Molnár Lajos valahai egészségügyi miniszter éppen egy éve halott. Az általa képviselt, beteg- és ügyfélközpontú, átlátható, finanszírozható, teljesítmény- és versenyelvű, ezért gyógyulásorientált egészségügyi rendszer meg se születhetett. Ha Molnár Lajosra emlékezünk, nem őt, magunkat gyászoljuk.
Ma nincs magyar politikus, aki ne szajkózná, hogy az egészségügy válságban van, és csak a – mind kisebb számban – benne dolgozó nővérek, asszisztensek és orvosok áldozatkészsége miatt működik. A nővérek és az orvosok áldozatkészségétől már csak egy ugrás az adófizetők áldozatkészsége, az a politikusi érvelés, hogy az egészségügy csak több pénzzel menthető meg. Valóban jobb helyen van az adófizetők pénze nővérek és orvosok zsebében, mint ha a melegített füvű focipálya kazánjában égetnék el. De ha egy egész rendszer van válságban, akkor a több pénz sem gátolja meg, hogy válságában egyre mélyebbre süllyedjen.
Az egészségügyet siratók mélységesen egyetértenek abban, hogy az adófizetők élete árán is megvédik az egészségügy államiságát (bár egyesek egy pici piacot még elviselnek, és nem akarnák leállamosítani a háziorvosokat). Ha az államvédelem még jobban elhatalmasodik, rövidesen magunkat is sirathatjuk. Akik a „több pénzt az állami egészségügybe" pártot alkotják, arra hivatkoznak, hogy az egészségügyben a rendszeres bruttó bér emelkedésének üteme lemaradt. Ez a KSH adataival is alátámasztható: 2004 és 2015 között a nemzetgazdasági átlagos béremelkedés 1,7-szeres, az egészségügyben 1,6-szoros volt. Csakhogy a költségvetési szektorban dolgozók 2002-ben végrehajtott 50%-os béremelése miatt 2004-ben közel 20 ezer forintos különbség volt a költségvetési szektor és a versenyszektor átlagos bérei között a költségvetési szektor javára! Ez a különbség fordult meg 11 év alatt, mert a versenyszektorban 1,9-szeresükre nőttek a bérek, míg a költségvetési szektorban 1,4-szeres volt az emelkedés.