galéria megtekintése

A hippiket ellopja, utána kidurran az Ello?

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 06. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

A bejelentkezések üteméből arra is következtethetnénk, hogy a Facebook órái meg vannak számlálva, de elképzelhető, hogy a legújabb nethálós közösségi hullám, a jelenleg óránként negyvenezer regisztrálót számláló Ello vonzereje hamar alábbhagy. Egy ok biztosan van arra, hogy valaki minél hamarabb meghívót szerezzen az oldalra: bizonyos körökben ez most kifejezetten menőnek számít.

Az Ello egy új közösségi oldal, amely a képekkel, figyelmeztetésekkel, reklámokkal és üzenetekkel teli Facebook helyett egyszerűbb felhasználói élményt ígér a regisztrálóknak. Az oldal nem követi a felhasználók minden lépését, és elindítói fogadkoznak, hogy soha nem lesznek rajta reklámok.

A felületen nem lehet lájkolni sem, így a júliusi indulás óta végre kiderülhetett, hogy lájk nélkül is van élet a közösségi térben. Az Ello szövegekre, képekre és hozzászólásokra épül. A tetszik gomb helyett szövegdobozt ad, ahol elmondhatjuk, hogy mit gondolunk a látottakról. Hátránya, hogy az Ello sem védi tökéletesen az emberek magánszféráját. Minden írás publikus, nem tilthatunk le más felhasználókat. Sőt egyelőre a zaklatók távol tartása sincs megoldva.

Az Ello.co honlapon olvasható kiáltvány arra hívja fel a gyanútlan nethasználók figyelmét (ha van egyáltalán ilyen), hogy a közösségi hálózatot a hirdetők birtokolják. Mindent, amit megosztunk, mindent, amire klikkelünk, de még a kapcsolatainkat is adattá alakítják. Ezeket az adatokat a hirdetők megveszik, így még több hirdetést mutathatnak nekünk. „Mi vagyunk a termék, amit megvesznek és eladnak” – figyelmeztet a szöveg.

 

Az Ello állítása szerint létezik azonban másik út is, amely egyszerűségre, átláthatóságra, partnerségre épül, ahol a közösségi hálózat nem az üzlet, hanem a lehetőségek eszköze. Az oldal a kapcsolatok és az alkotás helyszíne kíván lenni. És záró gondolatként harcosan újra elismétli: ne legyünk termékek!

A kezdeményezés sokak szerint néhány egyszerű és roppant világos üzenettel érte el látványos sikerét. Ilyen, hogy (szemben a Facebookkal) az Ellón álnévvel is lehet regisztrálni (ami fontos volt a kezdeti tömeges átvándorlást beindító amerikai kisebbségi csoportok esetében). A másik hívó szó: az Ello nem pusztán ingyenes, hanem deklaráltan nem közöl hirdetéseket, s felhasználóinak az adatait sem szolgáltatja ki.

Mivel csak meghívásos alapon lehet bekerülni, aki nem bírja kivárni az invitálást, az eBay-en pár száz dollárért vásárolhat magának meghívót. A regisztrációval nem rendelkezőknek egyébként az oldalon kevés kattintási lehetőségük marad, csupán általános információkat kaphatnak. Rokonszenves a kezdeményezés, de ha nem hirdetésekből, akkor miből tartják fenn az ötletgazdák ezt az új közösségi teret?

Pusztán lelkesedésből lehet dolgozni, de a szerverek üzemeltetéséhez pénz kell, egyre több pénz. Az sem világos, hogyan vesznek még több tárhelyet, és milyen forrásból fizetik majd az egyre több igényt kielégítő fejlesztőket. Egyelőre nyitott kérdés, hogy az Ello megközelíti-e majd a Facebook elterjedtségét, mint ahogy arra sem tud senki sem biztosat mondani, hogy milyen funkciókat adnak még hozzá a most még erősen puritán szolgáltatáshoz.

Voltak már hasonló trónkövetelők, ezek közül volt, amely igazából el sem indult (Diaspora), más szolgáltatás esetén (Google Plus) rájöttek, hogy egy tökéletes másolatnak nincs helye a piacon, és ezért teljesen átalakították. A kezdeményezés természetesen nem öli meg a nagy lájkvadászt. Még megszorongatni sem tudja. Az évi majdnem hárommilliárd dolláros bevételével, 1,3 milliárd havi aktív felhasználójával a Facebook – ahogy a Vs.hu találóan jellemezte – egy csillagromboló.

Ehhez képest az Ello 435 ezer dolláros tőkebefektetéssel indult – ennyit áldozott rá hét művész és programozó. Mindenesetre azokat megfoghatja, akik bármi divatossal vagy általánossal szembeni zsigeri ellenállást hirdetve, vagy épp anonimitásukat megtartása okán, nem akarnak megjelenni a Facebookon. Nekik hasznos lehet a minimalista Ello. A beavatottak menőségét azonban hamar tönkreteheti, amikor a kritikus létszámot elérve az Ello is belefut a nagy dilemmába: további fejlődéséhez mennyit kész feladni rokonszenves, de önkorlátozó céljaiból.

A szülőkkel együtt lenni ciki

Online cselekvési terek, játszóterek, jönnek mennek, és ez így természetes – véli Hammer Ferenc, az ELTE Média és Kommunikáció Tanszék munkatársa. A médiaszociológus szerint a közösségi hálóra újonnan fellépő generációk saját felületet szeretnének. Ha a szüleik a Facebookon lógnak, ők máshol szeretnének megjelenni. Mert maga a szülők látogatta felület ciki. Az a jó, ahol csak maguk vannak.

Jellemző, hogy létrejön egy közösségi tér, amelyet egy idő után nem feltétlenül úgy használnak, ahogy azt eredetileg eltervezték. Egy csajozós-pasizós honlap például turisztikai informatikai felületté változott meglehetősen rövid idő alatt. De a feltámadásra is van példa. Az Instagramra (okostelefonon történő fényképek és rövid videók megosztásán alapul) sokan legyintettek, majd a fiatalok felfedezték. Sokan temették a Myspace-t, ehhez képest virágkorát éli.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.