galéria megtekintése

F1-es mérnök Tökölön

0 komment

Boros Jenő

Aki egyszer belekóstol, az nem tud elszakadni a Formula Studenttől még akkor sem, ha tényleg eljut az autósport csúcsműhelyébe, a Forma–1-be, ahol a kompozitrészlegben dolgozik egy éve.

Van egy sorozat, melyet anno azért találtak ki, hogy már az egyetemi évek alatt komoly gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek a hallgatók: szóval úgy építenek autót, hogy közben szabályos cégként működnek, kivitelezési tervvel, főmérnökkel, marketingessel, HR-essel, éves költségvetéssel. Csapatot építeni nem könnyű, de még nehezebb összeszedni a működéshez szükséges költségeket. A pénz mellett szerszámokkal és gépidőkkel is támogatják a cégek a Formula Student-csapatokat, melyekből hatszáz működik világszerte.

Az első versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, akkoriban a benzinesek domináltak, ma egyre több a villamos hajtású autó. Az alapkoncepciónak megfelelően olyan szériaérett prototípust kell készíteni, melynek használói nem professzionális pilóták. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenniük.

A Red Bull Racing mérnöke, Kling Sándor a Formula RC versenyautóban
Fotó: Papp Marcell

 

A szponzorok célja a gyakorlott mérnökhallgatók levadászása, mert a csapattagság alaposan felértékeli a diplomát. Mint például a harmincéves Kling Sándorét, aki már Forma–1-es versenyautók­hoz tervez alkatrészeket, szaktudását a BME-n szerezte, de gyakorlati tapasztalatának fontos forrása volt a Formula Racing Team, melynek három éve még ő volt a kapitánya és a 2013-as magyarországi futam győztes csapatának egyik pilótája is. Kling Sándor a könnyű építésű és nagy szilárdságú kompozit anyagok szakértője, ebből írta diplomamunkáját, ebből doktorált és ezt a tudását hasznosította éveken át a BME Formula Student csapatában, mostanság pedig a Forma–1-es Red Bull Racing központjában, Milton Keynessben dolgozik. Volt munkája bőven az idei versenyszezon előtt, de ismét sikerült hazajönnie szüleihez, immár három hónapos kisfiával. És ha már itthon volt, akkor kipróbálta egykori csapatának, a Formula Racing Teamnek legújabb autóját.

A tököli reptéren jól vizsgázott a gép, melyről így nyilatkozott Kling Sándor: durván gyors és tényleg különleges vezetési élményt nyújt a négykerék-hajtású villanyautó! Hogy mi a különbség és mi az azonosság jelenlegi munkahelye, a Red Bull Racing és egykori csapata, a BME Formula Racing Team között, Kling a következőt válaszolta: a lényeg ugyanaz, a Forma–1-ben is prototípust kell gyártani, de gyorsan, viszont jelentős az eltérés a költségkeretben. A Formula Studentben és az F1-ben is az a jó, hogy nem kerülnek polcra a tervek, hanem elkészülnek.

Tizenegyedik autóját építi a BME Formula Racing Team, mely három éve szakított a belső égésű motorokkal: az FRC 006-osnak mind a négy kerekét villanymotor hajtja, ahogy a Forma–1-ben természetesen ez is karbon kompozit utascellával készül és ahogy Boriszov Dániel­ csapatkapitány elmondta, idén rajthoz állnak Silverstone-ban és mindkét magyarországi versenyen.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.