galéria megtekintése

Fedjen és feledtessen

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 30. számában
jelent meg.


Zappe László
Népszabadság

Ez az ünnepség is éppen tíz napot késett. Az új Nemzeti építőjének, első igazgatójának szobrát április 19-én, Schwajda György halálának ötödik évfordulóján szerették volna felavatni. Apróság. Bizonyára ennek tűnhet föl az is, hogy aki most szobrot kapott, sérelemmel, sértődéssel kezdte igazgatói működését az általa kibrusztolt épületben: nem vett részt a megnyitón, mert összekülönbözött a hatalommal a nyitó előadás tévéközvetítése ügyében. „Jó, akkor tiétek a színház, és én addig hazamegyek szabadságra” – mondta erről később. Életében általában így jár nálunk az, aki halála után szoborrá lesz.

Ellentmondásos a mű is, amellyel az emlékművet kiérdemelte. A Nemzeti Színház parkjában elsősorban nem a jelentős művészre, a kitűnő abszurdok írójára, de még csak nem is a remek pénzügyi érzékű színigazgatóra fog emlékeztetni Varga Imre alkotása. Hanem a közelben álló épületre. Amiről mondhatjuk ugyan, hogy ízlés kérdése: ki látja szépnek, ki rondának. Abban biztos vagyok, hogy ásatag ízlésvilágra vall.

Masszív létezése elfeledteti, hogy mi helyett épült meg, mit állított le egyik első gesztusával az akkori Orbán-kormány. Egy nagyvonalú, a XXI. századba illő színházépület terve ment füstbe akkor. A most álló, Schwajda által összehozott, csipkés-cirádás palota ennek a pusztításnak is az emlékműve. És az most már vele együtt a tegnap avatott szobor is. Aki emlékezni tud és akar, azt arra a megtorpanásra, hanyatlásra is emlékeztetheti az épület és vele megalkotójának szobra, amelyet a magyar színházi kultúra szenved el lassan egy évtizede, amióta a jobboldal (akkor még csak önkormányzati szinten) előbb vidéken, majd az egész országban átvette a hatalmat. Amióta többnyire pártállás dönt stallumok és dotációk kérdésében.

 

Jobb esetben csak az elszürkülés, a rutinba süllyedés látható, de gyakran az is, hogy a konzervatív rossz ízlés kiszolgálása az egyetlen cél. Megtorpan az a haladás, amit a korábbi fél évszázadban a magyar színházi kultúra elért, eredményei morzsolódnak, porladnak. Egyre szűkülő körbe szorul vissza a szakmai értékrend. Egyre több az olyan színház, amelyik nem emeli, nem javítja a közönség kulturális színvonalát, hanem rongálja.

Az emlékműveknek politikai üzenetük is van, sőt bizonyára ez a legfontosabb céljuk. A most avatott szobor sem csak a színházi világ meghasadtságára emlékeztet. Ki ne tudná, hogy mögötte a nemzet táborokra szakadtsága áll.

Ma még sokan tudjuk ezt. De az emlékműveket nem csak, talán nem is elsősorban az emlékeztetés szándékával állítják. Fontosabb feladatuk, hogy fedjenek és feledtessenek. Hogy az utókor számára az emlékét is eltüntessék mindannak, ami helyett, amit elpusztítva jöttek létre.

Csak remélhetjük, hogy az utókor nem jár úgy, mint Schwajda Csoda című darabjának hőse, egy vak betűszedő, akit látónak nyilvánítanak, és ő el is hiszi, hogy lát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.