Fejre ugyan nem állt, meg sem pördült a magyar autóipar a Volkswagen-csoport csalásától, de a légzsákok azért már kinyíltak. Remélhetőleg a lehető legtöbb hazai szakembert, szerelőt és mérnököt mentették meg, s talán Győrben, a világ legnagyobb motorgyárában nem kell rálépni a vészfékre. A sebességből azonban alighanem visszavesznek, s az eladott járművek száma is érzékelhetően, bár remélhetőleg csak átmenetileg csökken. Ez Győr számára azért is fontos, mert nemcsak kész sportautókat gyártanak a Kisalföldön, de a kiterjedt konszern minden autójába szerelnek motorokat, a Skodától a Lamborghiniig.
Magyarország exportjának 34 százalékát gépjárműipari termékek teszik ki – rögzítette a hazai gazdaság potenciális veszélyeként a közösségi hálón nemrég Bokros Lajos abbéli örömében, hogy a Jaguar autó gyártása nem nálunk parkolt le, mert úgy találták, kevés itt a szakember. Bokros szerint ez most azért nem baj, mert veszélyes, ha egyetlen iparágnak szolgáltatja ki magát a gazdaság. Varga Mihály pénzügyminiszter is hasonló gondolatokat fejtett ki nemrég a Mandinernek adott interjújában. Megkérdezték tőle: az autógyártás dominanciája az exportban nem tesz kiszolgáltatottá minket? A szakminiszter kertelés nélkül rávágta: de igen. Aztán arról beszélt, hogy három-négy iparágat szeretnének kijelölni, amelyekre a gazdaságfejlesztési források jó részét fordítanák. Éppen azért, hogy csökkentsék a járműipari függést.
Azt talán korai lenne mondani, hogy elkéstek vele, de igen figyelemreméltó, s számunkra is veszteségekkel jár, hogy a hosszú időn át biztonságosan, remek úttartással száguldó Volkswagen konszern bizonyos, 2009 után gyártott dízelautói hamisított szoftverekkel hazudták környezetvédelmi kiválóságukat. Ezzel az Egyesült Államokban rengeteget spóroltak, hiszen ott súlyos dollárezrekkel büntetik a magas károsanyag-kibocsátást.