galéria megtekintése

Schengen vége?

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 28. számában
jelent meg.

5 komment

Heimer György

A görög Kosz, az olasz Lampedusa, vagy a magyar Röszke határpontok mostanában gyakorta kerülnek a világsajtó címoldalára. Egy másik elhíresült helységnév, Schengen azonban legfeljebb csak hátrébb, magyarázatként bukkan fel – főként azzal összefüggésben, hogy a népvándorlással felérő migránsáradat elsodorja az ellenőrzési szabályokat. Többről van azért szó. A belső államhatárokat lebontó schengeni szerződés – túlzás nélkül – az Európai Unió egyik nagy integrációs vívmánya, s most a menekültdráma közepette felmerül a kérdés: hogyan őrizhető meg a határtalan Európa?

Marabu rajza

Érdemes felidézni, hogy a közös határövezetről intézkedő egyezmény még 1985-ben született, Franciaország, Nyugat-Németország, Belgium, Hollandia és Luxemburg részvételével, ez utóbbi ország határtelepülésén, az idilli Schengenben. Az 1995-ben életbe lépő megállapodás – amelyhez a mai napig 26, köztük több unión kívüli ország csatlakozott – nem kevesebbet irányzott elő, mint azt, hogy az aláíró államok egymás között, a belső határok lebontásával lehetővé teszik az emberek és áruk szabad áramlását, ugyanakkor a közös vízumpolitika jegyében elfogadják a harmadik országból érkező vízumkötelesek pecsétjét a schengeni külső határoknál. Joggal mondható tehát, hogy az egyezmény fontos lépés volt a föderatív Európa irányába. A határellenőrzések felszámolásával a tagországok feladták nemzeti szuverenitásuk egyik fontos alapelemét. A megállapodás nagyfokú bizalmat követel a részt vevő országoktól, mivel a schengeni térségben a beutazásra érkező külföldiek személyazonosságának és csomagjainak ellenőrzését arra a tagállamra bízzák, amelyik elsőként végzi a beléptetést. Ha már az érintettek túljutottak e procedúrán, szabadon, korlátozás nélkül mozoghatnak a kontinens jó részén.

 

Schengen a hidegháborút lezáró, „boldog békeidőkben” alapjában véve zökkenőmentesen, jól működött. Különösen az egykori, zárt államhatárok közé szorított szocialista országok utazóközönsége számára mehet élményszámba, hogy az egykori, rigorózus útiokmány-ellenőrzések korszaka után immár akadálytalanul járhatnak-kelhetnek Európa egyik szegletéből a másikba. Az évek során hozott több kiegészítő megállapodás tovább finomította a rendszert, még a beépített „fékekkel” együtt is. Ezek egyik legfontosabbika, hogy egy tagország rendkívüli esetekben – a többiek előzetes értesítése mellett időlegesen, maximum 30 napra – visszaállíthatja a határellenőrzéseket. Így cselekedett például Portugália a 2004. évi európai focibajnokság idején, vagy 2013-ban Németország a G7-hez tartozó nagyhatalmak vezetőinek csúcstalálkozója alkalmával.

Ám a kilencvenes évek óta a Schengen körüli világ is nagyot változott, közülük a legfontosabb, hogy Európa mély válságon ment át, s ennek melléktermékeként előretörtek a nemzeti, élesen nacionalista hangot megütő pártok – fejtegetik a világpolitikai ügyeket studírozó Stratfor elemzői. Ezek az euroszkeptikus, migrációellenes erők – amelyek több uniós országban egyúttal kormánypártok is – rendre hangoztatják, hogy a schengeni egyezményt meg kell szigorítani, vagy akár megszüntetni. A Stratfor most arra hívja fel a figyelmet, hogy bár Schengen revíziója már korábban is felmerült, de mostanában a menekültáradat, a nacionalista pártok erősödése és az ingatag gazdasági helyzet együttes hatására az uniós tagországok hajlanak arra, hogy átírják, bizonyos pontokon pedig eltörölnék a határtalan Európa egyezményét.

Bár az elkövetkező hetekben-hónapokban bizonyára számos (csúcs-) találkozón vitatkoznak majd arról is, hogy a migránsáradat közepette hogyan szabják át a schengeni határokat, annyi bizonyos: a tagországok visszaléphetnek. A nacionalistáknak amúgy sem kell annyi Európa, s ennek jegyében ismét nagyobb beleszólást követelnek, hogy ellenőrizzék majd a belső határokat. Már a jelenlegi szabályok is megengedték, hogy a tagországok rendvédelmi erői a vonatokon, távolsági buszokon, reptereken vagy a határoktól távolabbi országutakon szúrópróbaszerűen (okmány)ellenőrzéseket hajtsanak végre. Így aztán valószínűsíthető, hogy a terrorveszélyre hivatkozva megszaporodnak majd az ilyen és ehhez hasonló, szabad mozgást korlátozó intézkedések is.

Ezt már olvasta?

A Szerk.: Gyoda

Simkó János: Nem jókedvünkből tesszük

Dési András: Hadvezér a volánnál

Hargitai Miklós: Ugyanaz a folyó

Hajba Ferenc: Egy lábon szaladva

Révész Sándor: Bicske: Auschwitz?

Gombár Csaba: Nyilas Misi – a lúzer

Ungváry Krisztián: Tilos a tovaris!

Miklós Gábor: Horn szobra és a reform

Megyesi Gusztáv: Geodéták gyávasága

Tovább a Vélemény rovatba: >>>

A helyzet azonban korántsem egyszerű. Már csak azért sem, mivel a menekültválság csillapításán túl a tagállami érdekeltek pontosan tudják, hogy Schengen már eddig is sokat hozott a konyhára: annak révén nőtt az export-import, fellendült a turistaforgalom, az árufuvarozó kamionok különösebb várakozások nélkül átroboghatnak a spiritualizált határokon. Emellett soha nem látott mértékben kiszélesedett a kishatárszéli forgalom, már teljesen természetes, hogy az ott lakók átjárnak dolgozni, vásárolni, s végül, de nem utolsósorban a kormányok azzal is sokat tudtak megtakarítani, hogy lebontották a szögesdrótokat, eddig nem volt szükség a zöldhatárok őrizetére. Így hát nem kérdés: újból ki kell majd találni Schengent. Ha azonban úgy hozzák majd meg a rendvédelmi intézkedéseket, hogy azok gyengítik majd az egyezményt, az visszalépés, fájdalmas üzenet lenne az európai egység híveinek.

*

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.