A 2016–2020 közötti esztendők hihetetlen évfordulódömpinget zúdítanak ránk. Idén emlékezünk meg az 1956-os forradalom 60. évfordulójáról. 2017-ben a világ megemlékezik az 1917-es oroszországi forradalomról (ki-ki politikai ízlése meg tájékozottsága szerint a februári demokratikus forradalomról vagy az októberi bolsevik hatalomátvételről, esetleg mindkettőről). Ebben az évben lenne százéves a Nagy Imre-per öt vádlottja, köztük négy mártírja, Gimes Miklós, Maléter Pál, Szilágyi József és Losonczy Géza, illetve Vásárhelyi Miklós. 2018-ban több olyan esemény centenáriumát is megülhetjük, amelyek mély nyomot hagytak a XX. századi magyar társadalom arculatán: 1918-ban ért véget az I. világháború, ekkor tört ki az őszirózsás forradalom, és hullott darabjaira az Osztrák–Magyar Monarchia. 2019-ben lesz a Tanácsköztársaság, 2020-ban pedig a trianoni békeszerződés aláírásának, valamint Horthy Miklós kormányzóvá választásának centenáriuma.
Biztosak lehetünk abban, hogy a színes, látványos köztéri megemlékezések elárasztják a politikai tereket, és az is biztos, hogy a magyar kultúrpolitika ismét adós marad azokkal a játékfilmekkel, amelyek a száz, hatvan, ötven évvel korábbi politikai folyamatokat, emberi drámákat, politikusi manővereket közelebb hoznák a (tévé)nézők millióihoz. Igaz, hogy a magyar film aranykorában, a Kádár-rendszerben számos filmalkotás született a magyar történelem nagy korszakairól és dilemmáiról, bizonyos, hogy a XX. századi témák esetében az Aczél György-i tűrt és tiltott kategóriák között egyensúlyozva. (A propos Aczél századik születésnapja is jövőre lesz.) Említhetjük a Szegénylegényeket (Jancsó Miklós) vagy az Októberi vasárnapot (Kovács András). Az utóbbi az 1944-es sikertelen kiugrási kísérletet dolgozta fel. De még az irodalmi adaptációk (a Jókai–Mikszáth–Gárdonyi trió regényeiből készült filmek) is hozzájárultak a nagyközönség történelmi tudatának formálásához.
A Kádár-rendszer időszaka szerencsés pillanat volt a történelmi film szempontjából: a filmipar professzionalizálódása találkozott a politikában a dogmatizmus megszűnésével, illetve háttérbe szorításával. A Rákosi-korszakhoz képest a régebbi történelmi korok feldolgozása nagyobb támogatást élvezett, és a rendszer igényelte, hogy a filmet és a történelmet eszközként használják a politikai nevelésre. A rendszerváltás óta nincs politikai nevelés, így megrendelői igény sincs, ráadásul a tartós pénztelenség egy műfajnak sem tud annyit ártani a filmes szakmában, mint a történelmi filmnek, amely tudvalevőleg egyike a legdrágább műfajoknak.