galéria megtekintése

Hadvezér a volánnál

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 28. számában
jelent meg.

1 komment


Dési András
Népszabadság

Nem a mostani az első nagy csatája a Volkswagennek. A korábbiakból legendák is születtek.

Folyamatosan háborút vívott. Beosztottjait harcosoknak, közeli munkatársait centurióknak hívta. A csatamező az autógyártás volt, amit a harmadik ipari forradalomnak tartott, s amiben szerinte Európa vesztésre áll Japánnal szemben. José Ignacio López de Arriortua mélyen hitt abban, hogy ő, a baszk munkáscsaládból felemelkedett csúcsmenedzser fogja megmenteni a nyugati világ autóiparát.

A küldetés részben sikerült, igaz, López neve elsősorban az elmúlt évtizedek legnagyobb autóipari botrányával vagy inkább (jogi) háborújával forrt össze. Két óriás, a Volkswagen és a General Motors csapott össze, s a történetben szinte minden van, ami egy thrillerhez kell. Becsvágy, hataloméhség, rengeteg pénz, ipari kémkedés, csábítás, bosszú. Az 1993 tavaszán robbant bomba nélkül a Volkswagen ma nem lenne világelső, s az európai autógyártás is más kanyart vehetett volna.

 

A történetet ott érdemes kezdeni, hogy a Volkswagen AG élére 1993 elején kinevezett Ferdinand Piech riasztó számokkal szembesült. Miközben a német újraegyesítést és a kelet-európai rendszerváltásokat követő autóéhség nyomán a wolfsburgiak árbevétele mesésen nőtt, az adózás előtti nyereség drámaian visszaesett. Az ok a termelési költségek folyamatos emelkedése volt, s Ferdinand Porsche unokája megértette: minél több autót gyártanak, annál nagyobb lesz a veszteségük.

Cselekedni kellett, s ekkor ajánlották az osztrák mérnök-üzletember figyelmébe a „rüsselsheimi mészárost”. A General Motors európai leányvállalata, az Adam Opel AG központjában hívták így Lópezt, aki a beszerzési és termelési főnökként elképesztő mértékben szorította vissza a termelési költségeket. Módszere arra épült, hogy – az addigi gyakorlatot felrúgva – ő határozta meg a beszállítóknak az árakat. Aki ellenállt, attól rövid úton búcsút vett, aki elfogadta a diktátumot, annak segített saját termelési költségeinek lefaragásában. Jó húsz éve a VW-nél 30-32 órát vett igénybe egy autó összeszerelése, míg a japánoknál 18-at. López 14 óra alatti szintidőről álmodott, de ez sosem sikerült.

Ezt már olvasta?

Heimer György: Schengen vége?

A Szerk.: Gyoda

Simkó János: Nem jókedvünkből tesszük

Hargitai Miklós: Ugyanaz a folyó

Hajba Ferenc: Egy lábon szaladva

Révész Sándor: Bicske: Auschwitz?

Gombár Csaba: Nyilas Misi – a lúzer

Ungváry Krisztián: Tilos a tovaris!

Miklós Gábor: Horn szobra és a reform

Megyesi Gusztáv: Geodéták gyávasága

Tovább a Vélemény rovatba: >>>

Az üstökösszerű karriert befutó López 1993 elején már áttette székhelyét Detroitba. Jack Smith, a General Motors elnöke hozta az új világba, hogy kíméletlenül törje le az amerikai költségeket. Meg is tette, alig egy év alatt állítása szerint ötmilliárd dollárt spórolt meg a GM-nek.

Piech elhívta ebédelni Lópezt és ajánlatot tett: Wolfsburgban a Volkswagennél szabad kezet kap. A desszerthez jött az ígéret: a VW López szülővárosában, Amorebietában épít új autógyárat, ahol megvalósíthatja nagy álmát. A VI-os padlólemezt, amire az Opel tervezte építeni jövendő középkategóriás modelljeit. Az Opel sokáig Baszkföldben gondolkodott, de végül az olcsóbb Magyarországot, Szentgotthárdot választották. Smith hiába próbálta megtartani Lópezt, a sértett „Megmentő” faképnél hagyta.

Az Opel számos vezető beosztású munkatársa követte Lópezt Wolfsburgba. A GM (büntető)jogi útra terelte az ügyet, ipari kémkedéssel és masszív adatlopással vádolva meg Lópezt. Az óriások háborúja 1996-ban, Helmut Kohl német kancellár és Bill Clinton amerikai elnök közvetítésével ért véget. López távozott, Piech maradt, s új márkák (Seat, Skoda, Bugatti) felvásárlásával új korszakba vezette a VW-t.

A most 74 éves Lópezre kevesen emlékeznek, de szelleme tovább él az autóiparban. A gyártók manapság „partnerségi viszonyt” emlegetnek a beszállítókkal, de a nyomás maradt. Alacsony költségek, sovány termelés. Vagy jössz velünk, vagy... isten veled!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.