galéria megtekintése

Ingyen van. Megéri?

0 komment

Hargitai Miklós

Akár el is söpörheti a mobilalkalmazások kiforrott üzleti modelljét az Amazon újdonsága: a hardve­reihez tartalmat is szolgáltató cég alkalmazásboltja mindent ingyen ad, a fejlesztőknek viszont fizet a programokért. Hogy az ­Underground szisztémája csupán egy hosszabbra nyúlt piacszerzési akció vagy valódi rendszerváltás, azt nem tudni, „bevásárolni” viszont már most érdemes.

A furcsa történet 2015 augusztusában kezdődött, amikor az Amazon bejelentette, hogy tízezer dollárnyi értékű, korábban fizetős appot tesz ingyenesen elérhetővé az Underground felületén. Akkor ez csupán egy ütős akciónak tűnt, ami rá is fért az Amazonra: az amerikai vállalkozás a hagyományos termékek elektronikus kereskedelmében mindent letarolt, az alkalmazásbizniszben viszont eddig nem alkotott maradandót – sem a Fire mobiltelefon, sem az azonos márkanevű tablet nem vált sikertermékké, így a hozzájuk kínált alkalmazásokért sem tolongtak a felhasználók, miközben az Apple és az Android üzlete szárnyalt (de az appok felől nézve, az Amazonéval összehasonlítva még a Microsofté is).

A tavaly egyszeri akciónak tűnő abszolút leárazás mindenesetre jelenleg is tart, sőt jelentősen ki is bővült: az Undergroundban továbbra is minden ingyen van. Ez a lépés hatalmas váltás az alkalmazás-áruházak elterjedt üzleti modelljéhez képest, máshol ugyanis a termékek döntő többségéért fizetni kell: vagy reklámok megtekintésével (amit pénzért ki lehet iktatni), vagy a lassabb és kevesebbet tudó verzió elfogadásával (a teljes értékű változat fizetős), vagy közvetlenül, vételár formájában, vagy pedig a játékon/alkalmazáson belül a különféle kiegészítők és pluszfunkciók megvásárlásával.

 

Az Under­ground esetében viszont sem azonnali, sem rejtett, sem pedig később jelentkező fizetnivalók nincsenek – hacsak azt nem tekintjük „költségnek”, hogy főleg régebbi címekből és kiadványokból áll a kínálat. A fejlesztőknek, vagyis az appok előállítóinak viszont fizet az Amazon, méghozzá időalapon: minél több időt töltenek a felhasználók egy-egy alkalmazás használatával, annál több pénz üti a program megírójának a markát.

Ami erről az üzleti konstrukcióról elsőre eszünkbe jut, az a „fenntarthatatlan” kifejezés, ám érdemes a hosszabb távú fejleményekre is figyelni, feltehetőleg ugyanúgy, ahogyan az Amazon is teszi. A forgalom máris látványosan megnőtt – elvégre az ingyenesség az egyik leg­hatékonyabb marketingeszköz –, és az Amazonnak az egyéb üzletei­ből bőven futja az átmeneti veszteségfinanszírozásra. Előbb-utóbb természetesen valamilyen bevételre is szükség lesz ahhoz, hogy a modell működőképes maradjon, ez azonban a termékelhelyezéstől a reklámokig sok minden lehet, nem szükségszerű, hogy a fogyasztók számára érzékelhetően pénzbe kerüljön. Végül is, amióta az internet megszületett, mindenki a forgalmat igyekszik pénzre váltani, ebben az Underground sem hoz változást.

A lehetőség egyelőre csak a ­Fire hardverek tulajdonosai számára érhető el könnyen – az Apple platformján nem működik, az androidosoknak pedig egy kicsit küzdeni kell érte. Ugyanis maga az Underground is egy alkalmazás, amely további alkalmazások letöltésére szolgál, és az Android ezt a megoldást nem szereti – az akadály ugyanakkor kikerülhető: közvetlenül az Amazontól kell letölteni az appot, és módosítani kell az Android alapbeállításain. Ráadásul egyelőre csak az Amazon fő piacain – mindenekelőtt az USA-ban – hozzáférhető, ez azonban a mostani tesztidőszak sikere esetén minden bizonnyal hamar megváltozik majd. Ha pedig a könyvkereskedés internetre vitelében úttörő cég húzása beválik és látványos piacbővülést eredményez, akkor a többieknek is lépniük kell egyet az ingyenesség irányába.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.