galéria megtekintése

Fejőállások

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 24. számában
jelent meg.


Tamás Gábor
Népszabadság

Nehezen csillapítható feszültségek gyötrik a hazai tejpiacot. A helyzet vesztesei a termelők. A felvásárlási ár három hónap alatt a harmadával esett, a boltokban pedig minden eddiginél nagyobb arányban jelent meg az olcsóbb külföldi áru. Egy termelőágazatunkról már megint kiderült: komoly versenyhelyzetben nem állja ki a piaci nyomást.

Az alapvető ok egyszerű. Március végén az uniós tejágazatban megszűnt a bázisalapú piacszabályozás kulcseleme, a tagállamokra lebontott kvótarendszer. Jött helyette a szabad forgalmazás, ebben pedig a magyar termelő bukott. Pedig még három hónapja is azzal biztatta őt az agrártárca, hogy veszteség nem éri, kiváló minőségű áruja tutira elkel az új viszonyok között is, meg hogy a mi teheneink nem esznek GMO-s takarmányt, ami érték. Tavaly ősszel a tárca államtitkára egyenesen azzal jött haza Brüsszelből, hogy a „magyar agrárkormányzat tejkvótaügyben megvédte a magyar termelőket”. Hát kösz – mondják erre most a tehenes gazdáink.

Ám nincs még minden veszve. Az élelmiszervonal főhatósága ismét a csodafegyverhez nyúl: népszerűsítő kampányt indít a hazai tejfogyasztás növelésére. A szándékkal semmi gond, csakhogy ez már a sokadik próbálkozás. Az eddigiek nem voltak eredményesek. A teljesség igénye nélkül említünk néhányat az elmúlt egymásfél év hasonló célú kormányzati kezdeményezéseiből. Az emlegetett tej mellett promóció indult a paprika, a kézművestermékek, a zöldségek, a tavaly drámaian „beszorult” hazai alma, a pálinka, a „tradicionális borok”, a hal, a meggy, a barack, az akácméz és még néhány egyéb termék népszerűsítésére. Ha ezeket Magyarországon külön „promózni” kell, már eleve nagy a baj.

 

Ám a programok külön-külön súlyos tíz- és százmilliókat emésztenek fel úgy, hogy felhasználásukat szinte lehetetlen ellenőrizni. Hogy stílszerűek legyünk, nagyon kellemes fejőállások ezek a különböző, amúgy ágazatidegen baráti reklám- és kommunikációs cégeknek, a tanácsadó haveroknak, akiknek úgy utalhatnak (persze kölcsönös előnyök alapján) egy kisebb falu éves közmunkadíjának megfelelő összeget, hogy azzal soha senkinek nem kell elszámolnia. Most például azt állítja rezzenéstelen arccal a tárca egyik államtitkára, hogy a kampányok révén az elmúlt években húsz százalékkal nőtt a magyar dinnyefogyasztás. Mondja ezt egy olyan szezontermékről, amelynek nagyobb része mifelénk évtizedek óta mindenféle adminisztráció nélkül, útszéleken, bódékban, számla nélkül kel el – akkor honnan tudja, mennyi is az annyi?

Szemfényvesztés az egész. Kellemesebb jópofáskodni egy pálinkakóstolón, mint megmagyarázni, miért és hogyan keletkeznek állami földeken az új Döbrögi-birtokok, miért lesz a földhasználati (értsd: támogatási) korlátozások alól kivétel az „integrátori” besorolást kapó Fidesz-közeli állami gazdaság. Ezekről egyébként amúgy sem a tárca, hanem a Döbrögik Döbrögije meg annak ispánja dönt. A többi meg itassa a tejet, kóstoltassa a pálinkát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.