galéria megtekintése

Röszkei bébi

4 komment

Tamás Pál

A World Press Photo nyertes képeit körbeutaztatják a világon. 3-3,5 millióan nézik meg őket. A nagydíjas képnek kivételes figyelem jut. S az idén egy röszkei kép a nagydíjas. Melyet Warren Richardson ausztrál szabadúszó készített augusztus 28-án. A fotóst a menekültek és a határrendőrség összecsapásakor a magyar rendvédők fejbe és mellkason rúgták.

A röszkei és a többi szögesdrótos menekülőképet nem csak a kiállításokon bámulják majd meg. Számtalan lapban, sok millió képernyőn meg fog jelenni. A legtöbb helyen rácsodálkozásról nem lesz szó. Ez a felvétel globális. Az alapsztorit klasszikusabb felállásban (anya, apa, csecsemő) ismerjük a Bibliából is, de a szögesdrótos menekültek képei már tavaly Magyarországhoz nőttek. Nem is tudjuk, mennyire. Szeretnénk már szabadulni tőlük, de hogyan.

Tavaly tavasszal egy moszkvai ismerősöm, derék tisztviselő asszony, a családjával kocsival hazafelé tartott az olasz tengerpartról. Szereztem nekik szállást Budapesten. Minden tetszett itt nekik, nagyon boldogok voltak. Az idén is valami ilyesmit terveznének, de nem mernek hozzánk jönni. Sőt Németországba se. Errefelé menekültek vonulnak, sőt garázdálkodnak az utakon. Évekig takarékoskodtak a kocsira, s annak, ugye, most nálunk baja eshet. Mondhatok, amit akarok, ő a tavalyi képeknek hisz, s a nemzetközi média a részleteket illetően azóta nem foglalkozik velünk. Hisz a tavalyi bácskai és Keleti pályaudvari jelenetekhez hasonlókat azóta nem produkáltunk.

 

A nagydíjas képen egy férfi egy kisgyereket, talán egy bébit dug át a szögesdróton a szerb oldalról valakinek. A másik alakot igazán nem vehetjük ki. Kora hajnal lehetett. Csak a fogadó, átvevő kezét látjuk. Nekem erős férfikéznek tűnik. Mások szerint lehet nő is. A kép egész dinamikája figyelemre méltó. Mintha nagyon gyorsan történne az egész, de a lendületben levő csecsemőhordozó (az apa?) óvatos és gondosan figyelmes is, hogy meg ne sértsék a gyermeket, s hogy az fel ne sírjon.

Magától értetődik, hogy egy ilyen kép sikeres. A „megmenekülő" gyermek, a magát feláldozó, a túlsó, a „rossz" parton maradó, őt az életbe segítő férfi. Bibliai látvány. Morális alapüzenet. De mit kezdjünk az év képével, nem a Nagyalföldön, mert azon már túl vagyunk, hanem a világban? Hogyan használhatjuk azt most értelmesen?

A díjnyertes kép egyik első értelmezőjének, a német Thomas ­Schmiednek Robert Capa, a magyar klasszikus, az ő spanyol polgárháborús rohamozó s eleső kormánykatonája jut az eszébe. Végül is frontmozgást látunk itt is, valahol az első vonalban. S azt ott egy magyar vette fel.

Warren Richardson díjnyertes röszkei felvétele
Worldpressphoto.org

Valószínűleg a keresztény európai őstípus itt persze az Egyiptomba menekülő Szent Család. Valahol útközben. Ábrázolásuk az utolsó kétezer évben számtalan változatban volt már az év képe. Warren Richardson munkája elvben szépen illeszkedik ebbe a sorba. Az első fotóértelmezők között vannak, akik szerint a győztes kép a Szent Család-modellektől mégis különbözik. Azok az emberek biztonságban vannak. Látszólag magukra maradtak a vadonban, a sivatagban vagy másutt, de az Úr velük van. Nincsenek egyedül.

A bácskai szírek ilyesmire nem számíthattak. Nem őket hagyta el az Úr, hanem a vidéket s az ott élőket, az arra vándorlókat. De a dinamika megmaradt, az embereknek tovább kell – most már nélküle – ­indulniuk. S tudniuk kell, hogy az égi ernyőt elvesztették. Így talán a röszkei pillanat az Isten nélkül címmel is forgalmazható lenne. Nem tudom, hogy megtalálták vagy elvesztették azt, aki eddig velük volt. Azt sem tudom, volt-e ott valami vagy valaki, de tudom, hogy a pillanat a szereplők számára különleges. Nem azért, mert ott van az ígéret földje, hanem mert már tudják, hogy nem egyetlen próbatételen kell megfelelni. A próbákból is hálózatok vannak, és bárhol el lehet bukni. És akkor annyi.

S ezt a tapasztalatot az egész menet körül folyamatosan jelen levő média és lassan mindenki alapélménnyé tette. És nem csak a délről vonulókévá. Ehhez ma nem egyetlen, hanem számtalan kép kell. (Persze számtalan Szent Család-kép kellett az alaptörténet modellálásához is.) Ilyesmihez ma fényképezőgépek és kamerák ezreit, okostelefonok tíz- és százezreit használjuk. Azután a képek millióiból valahogy alapszentképeket szintetizálunk. Ilyen lesz Richardsoné is. Azután a fényképgyártók megkísérlik majd ezeket maguknak másolni, újraértelmezni. Persze egy naturális, szögesdrótos képpel ez nehezebb lesz. De a média ezt is megoldja. Máris sokan próbálkoznak menekültgiccsekkel. S egyre több helyen képcsaládokat forgalmaznak. Sebaj, közben majd azért ikon lesz a röszkei bébiből is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.