Nagy váltás történik a közeljövőben a Google háza táján, ami szakértők szerint a jövőben átalakíthatja az internet legnépszerűbb szolgáltatásait, a Facebooktól a Twitteren át a Skype-ig. A bűvszó most is a mesterséges intelligencia.
Bejelentette lemondását az internetes keresésért felelős Google-főnök, Amit Singhal, és helyébe a cég mesterséges intelligenciáért (AI, vagyis artificial intelligence) felelős eddigi vezetője, a karizmatikusnak tartott John Giannandrea lép. A tizenöt éve a cégnél dolgozó, alelnöki pozíciót betöltött régi vezető teljes eddigi pályája a keresőtechnológiákkal kapcsolódott össze, az egyik neves amerikai technológiai híroldal egyenesen keresőkirálynak titulálta. Nevéhez kötik például azt az algoritmust, amely alapján a Google keresője a felhasználók kéréseinek megfelelően rangsorolja a találatokat. A mesterséges intelligencia további terjedésének Singhal azonban állítólag útját állta.
A változás szimbolikusnak is nevezhető, ugyanis az okosodó gépek egyre több helyen veszik át a hatalmat (Stephen Hawking egyenes úgy érezte, fel kell hívnia a figyelmet a folyamat hosszú távú veszélyeire). Giannandrea mindenesetre eddig a keresési eredmények neurális hálózatok segítségével való pontosításán, az automatikus válaszokat író e-mail-szolgáltatáson vagy a hatékonyabb képfelismerésen dolgozott. Azt senki sem kétli, hogy mesterséges intelligencia nélkül nem fejlődhet ma már a hatalmas mennyiségű digitális adattömeg elemzése, az okostelefonokba mondott parancsok felismerése és természetesen az internetes keresés sem.
A Google szolgáltatásai az elmúlt években már el is indultak az idegtudomány és a számítástechnika ötvözéséből kialakult gépi mély tanulás, angol szakzsargonban deep learning irányba. A cég 2013-ban bemutatott Knowledge Graph technológiája például intelligens módon támogatja a keresést és a Giannandrea korábbi cége, a Google által 2010-ben felvásárolt startup, a Metaweb Technologies által kifejlesztett módszer segítségével olyankor is információkat kapunk, amikor nem tudjuk pontosan, mit szeretnénk megtalálni. Tavaly év elején bevezették a kapott kifejezések értelmezése alapján működő RankBrain-eljárást, amellyel a kereső akkor is képes releváns találatokat adni, amikor számára teljesen új keresőkifejezést üt be a felhasználó. Egyébként a Google szerint ilyen a napi keresések mintegy 15 százaléka. Elemzők szerint ezáltal nemcsak a találatlista lesz pontosabb, de a keresés függetlenedik az egyes nyelvek jellegzetességeitől is. A fejlődésből persze nem maradt ki a képfelismerés sem, egyre intelligensebb algoritmusok készültek e funkció gyorsítására is.