Egy-egy közösségi oldal pályafutásának megszűnése (ami mostanában az Iwiwvel is történik) nemhogy példátlannak, de ritkaságnak sem számít: inkább azt mondhatnánk, hogy hozzátartozik a hasonló vállalkozások normál életműködéséhez (vagy ahogy a biológusok mondják: a halál az egyik legközönségesebb életjelenség). Inkább az tekinthető különlegesnek, ha valamelyik oldal túléli a műfajra jellemző négy-hat éves életciklust, és – akár a Facebook – folyamatos növekedésben tud maradni.
A közösségi oldalak „első fecskéje”, a nevéhez híven eredetileg régi osztálytársak felkutatására szolgáló amerikai Classmates.com a tömeges internethasználat hajnalán, 1995-ben indult el (viszonyításképpen: egy évvel később startolt lapunk online kiadása, és akkor még csak egy-két, internetre kötött számítógép volt a szerkesztőségben), de ma is létezik, sőt a harmadik legnépszerűbb social network az USA-ban. Ez azonban inkább kivétel, mint szabály: az ősök közül az 1997-es születésű SixDegrees.com ugyanúgy elhunyt, mint az 1996-os PlanetAll. A 2003-ban alapított és 2005-re már mindenkit lehagyó MySpace-nek pedig jelenleg alig tizedannyi felhasználója van, mint a piacvezető Facebooknak (kevesen tudják, de a sokszor leírt MySpace egy átmeneti zuhanás után újra növekedésnek indult, csak éppen sokkal lassabban, mint a Facebook).
Látványos a profiltisztulás és a specializáció |
Az sem igaz ugyanakkor, hogy a Facebook nem küzd nehézségekkel: az aktív júzerek számának növekedése lassul, ráadásul a fiatalok közül sokan elmennek, a tizenéves korosztály körében a Twitter, a Tumblr vagy a Google+ is gyorsabb növekedést produkál (a képet egy december végén publikált amerikai tanulmány árnyalja kissé: e szerint az új közösségi oldalakra rákapó tinik általában a Facebook-profiljukat is megtartják, legfeljebb nem az lesz a szociális jelenlétük elsődleges lenyomata).