galéria megtekintése

Történelmet szeretne írni a Falconnal a Vasember

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 08. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

Nem vennénk mérget a küldetés sikerére, hiszen technikai okok miatt már kétszer elhalasztották a startot, de mindenképpen érdemes a figyelemre egy holnap délelőttre tervezett teherűrhajó-indítás. Most először hoznának vissza irányítottan (szilárd talajra) egy gyorsítórakétát.

Eredetileg december 19-én kellett volna elindítani a SpaceX amerikai űrcég következő teherűrhajóját, de műszaki okokból 2015. január hatodikára tették át a startot. A keddi rajt előtt a technika megint közbeszólt, ezért legkorábban holnap, azaz pénteken, közép-európai idő szerint 11 óra után pár perccel indulhat a Falcon–9 rakéta orrára szerelt Dragon űrhajó.

De most nem a start időpontja és nem is az űrállomáshoz kapcsolódó teherűrhajó az igazán érdekes.

 

A Vasembernek is nevezett Elon Musk által 2002-ben alapított, kaliforniai székhelyű SpaceX magánűrvállalat fontos célja a hordozórakéták újrahasznosítása, amellyel a költségek további csökkentését remélik. A versenytársak szkeptikusan figyelik az ezzel kapcsolatos kísérleteket.

A még az indítóállványon álló rakéta első fokozata a fúvókáktól az amerikai zászló feletti részig tart. Ez egy uszályon landolna
A még az indítóállványon álló rakéta első fokozata a fúvókáktól az amerikai zászló feletti részig tart. Ez egy uszályon landolna
Scott Audette / Reuters

A cég fejlesztői – akik nem törődnek a kétkedő megjegyzésekkel – először ejtőernyős fékezésben gondolkodtak, majd a rakétahajtású, irányított visszatérést vették elő. Az első ígéretes kísérletre 2013 decemberében került sor –a Kaliforniából indított rakéta első fokozatának hajtóművei a felbocsátás után nyolc perccel ismét működésbe léptek, és a fokozat visszatért a Csendes-óceán vizére. A kontrollálatlanul pörgő rakétatest azonban nem úgy ért vizet, ahogy azt eltervezték. Tavaly áprilisban pedig az Atlanti-óceánba ereszkedett vissza egy rakéta.

A holnapi start különlegessége, hogy a SpaceX egy az Atlanti-óceánon úszó tengeri platformra szállítaná le az elhasznált rakétafokozatot – ha sikerül, történelmet ír. A starthelytől mintegy 400 km-re északkeletre várakozik majd az a 90×30 méteres uszály, amelyre a fokozatnak vissza kellene térnie, függőleges irányban, sima leszállással.

A Techtimes.com szerint nemcsak a rakéta tizennégy emeletnyi magassága jelent kihívást, hanem az is, hogy egy 1300 méter/másodperc sebességgel zuhanó szerkezet mozgását kell koordinálni.

Sikeres indítás esetén a Falcon–9 első fokozata mintegy három perccel a start után válik el a többi elemtől. A manőverező rakéták ezután három alkalommal indulnak be: az első indítással a pályaívet korrigálják, a másikkal a sebességét csökkentik, a harmadikkal pedig (az úszó platform felett) teljesen lefékezik azt.

Egyszerű ez? Nagyon nem. A speciális szárnyakkal felszerelt rakétának az űrből visszatérve kell felvennie a megfelelő pozíciót, eltalálni az úszó platformot, majd leszállni – úgy, hogy függőleges marad.

A demonstráció célja, hogy a SpaceX rövid időn belül képessé váljon az első fokozat újbóli felhasználására. Ettől az indítási költségek további csökkenését remélik. Egy Falcon–9 rakéta 54 millió dollárból hozható ki, míg a beletöltött üzemanyag mindössze 200 ezer dollárba kerül.

Azaz, ha többször is használhatják a rakétákat, az indításonként több tízmillió dolláros megtakarítást jelenthet. (A rakéták eddig általában elégtek a légkörben.)

A siker nem garantált: az eddigi leszállások esetén a landolási helyet a tengeren 10 km-es hibával határozták meg előre. Most ennél ezerszer pontosabban kell majd célozni – GPS-nyomkövető rendszer segíti ezt a folyamatot. Ha a tengeri platformra le tudnak szállni, később a szárazföldön is működhet a dolog.

A technológiai nehézségeket Elon Musk is elismerte, hiszen ő is csupán ötvenszázaléknyi esélyt adott a sikerre.

Az indítás előtt Musk egyébként arról is beszélt, hogy még 2015 vége előtt közzéteszi az emberes Mars-utazással kapcsolatos elképzelését.

Az eddigi űrutazásoktól eltérő technikát igénylő vállalkozás előkészítésében jelentős szerepük lesz a Falcon rakétával és a Dragon űrhajóval szerzett tapasztalatoknak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.