Újabb bizonyítékot szolgáltattak rá, hogy a mesterséges intelligencia bizonyos tekintetben már magasabb az emberénél.
hirdetés
Az amerikai Google és a londoni DeepMind közös fejlesztése, az AlphaGo szuperszámítógép sorozatban győzi le a világ legjobb go játékosait. Januárban az európai bajnokot nyomta le a gép, most pedig a világ második legjobbjának tartott Li Szedol dél-koreai go-nagymestert verte meg 3:1-re.
Demis Hassabis, az AlphaGO fejlesztője, Li Szedol go nagymester és Eric Schmidt szottvermérnök Kim Hong-Ji / Reuters
"Az AlphaGo bámulatosan kreatív lépéseket választott a meccs során"
- írta a Twitteren a gép első győzelmeit kommentálva Demis Hassabis, a DeepMind alapítója, megjegyezve, hogy az első két szöuli meccset 100 millióan nézték online, ebből 60 millióan Kínából.
Az 5 meccsből álló sorozat előtt Li Szedol azt nyilatkozta: "Hallottam, hogy a Google DeepMind mesterséges intelligenciája meglepően erős és egyre erősebb lesz, mégis biztos vagyok benne, hogy legyőzöm. De még ha 4-1-re nyerek is, a Google-nél azt mondhatják majd, hogy de facto győzött a gép".
Ehhez képest az első meccset a nagymester három és fél óra múlva, a másodikat több mint négy óra múlva adta fel, majd a harmadikat is elvesztette. (A dél-koreai Li Szedol mindössze 33 éves, és máris 9 danos go nagymester, akit csak 30 éves honfitársa, Li Csang-ho előz meg a világranglistán.)
hirdetés
A negyedik meccset viszont Li Szedol nyerte, így az AlphaGo 3:1-re vezet. A legutóbbi mérkőzésen ugyanis az AlphaGo hibázott: elvétette a 79. lépését, a hibát pedig túl későn, a 87. lépésnél vette észre.
"Most aztán bajban vagyunk" - kommentálta a gép első vereségét Demis Hassabis a Twitteren.
Lee Sedol is playing brilliantly! #AlphaGo thought it was doing well, but got confused on move 87. We are in trouble now...
A két fél a következő héten még egy meccset játszik,a főnyeremény 1 millió dollár - írta a Wired.
Az AlphaGo tulajdonképpen már 9:1-re vezet az emberek ellen, miután tavaly legyőzte Fan Hui európai go-bajnokot - emlékeztet a The Verge.
A szuperszámítógép újabb győzelmének jelentőségét mutatja, hogy kutatók szerint az AlphaGo legalább évtizedes ugrást jelent a "gondolkodó" szuperszámítógépek, tehát az igazi mesterséges intelligenciák fejlesztésében. Ehhez pedig a go jó mérőeszköz: a 3 ezer éves játék az egyik legbonyolultabb feladványt jelenti a komputerek számára, hiszen egyszerű szabályai mellett szinte végtelen számú kombináció fordulhat elő a táblán, így az intuíciónak és tervezésnek sokkal nagyobb szerepe lehet a győzelemben, mint a sakkban.
hirdetés
Az AlphaGo úgy képes legyőzni az embert, hogy egyfelől hatalmas mennyiségű adatot képes feldolgozni (korábbi go meccseket összetett algoritmusokkal elemezni, hogy mindig a legoptimálisabb lépést válassza), másrészt az "agyának" csak egy kis részét használja a következő lépés megtervezésére, közben bonyolult számításokkal próbálja megjósolni a meccs lehetséges kimeneteleit, majd ennek megfelelően hangolja a stratégiáját.