Amikor a kreativitás tudással párosul, hihetetlen dolgokra képes az ember. A belső égésű motorokat, vagy épp a mikroprocesszorokat fejlesztő mérnökök nemes egyszerűséggel a világot változtatták meg. A VW mérnökei talán csak egy több mint félmillió embert foglalkoztató legendás vállalatot sodortak bizonytalan helyzetbe, de nincs kizárva, hogy egy egész iparágat is.
Martin Winterkornt, a VW nagy hatalmú és erős vezérigazgatóját már sikerült megbuktatni. A nagy tiszteletnek örvendő és hazánkban is többször megforduló autóipari gurunak, aki néhány napja még a világ legnagyobb hatalmú embereinek egyike volt, mindenképpen távoznia kellett. Ha tudta, hogy mi zajlott a Volkswagen-csoport amerikai leányvállalatánál, akkor azért, ha nem, akkor pedig azért. Felőlünk nézve talán még meglepő is, hogy a piszkos trükköt az autóipari konszern maga vallotta be, s nem volt szerecsenmosdatás, felelősségtologatás, a legnagyobb fej hullott elsőként, s ne legyen kétség, továbbiak követik majd, mielőtt az illetékesek ellen sorozatban megindulnak a bűnvádi eljárások. Pár kreatív mérnök évekkel ezelőtt – amikor kitalálták, hogyan lehet kicselezni az amerikai környezetvédelmi felülvizsgálatokat – lefejezte a világ egyik legnagyobb vállalatát.
Csak kellett írni pár sort a kocsik „kütyüjébe”. Aki nehezen tudja elképzelni, hogyan történt a dolog, jó, ha tudja: a mai motorkonstrukciók szinte örök darabok, ha pusztán a vasat nézzük, s a fejlődést jó ideje már a rájuk épített elektronikák és szoftverek jelentik. A motorok és az autók egyéb alkotórészei is tele vannak szenzorokkal, minden egyes kocsi egy valóságos információs szupersztráda, s egy számítógép gondoskodik a vezérlésről: hogy melyik keréken milyen erővel fogjon a fék, hogy mennyi üzemanyag jusson a befecskendezőkbe, hogy mikor bírálja fölül a kocsi a vezető gázadását és kormányzását...