Az autódivat mestereit képezik a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (Mome), ahol a járműtervezési tanszéknek nemcsak nagy hagyományai és elismert oktatói vannak, hanem diplomásaik külföldön is sikeresek. Több mint egy évtizede komoly támogatója az intézménynek a Mercedes, mely friss ötleteket vár a hallgatóktól. Abból kiindulva, hogy tanulmányaik idején sokkal szabadabban szárnyal a fantáziájuk. Amíg egy alkotó függetlenként – például egyetemi hallgatóként –, rajzolgat, bármiről álmodozhat, de amint sikerült bekerülnie egy globális márka műhelyébe, beszűkülnek a lehetőségei.
– Az ifjú tehetségek felkarolása szívügyünk, ötleteik jelentik az autódizájn jövőjét. A kapcsolat nekünk meg a diákoknak is kölcsönösen inspiráló és gyümölcsöző. Az elmúlt évtizedben a Mome bebizonyította, hogy Magyarország az autódizájn iránt érzékeny és érdeklődő tehetségek otthona – nyilatkozta Gorden Wagener, a Daimler AG dizájnért felelős alelnöke a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel való együttműködés tizedik évfordulóján rendezett kiállításon a Művészetek Palotájában.
A hallgatók közül többeknek sikerült nemzetközi stúdiókba kerülniük, és nem csak a Mercedeshez. Wittinger Csaba a Renault-nál tervezte a legújabb Twingót, Bocsi Attila munkája a rekorder Peugeot Pikes Peak, Németh Gábor Tamás a Mercedesnél formatervező, Fogarasi-Benkő László a Volkswagennél, Varga Péter a Porschénél, Kovács Miklós a Kiánál, Hartai Tamás a Bugattinál dolgozik.
Gordon Wagener bizakodása nem ok nélküli, maga is Stefan Lengyelnek, a Mome oktatójának tanítványa volt. A jármű-formatervezési mesterkurzus vezetője pedig Scherer József egyetemi tanár, akadémikus, részt vesz a hallgatók képzésében Lenkei Balázs, aki tervezett már elektromos triciklit, mostanában pedig a jövő vasúti kocsijainak formáját rajzolja.
Tavaly a kamionok, idén a kisebb, de gyorsabb járművek szerepeltek a hallgatóknak meghirdetett Víziók a versenyzés jövőjéről és Első Mercedesem elnevezésű pályázaton.
Bemutatót tartott a már nemzetközi tapasztalatokkal is rendelkező Sebestyén Marcell, aki fél évet töltött Sindelfingenben a Mercedesnél, aztán egy másik fél évet a Kia frankfurti stúdiójában, tavaly kamionos tanulmányával, idén golyóálló terepjárójával jelentkezett (sajnos nagyon is aktuálisak a félkatonai modellek). A tervező szerint a járműveknek megjelenésükben is ki kell fejezniük funkcióikat, ezt jelzik a méhsejtszerkezetű karosszériapanelek, valamint a döntött felületek és a rejtett fényszórók. A védelmet szolgálja a tojáshéjkabin is, melyben a vezető helye középen van, mellette ül két testőre, mögöttük pedig az egymással szemben elhelyezett fotelekben a négy védett személy.
Egyre több a külföldi diák: a konzultáció bevezetőjében Fülöp József rektor elmondta, hogy eddig hat országból húsz hallgató vett részt MOME képzésben. Jól szerepelt az idei megmérettetésen az előadásakor érthetően kicsit izguló, de nagyon eredeti ötletekkel építkező Mome-hallgató, az ukrán Nastassia Dyro, aki a természetet tekinti legfőbb forrásának. Jégmező, havas utca és husky kutya ihlette első Mercedesének formáját, mely a Smartnál nagyobb, az A osztálynál kisebb. A célpiacok gyakran havas, latyakos útjai miatt az autó több eleme kompozitból készülne, ami nemcsak a sónak áll ellen, hanem könnyebb is (ez csökkenti a fogyasztást). Az elkészült makettek és nagyméretű vázlatok mellett vetített képeken lehetett megismerni Filczer Balázs, Kovács Róbert, Major Zoltán és Sándor Ádám ötleteit.