Repülőnél is gyorsabb lesz a „Vasember” szupervonatja
Elon Musk nemrég bejelentette, a SpaceX dél-kaliforniai központja közelében elindítja a Hyperloopnak nevezett különleges közlekedési rendszer egy mérföldes (1,6 kilométeres) tesztpályájának építését.
A futurisztikusnak tűnő, de aztán mégis megvalósított ötleteiről ismert milliárdos két éve szellőztette meg a légritkított csőben óránként 1300 kilométeres sebességgel száguldó légpárnás kabinok tervét.
Musk – aki az elektromos autókat gyártó Tesla és az űrjárműveket építő SpaceX cég révén tett szert világhírre – most a tesztpálya startja mellett a kapszulák prototípusának megépítésére is pályázatot jelentett be egyetemisták és független mérnökcsapatok számára. (Az Illinoisi Egyetem hallgatói már el is készítették a csodavasút 1:24 arányú működő modelljét.)
Miután a két éve nyilvánosságra került terveket Musk szabadon hozzáférhetővé tette, a projektcég (a Dirk Ahlborn vezette Hyperloop Transportation Technologies) májusban bejelentette: 8 kilométeres próbapályát épít, mely 2018-ban már működne is. Ezen a száz százalékban napenergiával működő kabinok még nem a tervezett maximális sebességgel fognak száguldani, de már így is meg akarják dönteni a földön elért sebességi rekordot.
|
Elon Musk egy idahói technológiai konferencián július 7-én Andrew Gombert / MTI/EPA |
A HTT az egyes feladatokat különböző cégeknek akarja kiszervezni, s a szükséges pénzt is közösségi finanszírozással tervezi megszerezni. Musk állítása szerint saját tesztpályája a többi tervezőnek szeretne lehetőséget teremteni az ablakkal nem, csupán képernyőkön futó filmek látványával bíró kabinok kipróbálására.
|
Obama és Musk a floridai űrközpontban 2014 nyarán: mindenki a Vasemberre figyel Jim Young / Reuters |
A kaliforniai autópályák felett húszméteres magasságban haladó, napelemekkel fedett betonoszlopok által tartott csőben futó pályán a San Francisco és Los Angeles közötti 550 kilométeres távot fél óra alatt tennék meg a lineáris indukciós motorok mágneses rásegítésével gyorsuló, kétpercenként induló szerelvények. Musk egy távra húszdolláros jegyárral számol, ami meglehetősen ambiciózus cél a 7,5 milliárd dolláros költségekhez mérten.