Menet közben feltölt egy kicsit
Az írás a Népszabadság
2015. 04. 22. számában
jelent meg.
Népszabadság
Minek cipelni nehéz akkumulátorokat? Sokkal könnyebb energiatároló is elviszi a buszt, legalábbis a következő állomásig, ott aztán gyorsabban töltik fel a kondenzátorokat, mint amennyi idő alatt egyetlen utas felszáll.
Az ajtók záródnak, a busz dinamikusan és szinte hangtalanul suhan a következő megálló felé, ahol az utasáramlás közben újra tankol egy kicsit. Az egészhez elég tíz másodperc, hiszen ennyi idő alatt képes feltölteni a kondenzátorait. Elmarad tehát a macerás és időigényes művelet, vagyis nem kell kábeleket csatlakoztatni, mert az úttestbe épített elektromos hálózatról indukciós módon áramlik a delej a villanybuszba.
A legújabb modellt a kínai Zhu zhou Electric Locomotive építette: a villanybuszt tíz másodperc alatt valóban fel lehet tölteni. Ez öt kilométeres útra, vagyis – városi közlekedés esetén – a következő megállóig elég.
Menet közben is tölthetők a dél-koreai Gumi városban közlekedő villamos hajtású buszok, melyeknek két éve építettek tizenkét kilométeres próbaszakaszt. A megszokottnál kisebb akkumulátorokkal szerelt tizenkét próbakocsi aljára erősített berendezések mágneses rezonancián alapuló technológia alkalmazásával kapják az elektromos áramot az útban lefektetett kábelekből. Ezek ugyanis elektromágneses mezőket generálnak, melyeket a berendezésben lévő tekercs felvesz és árammá alakít.
Az ötlet nem új, de még nem terjedt el, ezért most több vállalat is összefogott, hogy egyszerűbb legyen az elektromos autók feltöltése. A Peugeot 1995-ben készítette Tulip nevű városi villanyautóját, amelynek akkumulátorát kábel nélkül – indukciós megoldással – lehetett feltölteni.
|
Kábel nélkül tölthető Infiniti villanyautó |
A Daimler mellett a Nissan Motors, a Mitsubishi Motors, a Toyota, a WiTricity Corporation és az IHI Corporation vezeték nélküli töltési rendszere is lehetővé teszi az energiaátvitelt a földfelszín fölé vagy az alá helyezett forrás és a járművekre szerelt fogadóberendezés között. A töltés automatikusan történik, amint a jármű huzamosabb időre megáll – nincs szükség fizikai kapcsolatra az autó és a forrás között. A mágneses rezonancia elvén működő, vezeték nélküli töltési rendszer nagyobb távolságban és hatékonyabban viszi át az energiát, mint a hagyományos (például elektromágneses indukciós vagy a mikrohullámú) rendszerek. A 20 centiméteres távolságból is 90 százalékos hatékonysággal, 3,3 kW teljesítménnyel is biztonságosan és felhasználóbarát módon működő rendszer új lehetőségeket nyit a vezeték nélküli töltés terén. (B. J.)
Műszaki háttér
A Magnetic Resonance Wireless Charging System, a mágneses rezonanciájú vezeték nélküli töltőrendszer egy tekercsből és kondenzátorból áll a forrás-, illetve a fogadó oldalon, és ezek mágneses rezgéseinek összehangolásával visz át energiát. A rendszer előnye, hogy jelentős mértékű szabadságot biztosít a szükséges infrastruktúra kialakítása terén, hiszen bármely irányba képes energiát továbbítani.