Le Mans-ban történt az autósport legnagyobb tragédiája: 1955-ben a korábbi években győztes Mercedes Ezüst Nyila a tribünbe repült, és Pierre Levegh kigyulladt autójától a pilótán kívül még nyolcvanhárman meghaltak. A tragédia után Svájcban betiltottak mindenféle autóversenyzést.
A Le Mans leglátványosabb repülése is a Mercedeshez fűződik: az 1999-es futamon az egyik emelkedőn a lapos padló alá szoruló szél felkapta az áramlástanilag túlságosan tökéletes CLR–GT1-es sportkocsit, mely az út menti erdőbe repült.
A 24 órás verseny ötletgazdája, Charles Faroux francia újságíró és Emile Coquille olyan versenyeket favorizált, melyeken a gyártók nemcsak autóik sebességét, de tartósságát is bizonyíthatják, mind nappali, mind éjszakai körülmények között. A háborús éveket leszámítva 1923 óta minden évben megrendezték az immár sorozattá bővült Le Mans versenyt, melyen eleinte autónként kettő, 1977-től pedig három versenyző váltogatta egymást.
A hőskorban még nem a volán mögött, hanem a boksz előtt várakoztak a pilóták, akik a rajtjelre rohanhattak kocsijaikhoz. A gyorsabb elindulást segítette a bal oldali kulcs, vagy startgomb. 1928-ban a Le Mans-autókon használtak először elektromos ablaktörlőt, 1923-ban tompított fényszórót, és a dobogós pezsgőfürdőzés is a maratoni verseny szülötte. A győzelmi aktus a Ford GT40-es diadala után vált hagyománnyá: az 1967-es Le Mans 24 órás versenyt nyerő Gurney és Foyt a pódiumról locsolta az örömmámorban úszó ifjabb Henry Fordot és a versenyautó-építő Caroll Shelbyt, meg a riportereket, akik korábban csúfos kudarcot jósoltak a pilótapárosnak.
|
Az idei futam egyik favoritja, az Audi két R16-os hibriddel indul Gyártó |
A sikeres GT40-es egyébként bosszúból született: az ifjabb Henry Ford többszöri próbálkozás után sem tudta megszerezni a Ferrarit, ezért megépítette saját sportkocsiját. 1969-ben az Ickx–Oliver páros 5233 kilométer után is csak százhúsz méternyi előnnyel lett első a 24 órás futamon, ez ihlette a La Ronda Infernale (Pokoli kör) című filmet.
Csúcskategória
Az LMP1-ben, vagyis a prototípusok mezőnyében idén is együtt versenyeznek a gyári és a privát csapatok: a tavalyi győztes Porsche és a korábban domináns Audi, valamint a Toyota két-két hibriddel készül a versenyre, míg a privátok mezőnyében két Rebellion- és egy ByKolles-gép indul.