galéria megtekintése

Magánzseb – államzseb

5 komment

Csillag István

Molnár Lajos valahai egészségügyi miniszter éppen egy éve halott. Az általa képviselt, beteg- és ügyfélközpontú, átlátható, finanszírozható, teljesítmény- és versenyelvű, ezért gyógyulásorientált egészségügyi rendszer meg se születhetett. Ha Molnár Lajosra emlékezünk, nem őt, magunkat gyászoljuk.

Ma nincs magyar politikus, aki ne szajkózná, hogy az egészségügy válságban van, és csak a – mind kisebb számban – benne dolgozó nővérek, asszisztensek és orvosok áldozatkészsége miatt működik. A nővérek és az orvosok áldozatkészségétől már csak egy ugrás az adófizetők áldozatkészsége, az a politikusi érvelés, hogy az egészségügy csak több pénzzel menthető meg. Valóban jobb helyen van az adófizetők pénze nővérek és orvosok zsebé­ben, mint ha a melegített füvű focipálya kazánjában égetnék el. De ha egy egész rendszer van válságban, akkor a több pénz sem gátolja meg, hogy válságában egyre mélyebbre süllyedjen.

Az egészségügyet siratók mélységesen egyetértenek abban, hogy az adófizetők élete árán is megvédik az egészségügy államiságát (bár egyesek egy pici piacot még elviselnek, és nem akarnák leállamosítani a háziorvosokat). Ha az államvédelem még jobban elhatalmasodik, rövidesen magunkat is sirathatjuk. Akik a „több pénzt az állami egészségügybe" pártot alkotják, arra hivatkoznak, hogy az egészségügyben a rendszeres bruttó bér emelkedésének üteme lemaradt. Ez a KSH adataival is alátámasztható: 2004 és 2015 között a nemzetgazdasági átlagos béremelkedés 1,7-szeres, az egészségügyben 1,6-szoros volt. Csakhogy a költségvetési szektorban dolgozók 2002-ben végrehajtott 50%-os béremelése miatt 2004-ben közel 20 ezer forintos különbség volt a költségvetési szektor és a versenyszektor átlagos bérei között a költségvetési szektor javára! Ez a különbség fordult meg 11 év alatt, mert a versenyszektorban 1,9-szeresükre nőttek a bérek, míg a költségvetési szektorban 1,4-szeres volt az emelkedés.

 

A költségvetési szektor egésze, így az egészségügy is legfeljebb az áremelkedés ütemével megegyező mértékben növelhette folyó kiadásait. A beruházások ugyan – köszönhetően az uniós forrásoknak – soha nem látott mértékben növelték a hámló vakolatú, egészségügyi szolgáltatás nyújtására alig alkalmas kórházakban a csili-vili diagnosztikai berendezések számát, és megtartották az omladozó falak között az orvosokat, nővéreket, ahelyett, hogy az ésszerű és a betegek érdekét szolgáló átcsoportosításukat szolgálnák. Így a kivételes beruházások ellenére a rendszer egészének működőképessége ugyanolyan mértékben maradt el a nyugat-euró­pai átlagtól, mint 25 éve.

Az egészségügybe igazából bele is megy az a több pénz, amit követelni szokás, mert a lakosság beleteszi.

A több pénzt elsősorban állapot- és hangulatjavító készítményekre költik, másodsorban pedig az orvos- és nővérzsebekbe csúsztatják, a szegények erejükön felül is. Arányaiban megháromszorozódott az ügyfelek-betegek „zsebből fizetett" hozzájárulása a rendszerváltáshoz képest. Ez 1990-ben az összes egészségügyre fordított pénz 10-12%-a volt, 2014-ben 32-35%-a, miközben a pénzünkért egyre rosszabb szolgáltatást kapunk.

Az EU-hoz való csatlakozásunk, 2004 óta a magyar gazdaság egy főre jutó változatlan és összehasonlítható árakon mért kibocsátása (a jövedelem, amit elkölthetünk) lénye­gében változatlan, miközben a csehek, a lengyelek, a szlovákok másfélszer többet termelnek és ezért másfélszer jobban élnek, mint tíz éve. Ha az unió gazdagabb országai nem adnák át segélyként a magyar hazai termék 3-4%-át évente, semmi sem épülne az országban, s azokat az ősöreg röntgenkészülékeket, Gamma-kamerákat használnánk, amelyeket harminc éve a már megszűnt Gamma Művek vagy a Medicor gyártott; és azokat az állandó kifőzésre szoruló fecskendőket használnánk, amelyeket a háborúzó Szíria kórházai.

A nulla körüli gazdasági növekedés miatt az állami szektor is csak a reálértékben stagnáló adóbevételeket használhatja egészségügyi bérrendezésre, tanítók pótlékára vagy az államilag támogatott focira. Ha nincs bővülő jövedelem, akkor csak egymástól vehetünk el: például a nővérek béremelése helyett több lehet a gumibot. Nem az ügyfelet jobban kiszolgáló jut többletbevételhez, hanem a sunyibb, a tűzközelibb, a hangoskodóbb. De ha nincs többletteljesítmény, akkor bővülő állami forrás sincs. Csak az unió pénzéből épülő-szépülő közterek és a háromszor átépített bazár létrehozói jutnak jövedelemhez, de nem a nővérek, az asszisztensek, az orvosok, a tanárok. Nekik az életpályamodell álmodása marad. Az unió azonban álmokat nem támogat.

Több mint tíz éve írta le Molnár Lajos: a rendszert kell megváltoztatni, hogy orvos és nővér, beteg és adófizető értéket, javuló teljesítményt kapjon, hogy érzékelhető legyen a saját magunktól függő változás. Arra törekedett, hogy a szovjetektől örökölt KLIKK, akarom mondani, állami egészségbiztosítónak nevezett igazgatási-bürokratikus pénzelosztó helyett ugyanolyan (magán)biztosítók működjenek, mint Ausztriá­ban, Portugáliában, Németországban és újabban Szlovákiában. De mi „...még mindig láncot hordunk...", ahogy az oktatásban is. Csak annyi a különbség, hogy az egészségügyi politikusok még büszkék is állami láncaikra. A tanároknak legalább egy része meg akar szabadulni tőlük. Molnár Lajos, aki franciául, angolul, németül, de még oroszul is azt kereste a legújabb szakirodalomban, hogy mitől lehet jobb a teljesítmény, átláthatóbb a különbség a pénzzel, az életekkel rosszul sáfárkodó és a jól működő kórházak között, sosem tanult meg szovjetül, pedig iskolái egy részét a Szovjetunióban végezte. Remélem, megérjük, hogy olyan lesz a magyar egészségügy, amilyennek Molnár Lajos a reformról szóló dolgozatában megírta. Mert ami helyes, azt meg is kell tenni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.