezsik István lapunknak elmondta, hogy a legális bontóban leadott autók után járjon kupon: a roncsprémium lényege, hogy minél tisztább új autót vesz valaki, annál nagyobb támogatást kap.
|
Az elektromos autók már nem csak az USA-ban hódítanak |
A legnagyobb hazai importőr, az immár huszonöt éves Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János lapunknak elmondta, hogy tavaly 30 ezer új autót értékesítettek, ennek harmada volt a magánvásárló, ami jóval a piaci átlag felett van. A növekedés mértéke 15 százalékos volt az Audi-, Seat-, Skoda-, Porsche-modelleket forgalmazó vállalatnál. Az ügyvezető elmondta, hogy a szeptemberben kirobbant dízelbotrány nem vette el sem a flotta-, sem a privát ügyfelek kedvét a gázolajos motoroktól, az érintett 34 ezer magyar rendszámú autót a VW költségén átvizsgálják és szoftverüket módosítják.
További piaci élénkülést és 8-10 százalékos növekedést prognosztizál Szamosi Viktor, a Ford magyarországi ügyvezető igazgatója, aki elsősorban a személygépkocsi-szegmensben lát potenciált. A tavaly eladott 12,3 ezer autóval a Ford vezeti a márkák listáját, és 4600 darabbal a kishaszonjárműveknél is első.
|
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Informatikai nyelven copy-paste év volt a tavalyi Opel-év, állítja Koncz Gábor igazgató, mert szinte darabra ugyanannyi, 10,2 ezer autót adtak el, mint egy évvel korábban. Az új modellekben és a növekvő magáneladásokban bízik a PSA márkák igazgatója, Balkányi György, aki szerint új Peugeot-kból 3200, új Citroënekből 2600 eladását tervezik, ami előbbi esetében 7,5 százalékos, utóbbinál 10 százalékos növekedést jelent. A Magyar Suzuki 58 százalékkal növelte eladásait, és tavaly 7500 autót adott el, Ruska Viktória kommunikációs menedzser szerint az új Vitarának (3733 db) köszönhetően.
A piaci átlag feletti növekedés biztosítéka az új modellpaletta, melyen tavasszal megjelenik az új Mégane, majd a Talisman. Maróthy Miklós, a Daciát is forgalmazó Renault Hungaria ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy tervezik villanyautóik importját is, és ha megvalósul a Jedlik Ányos-terv, akár már idén néhány százat forgalmaznak a magyar piacon a Zoe, Twizzy és Kangoo Express villanyautókból.
A villanyautók tömeges elterjedését a külföldön hatékony 4-5 ezer eurós támogatás gyorsíthatja, és persze az is, ha csökken a technológia, főleg az akkumulátor ára. A Nissan kommunikációs igazgatója, Horváth Gergely szerint továbbra is a Leaf a főszereplő, hiszen a 2016-os változat a kategória első 250 kilométeres hatótávú és 30 kWh akkukapacitású villanyautója, és megjelenik a magyar piacon az e-NV200 Evalia mikrobusz. A magyar piac legdinamikusabban növekvő szegmense a villanyautóké volt: ezekből két éve még csak 31, tavaly már 157 kelt el, nem véletlenül innen került ki a legnagyobb növekedést produkáló modell is: megnyolcszorozta az elektromos i3-as eladásait a BMW, ami azért még így is csak évi 49 darabot jelentett.
Két Jaguar is rajthoz áll a Formula E-ben
|
Forma-1-es villany Jaguár |
Az új versenysorozat növekvő népszerűségének köszönhetően egyre több a gyári csapat a Formula E szériában, amelybe az Audi, Mahindra, Peugeot és Renault után a Jaguar is beszáll. A Tata tulajdonú brit JLR a Williamsszel fejleszti villamos hajtású versenyautóját, korábban együtt készítették a legújabb Bond-filmben is szereplő benzines-elektromos C–X75-ös Jaguar szupersportkocsit, a hibrid rendszerteljesítménye 850 lóerő.