galéria megtekintése

Művészi oldal

1 komment


Kelen Károly

Nagyon nem tetszik, ha egy rendező pribékújságírónak nevezi, aki színházának előadásáról ír, ahogyan azt Ascher Tamás tette, és nagyon nem szeretek más újságok munkájához hozzászólni. Úgy tartom, a színházi ember tűrje a kritikát, a hírlapíró meg csendben tegye a dolgát, adjon hírt, tudósítson, mondja a véleményét, ha akarja, a világ dolgairól, de engedje a többieknek, hogy a maguk módján dolgozzanak.

Most mégis írnom kell, mert nem értem, mi történik. Mindnyájan Radnótitól és József Attilától tanultuk, hogy a művésznek nincs igazi választása: „Írtam, mit is tehetnék? A költő ír, a macska / miákol és az eb vonít s a kis halacska / ikrát ürít kacéran. Mindent megírok én” és „Az én vezérem bensőmből vezérel!” Nem hittem volna hát, hogy valóban komolyan veszi értelmes ember a kormány mellé szegődött volt alkotók hagymázas szövegelését arról, hogy vannak ilyen meg olyan oldali művészek.

De olvasom tanult kollégámat, aki Pintér Béla mondásából – „az előző kormány pénzt adott, a jelenlegi témát” – megállapította, hogy az író-rendező melyik politikai oldalhoz tartozik. Mielőtt elgondolkozott volna, vajon igazat állít-e. Vagy lehet, hogy nem vette észre, hogy Balzac azt a rezsimet leplezte le kíméletlenül, amelynek híve volt, hogy Mikszáth megvetéssel kezelt képviselő-figuráit saját párttársairól mintázta, hogy Ady nagy magyar költőként gyűlölte a korabeli magyarkodást, hogy Jancsó Miklós filmjeit az a rendszer finanszírozta, amelyikről lesújtó képet adott? Hogy az alkotóra figyelni kell, nem besorolni valami művészeten kívüli szempont szerint?

 

Azt meg végképp nehezen hiszem el, hogy színházlátogató írástudók a bulvármocskot akarják rákenni a Katonára, amiért új előadásának alapja meg nem nevezett kormánypárti politikusról szóló híresztelés. Fáj tudomásul vennem, ha nem tudnak ­róla, hogy művészi képzelet átalakította nagy mű lett a Vörös és fekete, a Különös házasság, az Édes Anna vagy a Barbárok alapját képező hírből. De még jobban fáj, ha em látnak különbséget egy bármilyen szaftos magánéleti sztori meg a hatalmi viszonyok és politikai célok meghatározta környezet művészi bemutatására alkalmas történet között.

Értetlenül látom, hogyan sorolnak ellenajánlatként sokszor hallott eseteket, próbálják konkrétan, névvel befeketíteni – közben eltávolítását követelve! – az ezáltal politikai táborba sorolt színházigazgatót, mintegy bizonyítékául annak, hogy lehetett volna „balliberálist” is leleplezni, ha nem a Fidesz támadása lett volna a cél, ráadásul „vétlen családtagok, köztük gyermekek meghurcolása” által.

És közben egyikük sem meri állítani, hogy a darab vagy az előadás rossz. Úgyhogy remélem, drukkolnak is neki, hogy száz év múlva is üssön, amikor ugyanúgy nem kutatja majd senki, a való életben ki, mikor, mit, hol, ahogy minket sem érdekel, Puskin kiről sugdosott Gogol fülébe, amikor a Revizor ötletét adta neki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.