galéria megtekintése

Az interneten sincs örök élet

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 26. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Egy-egy közösségi oldal pályafutásának megszűnése (ami mostanában az Iwiwvel is történik) nemhogy példátlannak, de ritkaságnak sem számít: inkább azt mondhatnánk, hogy hozzátartozik a hasonló vállalkozások normál életműködéséhez (vagy ahogy a biológusok mondják: a halál az egyik legközönségesebb életjelenség). Inkább az tekinthető különlegesnek, ha valamelyik oldal túléli a műfajra jellemző négy-hat éves életciklust, és – akár a Facebook – folyamatos növekedésben tud maradni.

A közösségi oldalak „első fecskéje”, a nevéhez híven eredetileg régi osztálytársak felkutatására szolgáló amerikai Classmates.com a tömeges internethasználat hajnalán, 1995-ben indult el (viszonyításképpen: egy évvel később startolt lapunk online kiadása, és akkor még csak egy-két, internetre kötött számítógép volt a szerkesztőségben), de ma is létezik, sőt a harmadik legnépszerűbb social network az USA-ban. Ez azonban inkább kivétel, mint szabály: az ősök közül az 1997-es születésű SixDegrees.com ugyanúgy elhunyt, mint az 1996-os PlanetAll. A 2003-ban alapított és 2005-re már mindenkit lehagyó MySpace-nek pedig jelenleg alig tizedannyi felhasználója van, mint a piacvezető Facebooknak (kevesen tudják, de a sokszor leírt MySpace egy átmeneti zuhanás után újra növekedésnek indult, csak éppen sokkal lassabban, mint a Facebook).

Látványos a profiltisztulás és a specializáció
Látványos a profiltisztulás és a specializáció

Az sem igaz ugyanakkor, hogy a Facebook nem küzd nehézségekkel: az aktív júzerek számának növekedése lassul, ráadásul a fiatalok közül sokan elmennek, a tizenéves korosztály körében a Twitter, a Tumblr vagy a Google+ is gyorsabb növekedést produkál (a képet egy december végén publikált amerikai tanulmány árnyalja kissé: e szerint az új közösségi oldalakra rákapó tinik általában a Facebook-profiljukat is megtartják, legfeljebb nem az lesz a szociális jelenlétük elsődleges lenyomata).

 

Hogy mi indokolja egyes oldalak felemelkedését és mások elbukását, arra nincs egyértelmű, prognóziskészítésre is alkalmas magyarázat, csupán néhány tanulságos megfigyelés. A rugalmasság, a piac folyamatos figyelése és a szolgáltatásválaszték bővítése ugyanolyan fontos tényező, mint a divat (egyedül az utóbbi segít megindokolni, hogy miért vannak felkapott híroldalakon a cikkek alján olyan megosztógombok, amelyekkel alig ismert, de „menő” közösségi oldalakra lehet híreket továbblőni). Az Origóról például egyetlen kattintással el lehet küldeni a tartalmat mondjuk a Twitterre vagy a Google+-ra, az Iwiwre viszont nem, ami még annak tudatában is érdekes, hogy az egyébként az Origo tulajdonosának kiadványcsoportjához tartozó Iwiwet hamarosan becsukják.

A leglátványosabb trend, ami a közösségi oldalak evolúciójában megfigyelhető, a profiltisztulás és a specializáció. A Tumblr – ami nem klasszikus közösségi portál (bár mára voltaképpen már a Facebook sem az), hanem tartalommegosztó felület – például a felhasználók kreativitására és a kreatív júzerekre specializálódott, az egyébként a Facebooknál is öregebb LinkedIn pedig a szakmai kapcsolatok és a karrierek építésére. A magyar fejlesztésű DateMySchool a társkeresők és a közösségi oldalak sajátos ötvözete, amely azzal biztosítja a sikert, hogy egyrészt mindenki a saját egyetemi azonosítójával van rajta (azaz valódi személyazonossággal, mint az Iwiwen), másrészt viszont a hagyományos közösségi oldalakon egymást ismerősnek jelölőket elzárja egymás elől, garantálva, hogy mindenki csak ismeretlenekkel randizhasson.

A tartós népszerűség titka leginkább a kommunikáció: a felhasználók többsége (talán a LinkedInt és a kifejezetten társ/barát/osztálytárskereső profilú oldalakat leszámítva) nem új cimborák felkutatására, hanem a meglévőkkel történő kapcsolattartásra használja az oldalakat. A szolgáltatásválaszték komoly versenyelőny: a Facebook többek között azzal vágott a konkurens oldalak elé, hogy létrehozta a Facebook API-t, amellyel kizárólag a Facebookon működő minialkalmazásokat lehet fejleszteni, gyakorlatilag az összes létező és nem létező igényt lefedve (az elérhető alkalmazások döntő többségének nincs semmi gyakorlati értelme, viszont unaloműzőnek tökéletesek, akadnak ugyanakkor kifejezetten értelmes [például tanulást segítő, képességfejlesztő stb.] megoldások is. Más kérdés, hogy ma már valójában minden fontosabb alkalmazás-kategória köré épült külön közösségi felület, mint a videomegosztó YouTube vagy Vimeo, a fotómegosztó Flickr vagy Picasa Web Albums, a könyvek világában kalauzoló LibraryThing, vagy a mikroblog bejegyzések megosztásában verhetetlen Twitter. Sokan gondolták, hogy a privát szféra megóvásának lehetősége is egyedi szín és jelentős vonzerő lehet – különösen azért, mert a Facebook magánélet-védelme meglehetősen hézagos –, de az ezen a téren sokkal konzervatívabb Google+ mégsem tudta soha megszorítani a Facebookot – igaz, a túlélése sem forgott soha veszélyben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.