galéria megtekintése

Jobb lenne magyar buszokat venni

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 07. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Olykor a járműszélesség volt sok, olykor a fordulási kör nagy, vagy az ajtó keskeny, a lényeg, hogy a magyar buszok sokszor elbuktak a honi tendereken: megrendelések híján idén még egyetlen hazai gyártású sem kelt el itthon.

Elődök és a legújabb MABI buszok egy sorban, a mátyásföldi telephelyen
Elődök és a legújabb MABI buszok egy sorban, a mátyásföldi telephelyen
A szerző felvétele

Áttörésben reménykednek a hazai buszgyártók, többek között az évi nyolcszáz darabos kapacitású MABI is, melynek járműveit különösen nehéz bármihez is hasonlítani. És nemcsak működési, hanem gyártási technológiájuk miatt.

Egyre népesebb az egykori Ikarus telephelyen is működő és a környezetbarát járművek fejlesztésében élenjáró Evopro-csoport kompozit szerkezetű és modulokból összerakható buszcsaládja.

 

A Magyar Busz Innovációnál készült már gázhajtású, felsővezeték nélkül is közlekedni képes trolibusz, valamint villamos hajtású autóbusz, ami már a második változat. Utóbbi bemutatóján a magyarországi közbeszerzésekről is szó esett, nem véletlenül, hiszen a hazai buszgyártók alig rúgnak labdába itthon.

Idén eddig egyetlen magyar gyártmányú új busz sem kapott rendszámot,

miközben a listát a Mercedes vezeti kilencven darabbal, majd a MAN és a Ford (62-62 db), a Volvo (30 db) és a Setra (11 db) következik. A Carinfo-Datahosue adatai szerint kilenc hónap alatt 273 új autóbusz kelt el itthon, ami hét százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától.

Ilyen pályán próbál versenyezni a MABI: buszainak kompozitból készült elemei könnyebbek a fémnél, és modulos építési rendszerének köszönhetően méretük variálható, a 6,5 méter hosszú Minimo, valamint a 10,5 méteres Medio és a 11,5 méteres Optimo buszok 50, 71 és 87 férőhelyessé alakíthatók.

A konstrukció hátránya a jármű méretéhez képest hosszú tengelytáv, ami kedvezőtlenebb a fordulékonyság szempontjából.

A modellcsalád legújabb tagja, a Modulo 65 utas szállítására is alkalmas, és 1200 kilogrammos kompozit karosszériája 30 évre készül, nem rozsdásodik, így kisebb a karbantartásigénye. A műanyag elemek nemcsak

könnyebbek és tartósabbak, de biztonságosak is:

ezt az elődmodellek, a NABI által gyártott kompozit buszok USA-ban végzett töréstesztjei is igazolták.

Mátyásföldön, az egykori Ikarus telepen a NABI és a Webasto gyártott exportra buszokat, és itt készültek az Evopro-csoporthoz tartozó MABI új modelljei, többek között az új villamos hajtású.

A gazdaságfejlesztési operatív program keretében 675,1 millió forint uniós támogatással, 1,36 milliárd forintból fejlesztette az Evopro az innovatív környezetbarát városi járműcsaládot, és ahogy Mészáros Csaba elnök-tulajdonos a rendezvényen elmondta, az eddigi támogatást már adóban visszafizették.

Az Evopro-csoport képes arra, hogy 2025-ig

a tömegközlekedés feléhez legyártsa az elektromos, kompozit szerkezetű autóbuszokat.

Ám hiába startra készek, a korábban meghirdetett két hazai elektromosbusz-tenderen először a jármű előírt szélessége miatt nem indulhattak.

Más cégek esetében az ajtók mérete, a jármű fordulási köre, vagy egyéb paramétere volt kizáró ok. A harmadik közbeszerzésen már megfelelt a feltételeknek villanybusz, de mégsem lett befutó.

Pedig nemcsak a gyártó nyerne, ha magyar céget választanának, állította a cég elnöke a bemutatón: szakmai számítások szerint még akkor is előnyösebb hazai gyártású buszt vennie a közlekedési vállalatoknak, ha ugyanannyiba kerül, mint a külföldi, mert a végső elszámolásban 40 százalékkal olcsóbb lesz, hiszen a gyártó cég adókat és járulékokat fizet, vagyis jelentős bevétel jut a költségvetésnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.