galéria megtekintése

Európai egyetemi rangsor győztes nélkül

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 22. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Hivatalos felsőoktatási rangsort készíttetett az Európai Bizottság: az U-Multirank nevű teljesítmény összehasonlító eszköz első eredményeit május közepén hozták nyilvánosságra.

 Az U-multirank.eu oldalon hozzáférhető adatbázisban intézménynév és képzési területek szerint is lehet keresni, magát az U-Multirankot pedig az információnyújtás mellett a döntéshozóknak készülő ajánlások megfogalmazására is használják.

Egyetemi rangsorból eddig is többféle létezett, a felsőoktatási szektor és a magánszféra is rendszeresen jelentet meg hasonló kiadványokat, sokszor forprofit alapon. Az U-Multirank abban különbözik az elődöktől, hogy egyrészt egy tekintélyes uniós intézmény, a bizottság áll mögötte, másrészt elsősorban nem is az orientációs támpontokat ke reső diákoknak, hanem a felsőoktatással foglalkozó állami és uniós hivatalnokoknak, illetve maguknak az intézményeknek szánják. A célcsoportba természetesen a majdani és a leendő hallgatók is beletartoznak.

Az ELTE-nek erős régiós, de gyenge nemzetközi kapcsolatrendszere van
Az ELTE-nek erős régiós, de gyenge nemzetközi kapcsolatrendszere van
Kovács Bence

 

A rendszer jelenleg 70 ország mintegy 850 egyetemének és főiskolájának, illetve közel ötezer képzési programnak a teljesítményét méri (utóbbiak közel kétharmada európai, de észak-amerikai, ázsiai és dél.amerikai intézmények is akadnak az adatsorokban), és a későbbiekben természetesen tovább bővül majd. Az összehasonlítás még nem teljes körű: idén a fizika-, a gazdaságtudományi, a gépészmérnök- és az elektromérnök-képzések kibocsátása alapján vetik össze a képzési helyek teljesítményét, jövőre a pszichológia, a számítástechnika és az orvostudomány lesz a fókuszban.

Amit mérnek, az egyrészt öt témacsoport – kutatási eredmények, a tanítás és tanulás színvonala, „nemzetköziség”, tudástranszfer (élő kapcsolat vállalatokkal és startupokkal), regionális beágyazottság –, másrészt harminc különböző számszerűsíthető indikátor (beleértve a publikációk és a találmányok számát, illetve az idézettséget is) meg a vizsgálatba bekapcsolódó egyetemek diákjainak véleménye. A legnagyobb magyar egyetemről, az ELTE-ről például egy egyszerű kereséssel azt lehetmegtudni, hogy erős a regionális kapcsolatrendszere, viszont alacsony fokú a nemzetközi integrációja, kevés bevétele származik a privát szektorból, és közepes teljesítményt nyújt a mesterszakos, illetve posztgraduális végzettséget szerző hallgatók aránya alapján.

A Szegedi Tudományegyetemről azt mutatja a kereső, hogy a legjobbak közé tartozik a képzések választékát és a specializációs lehetőségeket tekintve, szintén a legmagasabb osztályban játszik a publikációk alapján, sok privát pénzt kasszíroz, a regionális kapcsolatrendszere viszont alacsony szintű. A keresési szempontok kínálata széles, ugyanakkor sokkal könnyebb az egyetemek mérete vagy kutatási teljesítménye alapján keresni, mint mondjuk ország szerint (ezt a lehetőséget alapból nem is kínálja fel a rendszer), ami nem feltétlenül tűnik praktikusnak.

A fentiekből következik, hogy a vizsgálódásnak nincs „végeredménye”, azaz nem alakul ki a végén valamilyen abszolút rangsor, amelyből kiderülne, hogy a 850 intézmény közül melyik a legjobb. Az viszont kiolvasható, hogy ha valaki mondjuk ingyenes közgazdaság-tudományi képzést keres Közép-Európában, melyik egyetemmel jár a legjobban – márpedig a továbbtanulási lehetőségek között böngésző diákok számára alighanem ez a leghasznosabb. Az U-Multirank szemmel láthatóan egy olyan korszakra igyekszik felkészíteni az európai felsőoktatást, amelyben a határok és a távolságok már senkit nem akadályoznak a képzés helyének megválasztásában.

Ez ma még nyilván illúzió, ugyanakkor az EU számos létező és tervezett eszközzel készül elérni, hogy valóság legyen: hallani például az Erasmus programnak a középiskolákra és a középiskolásokra történő kiterjesztéséről, illetve egy általános és részben az EU által finanszírozott felsőoktatási ösztöndíjrendszernek a kialakításáról, amely a tagállamokból érkező diákok esetében mindenkinek egyformán járna, és legfeljebb a szociális helyzet, illetve a tanulmányi eredmény szerint differenciálna (a szisztéma létrehozását az a tény indokolná, hogy a szakember-elvándorlás nyertesei ma semmilyen módon nem járulnak hozzá az „elszívott agyak” kitermeléséhez, ami nyilvánvalóan igazságtalan). Egy ilyen környezetben az U-Multirank az iskolaválasztás alapvető eszköze lehetne, ma azonban, amikor az anyagiak még szinte minden másnál többet nyomnak a latban, inkább csak kiegészítő információkat nyújt – azokból viszont sokkal többet, mint bármelyik versenytársa.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.