699,746 méterrel a Balti-tenger fölött

Nem sokan lehetnek olyanok, akik valaha is tudták, hogy éppen hány milliméterrel tartózkodnak a Balti-tenger szintje fölött. De ha bárkinek hiányzik ez az élmény, utazzon Dobogókőre.

A művészetek svájci völgye

Akinek a svájci Alpokban két lecsúszás között kulturálódni van kedve, annak Valais kantonba kell utaznia. A dzsesszfesztiváljairól ismert Montreaux és Nyugat-Európa legmagasabb pontja, a Mont Blanc között félúton, az Alpok egyik gyéren lakott völgyében Martigny múzeumai erre jó alkalmat adnak.

Nem síelnek az osztrák iskolások

1995-ben Ausztriában az iskolai sporthéten évente még 240 000 diák tanult síelni, ma már csak 150 000. Az osztrákokat annyira aggasztja a tendencia, hogy a gazdasági kamara (WKÖ) kötelezővé tenné az iskolásoknak a síelést.

Friss hó várja a síelőket a Kékestetőtől a Nagy-Hideg-hegyig

Sportolásra alkalmasak a magyarországi sípályák, az üzemeltetők remélik, hogy a pályák minősége kitart a hét végére várt felmelegedés ellenére is.

Most érdemes síelni indulni a magyar pályákra

A hétvégi havazásnak köszönhetően azok a sípályák is kinyithattak, ahol nincsen hóágyú.

 

Ésszerű luxus Svájcban

Itt vannak Európa legmagasabban fekvő és egyben leghóbiztosabb, legnagyobb szintkülönbségű sípályái.

Svájcban, ahogy más területen is, a szórakozásban is döntő szempont az ésszerűség, ha úgy tetszik, spórolás az értékekkel, beleértve a pénzt, a munkaerőt és nem utolsósorban a természet kincseit. Ezért azután, bár a sípályák gondozása, az adottságok ápolása, őrzése nem hagy semmi kivetnivalót, a kiszolgálás mindenütt kifogástalan, a hóágyúzást már kétszer is meggondolják az ottaniak. Ugyanakkor nem kímélik az erőket, ha a biztonságról van szó.

A képhez hozzátartozik, hogy kevés olyan helye van a világnak, ahol ennyire ügyelnének az ár-érték arányra, amibe jól belefér, hogy például a szállások gyakorlatilag két szélsőséget képviselnek, az olcsó, úgy a 70 frank alattiaknál még a fürdőszoba hiánya is belefér, miközben fantasztikus luxust kínálnak 250-300 frankos szobák esetén. A köztes felkutatása már fáradságos, persze szerencsével megtalálható, de a svájci havasokat választóknak mindenképpen tanácsolnánk az internetes előválogatást.

Itt vannak Európa legmagasabban fekvő és egyben leghóbiztosabb, legnagyobb szintkülönbségű sípályái.

Így a Zermatt - ahol a pályák közel 3900 méter magasságig húzódnak - egyike a világ legmagasabban lévő síterületeinek. A Portes du Soleil a pályarendszer hosszával arat babért, holtversenyben áll az első helyen a francia Trois Vallées-val, 650 kilométernyi kiépített terepével, amelyre óránként közel 230 ezer sportolót repítenek fel a liftek. A svájci Quattre Vallées-Verbier ugyancsak az élbolyhoz tartozik 450 kilométeres pályarendszerrel. Verbier-ben egyébként 66 frankért lehet egy napot síelni, nagyjából ez átlagosnak számít az alpesi országban, ami 41 eurónak felel meg.

Összehasonlításként Ausztriában a legdrágább napijegy 45 euró körül van, de az átlagár 32 és 40 euró között mozog. Verbier legnagyobb látványossága a 3300 méter magasan elterülő Mont Fort-gleccser, amely nagyszerű pályákat és kiváló porhavat kínál. A csúcsról induló pálya 15 km hosszú, s ezzel Földünk leghosszabb pályáinak egyike.

Az igazi paradicsomi élményt sokak szerint Saas Fée kínálja Svájcban. Itt működik a világ legmagasabb földalatti vasútja, a Metro Alpin, amely 3000 méterről indul és a végállomás 3500 méteren van. Innen még tovább lehet menni 3600 méterre, ahol beülhetünk a világ legmagasabban fekvő éttermébe, vagy elindulhatunk a lejtőn, hogy 14 kilométert száguldva közel 1800 méteres szintkülönbséget gyűrjünk le egy szuszra, már aki bírja...

Famagos kényelem

Nem rukkoltak elő a sílécgyártók idén igazán ütős újításokkal. A többség inkább csak a külcsínt csiszolta, ettől remélve, hogy termékeik mégis csak kelendőek lesznek a gazdasági válságtól nem kímélt sportpiacon. Persze a zöld hajú punkkal dekorált Elan léc, vagy a "rágott végűnek" aposztrofált Head termék, csakúgy, mint a freerider élő legendájának Jon Olssonnak nevét viselő csúszka belseje azért technológiai újításokat is rejteget.

A cél minden gyártónál a stabilitás, és a könnyedebb mozgással is elérhető irányíthatóság volt. A néhány évvel ezelőtti forradalmi újítás, a "kanyarsí", azaz a carving változatlanul egyeduralkodó. A legtöbb módosítás a rezgéscsillapításra és a lehető leggazdaságosabb erőátvitelre koncentrált.

A famag minden gyártónál egyre fontosabb szerepet kapott, így például az Atomic a nyolcvanas évek után most ismét szériában gyárt famagos léceket. Az Elánba, az eddig hagyományos laminált famag helyett, puhafamag került, dupla titánium lappal, míg a léc két kantnija felett végigfutó falban keményfa betét található, aminek fő funkciója, hogy az erőt minél direktebben közvetítse a kantni felé. Az eredmény a lágy mozdulatokra finom reagálás, amely még könnyebbé teszi a síelést.

Svájci gleccser
Top cikkek